بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان استان فارس با حضور در کلاس‌های قرآن و دوره‌های حفظ و مربی‌گری، انقلابی در عرصه فعالیت‌های قرآنی ایجاد کرده‌اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از فارس، روز عصای سفید، روزی است که روشندلان جهان، طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرا می‌خوانند. در این روز روشن ضمیران فریاد می‌زنند: ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نیض طبیعت را احساس می کنیم، ما حتی می‌توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی‌مان، جلال و جمال حضرت حق را بنگریم.

می‌توانیم با چشم لامسه خود با همه کس و همه چیز سخن بگوییم و حتی با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه‌های خلقت برویم.

عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی‌آید و آینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می‌گذارد.

نمونه‌های بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان در طول تاریخ به مدارج عالیه بالایی رسیده‌اند، از جمله آنها می‌توان به ابن ام مکتوم موذن پیامبر(ص) که در بسیاری از جنگ‌ها هم حضور داشت, رودکی شاعر بزرگ ایرانی و ابوبصیر شاگرد عالم و وفادار امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد.

از جمله اقدامات مهم و امیدبخشی که توسط نابینایان صورت گرفته و روزنه امیدی در دل دیگر روشندلان باز کرده است، اختراع خط بریل، تالیف و ترجمه کتاب، شعر، موسیقی و… . غیره است؛ به عنوان نمونه، یکی از مسلمانان نابینای آمریکا، ترجمه انگلیسی قرآن کریم را براساس الفبای بریل تهیه کرده و نسخه هایی از آن را برای استفاده نابینایان در اختیار کتاب خانه های مختلف قرار داده است. آن چه به روشن دلان قدرت و امید می بخشد، مواجه شدن با این گونه نوآوری ها است؛ نوآوری ها و اختراعاتی که با هوش و امید و تلاش نابینایان ساخته شده است.

تلاش و امید به زندگیِ نابینایان و رشد و پیشرفت آن‌ها در زمینه‌های مختلف اختراع، ترجمه، تألیف و فرصت‌های شغلی، علاوه بر این که سبب آرامش، احساس ارزشمندی، عزّت نفس و استقلال خودِ نابینایان است، می تواند درس بزرگی برای افراد بینا باشد؛ چرا که آن ها با نداشتن نعمت بزرگی چون بینایی، ثابت کرده اند که می توانند به زندگی خودکفا و همراه با عزّت خود ادامه دهند، مدارج علمی را بپیمایند یا در عرصه های ورزشی بدرخشند.

آنها به ما می‌آموزند که آن چه ملاک اصلی موفقیت است، اراده و تلاش است. به ما می‌آموزند که چگونه در مقابل مشکلات کوچک و بزرگ زندگی بایستیم و فقط به قلّه پرافتخار موفقیت فکر کنیم. آنها به ما می‌آموزند که دریای زندگی با همه سختی‌هایشْ سرشار از شیرینی‌هاست.

در ایران و استان فارس نیز نابینایان به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند که یکی از این موفقیت‌های درخشان، حضور پررنگ نابینایان. و کم‌بینایان در عرصه‌های قرآنی است.

مدیر مؤسسه قرآنی-فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مؤسسه قرآنی بیت الاحزان فعالیت خود را از سال ۷۵ از روستای قرآنی محمدآباد خیر استهبان آغاز کرد و علاوه بر فعال بودن شعبه مرکزی این مؤسسه در روستای ماهفرخان خیر، دارای ۱۴۰ شعبه فعال در مناطق محروم ۱۲ استان کشور است.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی با تأکید بر اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا تمام معلولان جسمی از فرصت‌های شغلی، ارتقای دانش، تحصیلات عالیه و فراگیری قرآن بهره‌مند شوند، گفت: امروز معلولان برای اینکه معلولیت را محدودیت ندانند نیازمند یک روحیه معنوی هستند و به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان تقویت برنامه‌های مختلف فرهنگی بین این قشر از جامعه یک ضرورت است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از معلولان به خصوص نابینایان در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن بیت الاحزان به حفظ و یادگیری قرآن مشغول هستند و تعدادی از نابینایان نیز به عنوان مربی یا مدیر موسسه و حافظ و قاری در سطح استان فعالیت دارند.

محمدعلی ذاکری، یکی از افرادی است که به عنوان پدر قاریان استان فارس نیز مشهور است، دارای فعالیت‌هایی نظیر کسب مقام اول مسابقات بیش از ۱۰ دوره، اعزام به حج تمتع از سوی بعثه امام و رهبری در سال‌های ۶۶ و ۷۰، کسب مقام اول در مسابقات نیروهای مسلح بیش از ۵ بار و غیره و محمدی آزاد حافظ کل قرآن نیز تاکنون ۹ مقام منطقه‌ای، ۲ مقام استانی در سال‌های ۸۶ و ۸۷ و مقام اول کشوری در سال ۸۸ کسب کرده است.

علی‌اصغر و سمیه کاویانی دو خواهر و برادر معلول استان فارس از روستای پیرسبز از توابع شهرستان کوهچنار هستند که با توجه به مشکلات معلولیت جسمی و حرکتی، نابینایی مطلق و همچنین بی‌‌سوادی در مؤسسه قرآنی فرهنگی، بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه کوهچنار موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند.

این دو خواهر و برادر از  اعضای خانواده‌‌ای هفت‌ نفره هستند که با وجود مشکلات معلولیت از ناحیه کمر به پائین و بی‌سوادی، قلبشان با قرآن جلا یافته و موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

به گفته حجت‌الاسلام حدائق این دو خواهر و برادر آیات الهی و حجت خداوند روی زمین هستند که برای همه ما درس دارند و به گفته شاهسونی حفظ قرآن توسط این دو معلول جسمی و حرکتی آن هم در نابینایی مطلق یک معجزه بزرگ قرآنی و پی بردن به اعجاز قرآنی است.

این دو خواهر و برادر معلول حافظ قرآن در حضور مسئولان استانی و یک‌هزار و ۶۶ حافظ کل قرآن به اجرای برنامه و بیان تأثیر قرآن در زندگی خود پرداختند.

سعید حسن شاهی از شهرستان ارسنجان یکی دیگر از عصاسفیدانی است که به عنوان یک نخبه قرآنی در بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) آموزش دیده است و در حال حاضر نیز در شهرستان ارسنجان موسسه قرآنی راه انداخته است و مشغول آموزش است.

عطیه مرادی از روستای چمگل نوراباد ممسنی نیز یکی از روشندلانی است که با شرکت در کلاسهای بیت الحزان در حال حاضر حافظ کل قرآن است و به آموزش قرآن نیز مشغول است.

بهزاد مزارعی از شهرستان فراشبند نیز طی دو سال حافظه کل قرآن شد و در حال حاضر در شهرستان کازرون به عنوان مربی قرآنی مشغول است.

افتخار باقری بانوی روشندلی است که پس از دو سال حافظ قرآن شد و فعالیتهای مختلفی نیز در این زمینه دارد.

حسن جاسم یک پدیده قرآنی است که از کشور عراق و شهر بغداد به شبانه روزی قرآنی استهبان آمد و در حال حاضر حافظه کل قرآن است و در بسیاری از مسابقات نیز مقام‌های مختلفی کسب کرده است.

مسئول روابط عمومی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله‌علیها) در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: به غیر از حسن جاسم که با خط بریل آموزش قرآن را دنبال کرد و قرآن بریل دارد، بقیه قرآن آموزان روشندل از طریق شنیداری حفظ قرآن را دنبال کرده‌اند.

وی گفت: مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن برای عموم افراد ۱۴ تا ۲۲ سال است که بر اساس برنامه افراد در طول یک یا دو سال حافظ کل قرآن می شوند، علاوه بر این در حال حاضر چندین مهدکودک و حوزه علمیه قرآن محور نیز در سطح استان فعالیت دارند.

شهسوار افزود: افزایش نشاط، تغییر فضای فکری و تقویت اعتماد به نفس و حضور مفید افراد معلول نابینا و کم‌بینا و تشویق و ترغیب دیگران به آموزش قرآن بزرگ‌ترین دستاورد بیت الاحزان در زمینه آموزش معلولین است حضور این افراد و موفقیت‌شان در این زمینه منجر به انگیزه بخشی به جوانان برای حفظ و آموزش قرآن است.

موفقیت نابینایان در عرصه‌های مختلف درس بزرگی برای افرادی است که از نعمت سلامتی به طور کامل برخوردارند و در بسیاری از فعالیت‌ها حضور ندارند و عرصه‌های زیادی را به فراموشی سپرده‌اند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات