برگزاری طرح ها به صورت مجازی در شرایط کرونا/ طرح قرآن کوچه به کوچه اجرا خواهد شد/ احتمال راه اندازی شعبه ای در شهریار/ فعالیت های قرآنی نیازمند حمایت مسئولان و خیرین

 

حجت الاسلام مختار نوبختی مسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان برنامه‌های پیش روی مؤسسه در استان تهران را تشریح کرد.

وی با اشاره به این که تهران به سبب جمعیت و موقعیت آن به عنوان پایتخت کشور از ظرفیت زیادی جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی برخوردار است گفت: از سال گذشته با رویکرد گسترش فعالیت ها در این استان اقداماتی را آغاز کردیم که متأسفانه با ورود ویروس کرونا به کشور بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها متوقف شد.

نوبختی کرونا را فرصتی جهت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های فضای مجازی و استفاده از وسایل روز در بخش آموزش قرآن کریم دانست و عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در برگزاری کلاس‌های حضوری، کلاس‌های عمومی و تخصصی شعب استان تهران نیز به صورت آنلاین و تلفنی برگزار می‌گردد.

مسئول بیت الاحزان استان تهران در تشریح کلاس‌های غیر حضوری شعب این استان گفت: در حال حاضر کلاس‌های حفظ تخصصی به صورت ۵ روز در هفته و کلاس‌های حفظ عمومی نیز به صورت یک جلسه در هفته در بستر فضای مجازی و تلفنی در حال برگزاری است. همچنین در تابستان به سراغ مدارس غیر انتفاعی رفتیم و طرح قرآنی ایلاف را با تعداد ۳۵ دانش آموز با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم به صورت مجازی و کلاس‌های آنلاین در مؤسسه پیام غدیر برگزار کردیم.

وی ادامه داد: مرحله دوم طرح قرآنی ایلاف نیز از آبان ماه با حضور ۳ نفر از اساتید و نزدیک به ۴۰ قرآن آموز آغاز شده است و طی جلساتی که در هفته‌های گذشته با برخی مدیران مدارس داشتیم، بنا داریم تا مدارس دیگر را هم تشویق به حضور در این طرح نماییم و تعداد بیشتری از دانش آموزان را پوشش دهیم.

حجت الاسلام نوبختی از راه اندازی مجمع الحفاظ تهران خبر داد و افزود: با توجه به این که مؤسسه بیت الاحزان ظرفیت بسیار مناسبی از لحاظ تربیت نیروی انسانی با تربیت ۱۴ حافظ کل قرآن کریم اهل استان تهران داشته است، تلاش کردیم با ایجاد اتحاد و انسجام بین حفاظ استان تهران، علاوه بر کمک به تثبیت محفوظات حافظان، با ارائه آموزش‌های لازم و برگزاری دوره‌های تربیت مربی، از ظرفیت این عزیزان جهت برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم و گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح استان بهره بگیریم.

مسئول بیت الاحزان استان تهران در تشریح طرح دیگر بیت الاحزان تهران گفت: طرح دیگری که از منطقه ۱۴ شهرداری تهران آغاز کریم طرح «قرآن کوچه به کوچه» است؛ به این صورت که در هر کوچه و محله، افرادی که در زمینه آموزش‌های قرآنی فعالیت داشته اند و همچنین مشتاقان فراگیری قرآن کریم را شناسایی می‌کنیم و بنا داریم از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها و حتی برخی منازل که به صورت موقت در برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شود استفاده کنیم و با ساماندهی این افراد در مکان‌های تهیه شده زمینه را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی به صورت محله محور فراهم کنیم.

وی در ادامه به معرفی شعب بیت الاحزان در استان تهران پرداخت و گفت: بیت الاحزان در حال حاضر در سه شعبه واقع در مسجد جابری، شهر ری و بومهن فعالیت دارد که متأسفانه اخیرا در شعبه شهر ری از لحاظ مکانی با مشکل مواجه شده‌ایم و در حال پیگیری تأمین مکانی مناسب و استاندارد با حمایت خیرین بزرگوار و مردم شریف منطقه هستیم.

مسئول بیت الاحزان تهران افزود: رایزنی‌هایی با یکی از ائمه جماعات شهریار که از تربیت یافتگان مؤسسه بیت الاحزان نیز هستند داشته‌ایم و با توجه به حافظان خوبی که در این منطقه مستقر هستند بنا داریم در آینده نزدیک با بازرسی محل و بررسی شرایط، نسبت به راه اندازی شعبه‌ای جدید در این منطقه اقدام کنیم.

وی چشم انداز مؤسسه در استان تهران را راه اندازی ۴ دفتر مؤسسه در چهار ناحیه شمال غرب، جنوب غرب، شمال شرق و جنوب شرق استان بیان کرد و گفت: طبق برآوردی که انجام داده‌ایم استان تهران حداقل به ۱۰ مرکز شبانه روزی حفظ یکساله کل قرآن کریم نیاز دارد و بنا داریم با تربیت حافظان کارآمد، آموزش تخصصی حافظان و استفاده از آنان در تربیت قرآن آموزان، چرخه تربیت حافظان را در تهران برقرار کنیم و ان شاء الله با حرکت جهادی و تلاش مضاعف، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور تلاش کنیم.

مسئول بیت الاحزان تهران با اشاره به حدیث شریفی که می‌فرماید: «هنگام فتنه‌ها به قرآن پناه ببرید» آحاد مردم را به روی آوردن به قرآن کریم دعوت کرد و گفت: با توجه به شرایط سختی که به دلیل ویروس کرونا از لحاظ اقتصادی، بهداشتی و به ویژه روحی و روانی با آن مواجه هستیم، باید جامعه ما به قرآن کریم پناه ببرند و هر چه انس با قرآن کریم در این شرایط کرونا بیشتر شود، آرامش و تعادل روحی جامعه بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام نوبختی حمایت‌های دولتی از فعالیت‌‎های قرآنی را بسیار ناچیز خواند و افزود: جا دارد از خیر اندیش گرانقدر جناب آقای سعیدی نژاد تشکر ویژه کنیم که در این شرایط سخت ما را در برگزاری طرح ها حمایت کردند و از تمامی خیرین و مردم شریف استان دعوت می‌کنیم با حمایت از طرح‌های قرآنی بیت الاحزان، در ثواب تربیت حافظان قرآن کریم سهیم شوند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات