در راه فعالیت های قرآنی هرکاری از دستمان برمی آید انجام دهیم تا شکایت پیامبر در قیامت در بحث مهجوریت قرآن شامل حالمان نشود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از شیرازه، ماه مبارک رمضان؛ ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است، ماهی که درهاى آسمان در شب اولش باز می‌شود و تا شب آخر آن بسته نخواهد شد، ماهی که اگر بنده می‌دانست [چه چیزی در این ماه وجود دارد] آرزو می‌کرد تمام سال، ماه رمضان باشد.

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین ماه است. به همین مناسبت در پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بنا داریم هر روز با یکی از حافظان کلام وحی گفتگویی داشته باشیم، مصاحبه های مفصلی که در آن از هر دری صحبت به میان آمده است، از آرزوهای قرآنی حفاظ کل قرآن تا …

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

احمد نیاوند هستم ۲۵ ساله، متولد شهرستان لار و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی از دانشکده علوم و قرآنی تهران. هم اکنون هم مسئول موسسه قرآنی بیت الاحزان لارستان هستم.

چطور شد که وارد عرصه فعالیت قرآنی و حفظ قرآن شدید؟

دوستانی داشتم که در مراکز شبانه روزی بیت الاحزان، قرآن را حفظ کرده بودند و در شهر لار هم کلاسهایی برگزار می‌کردند. از آنجا که من به حفظ قرآن علاقه مند بودم، با همراهی این دوستان دوجزء را حفظ کردم و پس از آن با شرکت در مدارس شبانه روزی موسسه بیت الاحزان، یکساله حافظه کل قرآن شدم.

خانواده چه نقشی در موفقیت شما در این راه داشتند؟

در سن ۱۹ سالگی در کنکور شرکت کردم و در رشته علوم قرآنی وارد دانشگاه شدم. از آنجا که شرکت در موسسه بیت الاحزان، نیازمند یک مرخصی تحصیلی یک ساله بود، از دانشگاه دو ترم اول را مرخصی گرفته و وارد بیت الحزان شدم. خانواده ام در این راه مرا همراهی کردند، که اگر همراهی و تشویق‌های آنان نبود قطعاً من موفق نمی شدم.

قطعاً در این راه سختی های زیادی را داشتید. آیا موردی پیش آمد که گاهی تصمیم بگیرید تا عطای حفظ قرآن را به لقایش بخشید؟

بحث قرآن و فعالیت‌های قرآنی بسیار مهجور است و به همین دلیل با سختی های بیشتری در این راه مواجه می شویم. حتی بعضی برنامه‌های قرآنی که ما با مشکلات فراوان پیگیری کرده‌ایم، گاهی به دلیل عدم همراهی مردم یا مسئولین، مجبور به تعطیلی آن می شویم. اما من این راه را دوست دارم و از این راه، منصرف نشده ام.

حضور شما در عرصه حفظ قرآن چه تحولاتی را در زندگی شما به همراه داشته است؟

کسانی که با قرآن و فعالیت‌های قرآنی سر و کار دارند، خیلی شبهات و سوالات در مسائل مختلف زندگی که برای دیگران پیش می آید، آنان جوابش را با آیات قرآن دارند و به عبارتی برای حافظان قرآن همیشه راه روشن است؛ چون آیات را حفظ کرده و در ذهن دارند؛ و این باعث می شود که در سختی ها و مشکلات، قرآن به کمک شان بیاید. البته شدت و حدت این بحث هم به فرد بستگی دارد که چقدر با مفاهیم و آیات قرآن مأنوس باشد؟

من در رشته علوم قرآنی درس خواندم و این رشته برای من به عنوان یک حافظ قرآن، خیلی خوب بود. در رشته ام نسبت به کسانی که حافظ نبودند موفق تر بودم و این را از برکت قرآن می‌دانم. چرا که حفظ قرآن باعث تقویت حافظه می شود.

من با این که دو ترم مرخصی گرفته بودم، امّا از همکلاسی‌های خودم یک ترم هم زودتر درسم را با معدل بالا تمام کردم.

یا در مورد خانم حنانه خلعتی که ۱۰ سال هستند و حافظ کل قرآن، با این سن کم هم اکنون دانشجوی دکترای علوم قرآنی هستند. اینها همه از برکت قرآن است. اگرچه این روزها وزارت علوم این امتیاز را برای حفاظ کل در نظر گرفته که با حفظ کل قرآن، مدرک معتبر لیسانس علوم قرآن و حدیث می دهد و اینگونه حفاظ می توانند با سن کم، به مدارج بالای دانشگاهی هم دست پیدا کنند.

به عنوان یک حافظ بیشتر با کدام آیات قرآن ارتباط برقرار می کنید یا به عبارتی کدام آیات را در زندگی روزانه سرلوحه خود قرار می دهید؟

آیه “ان تنصرالله ینصرکم”، آیه کاربردی در زندگی من است. یا آیه “الذین جاهدوا فینا لنهدینا سبلنا” که می فرماید: کسانی که در گروه‌های مختلف جهاد می‌کنند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم و تنهایشان نمی‌گذاریم، برای من راهگشا و همراه همیشگی است.

چه توصیه هایی برای جوانان علاقه مند به فعالیتهای قرآنی و حفظ دارید؟

در بحث قرآن آنچه که من به آن رسیده ام این است که نباید منتظر ماند و باید خود افراد اقدام کنند و پیگیر باشند و هر چقدر که از دستشان برمی آید باید در راه خدمت به قرآن انجام دهند تا شکایت پیغمبر در قیامت در بحث مهجوریت قرآن شامل حالمان نشود.

کسانی که علاقه مند به حفظ قرآن هستند، باید بدانند که این مسیر هم مسیر سختی است و باید برای آن وقت بگذارند. استمرار و پیوستگی در حفظ، از ضروریات این راه است. مهم نیست روزی چند آیه حفظ کنند؛ حتی اگر روزی یک آیه هم باشد، اما باید روزانه باشد و در این راه وقفه نیفتد.

مهمترین آرزو و هدف شمال در این راه چیست؟

از آنجا که مقام معظم رهبری فرمودند که باید ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن داشته باشیم دغدغه ما هم این است که در این راه قدم برداریم و با گسترش فعالیت‌های قرآنی زمینه ساز ظهور شویم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات