مراسم سوگواری شهادت امام صادق (علیه السلام) جمعه شب، 7 تیر در سالن شهید الهی مؤسسه بیت الاحزان واقع در روستای ماهفرخان استهبان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها)، مراسم سوگواری شهادت امام صادق (علیه السلام) جمعه شب، ۷ تیر در سالن شهید الهی مؤسسه بیت الاحزان واقع در روستای ماهفرخان استهبان برگزار شد.

در این مراسم معنوی که خیل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت از دهستان خیر و شهرستان‌های استهبان، فسا و نی ریز و جمعی از حافظان و کارکنان مؤسسه بیت الاحزان نیز حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین علی رضوی مطلق، استاد اخلاق موسسه قرآنی بیت الاحزان طی سخنانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، به  تفاوت علم و سواد از منظر این حدیث امام صادق (ع) پرداخت. وی افزود: علم نور مطلق است که خداوند در دل انسان‌ها می نهد در حالی که سواد تنها فراگیری دانش بشری است.

این استاد اخلاق راه دستیابی به علم را «عبودیت» عنوان کرد و افزود: بالاترین مقام برای هر شخص عبد بودن است تا جایی که خداوند در آیه اول سوره اسراء برای پیامبر اسلام(ص) تنها از لفظ «عبد» استفاده می کند که این نشان از بالا بودن مقام عبودیت و بندگی است.

حجت الاسلام در توصیف عبد گفت: عبد بودن یعنی همه چیز خود را در اختیار خدا قرار دهی و هیچ از خود نداشته باشی، در این صورت چون همه چیز را از آن خدا می دانی با استفاده از آن مرتکب گناه نمی شوی.
وی خطاب به جوانان توصیه کرد: روز و شب را مشغول به خدا باشید، نماز اول وقت را به دقت بخوانید و کارهایتان را رنگ خدایی دهید.

این استاد اخلاق افزود: خیلی از کارها را می توان انجام داد و نیت آن را برای خدا کرد. این کارها رنگ و بوی خدایی می دهد و اعمال عادی زندگی ما با یک نیت تبدیل به عبادت خدا می شود.
وی در ادامه شرح حدیث امام صادق(ع) به سه راه برای کسب حلم و سه راه جهت تربیت نفس اشاره کرد.

مدیر مدرسه مدینه العلم قم در توضیح سه عامل جهت تربیت نفس افزود: اولین نکته پرهیز از خوردن چیزی است که به آن اشتها نداریم و دومین عامل پرهیز از خوردن غذا در غیر گرسنگی است، غذایی که حلال است و با بردن نام خدا خوردن غذا را آغاز کنیم. سومین نکته این است که ظرفیت شکم را به سه قسمت تقسیم کنیم، ثلث آن را برای غذا، یک سوم را برای آب و یک سوم آخر را برای نفس خالی گذاریم.

وی همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام نخوردن غذا پیش از گرسنگی، دست کشیدن از غذا پیش از سیری، جویدن زیاد لقمه ها و تخلیه قبل از خواب را عوامل مهمی در سلامتی بدن عنوان کرد و ریشه بسیاری از مشکلات و مریضی های جامعه امروز را ناشی از عمل نکردن کامل به دستورات دین دانست.

حجت الاسلام رضوی در ادامه در شرح اولین عامل کسب حلم خاطر نشان کرد: چنانچه کسی به تو گفت اگر تو یک حرف زشت به من بزنی من ده برابر به تو برمی‌گردانم بگو اگر تو ده حرف زشت به من بزنی یک حرف زشت از من نخواهی شنید. وی در توضیح دومین مورد افزود: اگر کسی به تو حرف زشت زد بگو اگر حرفی که زدی راست باشد از خدا می خواهم مرا ببخشد و اگر حرف تو اشتباه است از خدا می‌خواهم تو را ببخشد. و سومین مورد: اگر کسی تو را بیم دهد که به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت، تو او را مژده بده که من درباره تو خیرخواه می باشم و مراعات تو را می نمایم.

حجت الاسلام دکتر عبداللهی استاد حوزه و دانشگاه از اراک در ادامه به ذکر مصیبت و نوحه خوانی در رثای رئیس مکتب تشیع حضرت امام جعفر صادق(ع) پرداخت و حاضران در سوگ شهادت آن حضرت بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات