طرح ملی آیات زندگی ویژه سن و جنسیت و شغل خاصی نیست و همه افراد می‌توانند با هر سطح از سواد با ورود به این طرح به حفظ قرآن کریم بپردازند/ کرونا عامل تغییر در برنامه‌های طرح ملی رحله/ ثبت نام مراکز شبانه روزی حفظ یکساله و طرح ملی رحله آغاز شد

 

مهدی شهسوار مدیر روابط عمومی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در گفتگو با برنامه والعصر رادیو قرآن به تشریح فعالیت‌های این مؤسسه در ایام همه گیری کرونا پرداخت.

وی با بیان این که مؤسسه بیت الاحزان دارای ۱۶۳ شعبه روزانه، ۱۲ مرکز شبانه روزی و یک حوزه علمیه قرآن محور در ۱۴ استان کشور می باشد گفت: متأسفانه کرونا خیلی به برنامه‌های بیت الاحزان آسیب زد و بسیاری از برنامه‌های حیاتی و خوب مؤسسه نظیر مراکز شبانه روزی و شعب روزانه به دلیل کرونا تعطیل شد.

وی به  یکی از برنامه‌هایی که شاهد رشد آن توسط بیت الاحزان در دوره کرونا بودیم اشاره کرد و گفت: طرح ملی آیات زندگی که با رویکرد یک آیه در هفته در قبل از کرونا آغاز شده بود در این ایام با رویکرد یک آیه در روز به صورت مجازی ادامه پیدا کرد و در حالی که تا قبل از کرونا نزدیک به ۲۳۰۰ قرآن آموز در این طرح فعال بودند، در دوران کرونا تاکنون نزدیک به ۹۰۰۰ قرآن آموز در این طرح تحت آموزش هستند.

وی با بیان این که طرح ملی آیات زندگی ویژه سن و جنسیت و شغل خاصی نیست و همه افراد می‌توانند با هر سطح از سواد با ورود به این طرح به حفظ قرآن کریم بپردازند.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح‌های حضوری مؤسسه در شرایط فروکش کردن کرونا پرداخت و گفت: نام نویسی مراکز شبانه روزی حفظ یکساله مؤسسه و همچنین طرح ملی رحله که هر دو طرح ویژه نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله است هم اکنون آغاز شده است.

شهسوار کرونا را عامل تغییر در برنامه‌های طرح ملی رحله خواند و عنوان کرد: این طرح تابستانی هر سال با رویکرد حفظ جزء ۳۰ و سوره مبارکه بقره برگزار می‌شد، ولی چون بسیاری از مدیران و مربیان این طرح از طلاب و روحانیون حوزه های علمیه هستند و با توجه به تغییر برنامه های حوزه بر اثر کرونا، زمان شروع این طرح به اوایل مردادماه موکول شد و مدت برگزاری آن نیز به دلیل کرونا از ۵۳ روز به یک ماه کاهش پیدا کرد و به تبع آن رویکرد حفظ این طرح نیز به یک و نیم جزء ابتدایی قرآن کریم تقلیل پیدا کرد.

وی طرح ملی رحله را به مثابه سکوی پرتابی جهت مراکز شبانه روزی حفظ یکساله و حوزه علمیه قرآن محور خواند و افزود: قرآن آموزانی که این طرح را با موفقیت سپری کنند و استعداد خود را نشان دهند در صورت تأیید مدیران، می‌توانند ادامه حفظ قرآن خود را در مراکز تخصصی حفظ یکساله مؤسسه و یا حوزه علمیه قرآن محور ادامه دهند و حافظ کل قرآن کریم شوند.

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان حوزه علمیه قرآن محور را کاری نو و جدید در کشور خواند و عنوان کرد: در این طرح ابتکاری، طلاب در در سال اول درکنار گذراندن دروس حوزوی ۵ جزء قرآن کریم را حفظ می کنند و در سال دوم با اخذ مرخصی از حوزه تنها به حفظ قرآن می پردازند و نهایتا در سال سوم به درجه حفظ کل قرآن کریم نائل می شوند و دروس حوزوی خود را در کنار تفسیر، تدبر و تجوید ادامه می‌دهند تا جایی که پس از پایان دوره ۸ ساله حوزه، یک روحانی مسلط به مباحث قرآنی تربیت می گردد.

وی افزود علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه به نشانی beytolahzan.ir  یا تماس با شماره ۰۷۱۵۳۲۸۴۶۰۰ در ساعات اداری با جزئیات طرح‌های قرآنی بیت الاحزان بیشتر آشنا شوند و در این طرح‌ها نام نویسی کنند.

وی در پایان توضیحاتی در خصوص نحوه شکل گیری مؤسسه بیت الاحزان ارائه کرد و گفت: پس از اعلام دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسئله تهاجم فرهنگی، جمعی از روحانیون و طلاب جوان در شهرستان استهبان در استان فارس گرد هم جمع شدند و در سال ۱۳۷۵ مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به منظور ترویج فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه در مناطق محروم راه اندازی کردند.

وی افزود مرکز مدیریت مؤسسه بیت الاحزان همچنان در روستای ماهفرخان از توابع استهبان واقع است و پس از بیست و چند سال فعالیت شاهد هستیم که در مراکز شبانه روزی این مؤسسه نه تنها از سراسر کشور داوطلب حضور هستند بلکه در سال‌های اخیر از کشورهای خارجی نیز قرآن آموزانی با حضور در این مراکز حافظ قرآن کریم شده اند و اقبال به این مراکز روز به روز در حال گسترش است.

جهت دریافت فایل صوتی مصاحبه بر روی این لینک کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات