ایده‌پرداز طرح ملی رحله گفت که بخشی از هزینه‌های این طرح از طریق نهادهای قرآنی تأمین می‌شود و بخش زیادی از آن به عهده میزبان طرح است که با مشارکت‌های مردم و خیرین تأمین می‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نقل از تسنیم، طرح ملی رحله “حفظ ۴ جزء قرآن‌کریم” ویژه نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله است که مؤسسه بیت‌الاحزان هر ساله با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور آن را برگزار می‌کند. در تابستان سال جاری نیز پنجمین دوره این طرح در سطح ملی و با حضور ۴۳ مرکز در سراسر کشور برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام هادی سیاری دبیر و یکی از ایده‌پردازان اصلی طرح ملی رحله در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم درباره پیشینه این طرح گفت: ایده طرح رحله از سال ۹۰ با تفاهم نامه ای که حجت الاسلام شاهسونی با دانشگاه علوم قرآن امضاء کردند ، شکل گرفت. طی این تفاهم نامه دانشجویان دو ماه در تابستان را با روش های حفظ تخصصی به حفظ قرآن می پرداختند. بنده و ۲ تن دیگر از برادران به همراه حدودا ۶ نفر از خواهران برای اجرای این برنامه به مشهد رفتیم و به لطف خدا برنامه به خوبی پیش رفت و در دو ماه قریب به ۷۰ نفر از دانشجویان حافظ ۵ جزء از قرآن کریم شدند. سال ۹۱ حوزه علمیه تبریز درخواست اجرای همین طرح را داد که حدود ۴۵ نفر از طلاب موفق به حفظ ۴ جزء در ۵۰ روز شدند اما به علت وقوع زلزله طرح تعطیل شد و حفظ جزء پنجم به اتمام نرسید. از بهمن ماه ۹۱ تا اردیبهشت ماه سال ۹۲ رایزنی ها برای اجرای گسترده تر طرح شروع شد. برای این که طرح قابل ارائه باشد بنده و یکی از دوستان به نام آقای حامد علی مرادی که ایشان نیز از حفاظ مدارس شبانه روزی بیت الاحزان حضرت زهرا (ُس)هستند، برای تدوین آیین نامه طرح اقدام کردیم و حاصلش شد “طرح حفظ شبانه روزی ۵ جزء قرآن کریم در دوماه تابستان”. این طرح را در جلسه ای با امام جمعه ملایر مطرح کردیم و برای اولین بار در سال ۹۲ این برنامه به عنوان طرح رحله در ملایر برگزار شد.

سال بعد از اجرای موفقیت آمیز طرح رحله در ملایر، در سه نقطه از کشور اقدام به اجرای طرح شد و طی بازدیدی که معاونت وقت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، حجت الاسلام شرفخانی از روند اجرای طرح داشتند با استقبال ایشان مواجه شد و بعد طی جلساتی رسما ملی شدن طرح برای سال ۹۴ کلیک خورد و شاهد اجرای طرح در ۳۸ نقطه کشور در این سال بودیم.

وی درباره علت انتخاب نام رحله برای این طرح، گفت: نام رحله از قرآن‌کریم استخراج شد. از ابتدای قرآن شروع به تورق و بررسی اسامی کردیم تا به جزء سی‌ام رسیدیم و در سوره مبارکه “قریش” روی کلمه رحله متوقف شدیم. رحله به معنای کوچ و سفر است که خداوند این کلمه را برای کوچ‌های تابستان و زمستان و الفتی که در خلال این سفر در دل قریشیان ایجاد می‌شود، مطرح می‌کند.

حجت‌الاسلام سیاری درباره اهداف این طرح نیز گفت: طرح رحله با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت و استفاده از این سرمایه در جهت تعالی شخصیت جوان طراز انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همچنین حفظ قرآن مانند سپری، جوان را از تهاجم‌های فرهنگی و اعتقادی مصون می‌دارد و از این راه به سلامت اجتماع کمک می‌شود.

دبیر طرح ملی رحله به روش‌های آموزشی این طرح اشاره کرد و افزود: محور اصلی این طرح، حفظ قرآن است. برای قرآن‌آموزانی که اولین‌بار در این طرح شرکت می‌کنند حفظ جزء ۳۰ و سه جزء ابتدایی قرآن‌کریم در نظر گرفته شده است. افراد با شرکت در طرح سال بعد به تثبیت محفوظات قبلی و حفظ جزء ۳ به بعد می‌پردازند. کلاس‌های استماع و جمع‌خوانی قرآن‌کریم، اخلاق، تجوید و احکام نوجوانان نیز برای رشد همه‌جانبه قرآن‌آموزان در بین برنامه‌های حفظ قرآن گنجانده شده است. در کنار برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی مانند اردو‌های مختلف در حین دوره، برنامه‌های ورزشی مثل شنا، فوتبال ، والیبال، تنیس و… برنامه‌های فرهنگی مانند اجرای مراسمات و اعیاد در نظر گرفته شده که بستگی به امکانات میزبانان طرح، اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام سیاری در پاسخ به این سوال که شرکت در این طرح چه مزیت‌هایی را برای قرآن‌آموزان دارد؟ افزود: بارز‌ترین مزیت طرح رحله را نظم و انضباطی می‌دانم که در طول طرح حاکم است؛ به‌گونه‌ای که در آن برای ساعت به ساعت یک‌ روز قرآن‌آموز برنامه‌ریزی انجام شده و این موضوع علاوه بر اینکه قرآن‌آموز را منظم، مدیر و برنامه‌ریز تربیت می‌کند باعث می‌شود که اهمیت زمان را به خوبی درک کند. در طول دوره استفاده از تلفن همراه و تلویزیون به جز در زمان‌های مشخص ممنوع است. این موضوع در ابتدا باعث ناراحتی قرآن‌آموزان می‌شود امّا هر سال در انتهای دوره قرآن‌آموزان از کاهش وابستگی خود به تکنولوژی ابراز رضایت می‌کنند. متخلق‌شدن به اخلاق قرآنی، امکان آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و شکل‌گیری دوستی‌هایی که گاهی تا سالیان سال ادامه‌دار می‌شوند هم جزء مولفه‌های این طرح است. در پایان طرح نیز گواهی حفظ ۴ جزء به کسانی که موفق به قبولی در آزمون پایان دوره شوند اعطا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه نهاد‌هایی در اجرای طرح رحله مشارکت دارند؟ گفت:  بخش اصلی اجرای طرح به عهده نهاد‌ها و موسسات قرآنی مردمی است. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز مشارکت‌هایی دارند.

حجت‌الاسلام سیاری درباره میزان استقبال از این طرح نیز عنوان کرد: تاکنون ۸ دوره طرح رحله برگزار شده که ۴ دوره آن به صورت ملی و سراسری اجرا شده است. در سال اول، ۳۸ مرکز، سال دوم ۳۰ مرکز، سال سوم ۲۸ مرکز و سال گذشته ۲۶ مرکز درگیر این طرح بودند. به طور میانگین سالانه ۲ هزار متقاضی در این طرح ثبت‌نام می‌کند. امسال مراکز متقاضی اجرای طرح افزایش چشمگیری داشته‌اند و به غیر از مراکز شبانه‌روزی، بیش از ۴۰ مرکز برای میزبانی طرح رحله اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درباره روند مصاحبه و ملاک‌های پذیرش در مصاحبه طرح رحله، گفت: پس از ثبت‌نام از متقاضیان و احراز شرایط، از آنها مصاحبه به‌عمل می‌آید و بسته به مسافت محل زندگی داوطلب با مرکز برگزاری طرح، مصاحبه ممکن است به صورت حضوری یا تلفنی انجام گیرد. در مصاحبه، تسلط به روخوانی و روانخوانی قرآن‌کریم، توانایی حفظ و برخی ویژگی‌های فردی و اخلاقی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از بررسی های نهایی، اسامی پذیرفته‌شدگان از طریق سایت اطلاع‌رسانی موسسه بیت‌الاحزان یا توسط خود میزبانان اعلام می‌شود.

دبیر طرح ملی رحله درباره  نحوه تامین هزینه‌های اجرای این طرح نیز گفت: بخشی از هزینه‌ها از طریق معاونت قرآن و عترت ارشاد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تأمین می‌شود و بخش زیادی از آن به عهده میزبان طرح است که با مشارکت‌های مردم و خیرین تأمین می‌شود. خود قرآن‌آموز نیز مقدار اندکی از آن را پرداخت می‌کند. مبالغ دریافتی از متقاضیان هر مرکز مستقیم به دست میزبان آن مرکز می‌رسد و ستاد ملی طرح رحله و مؤسسه بیت‌الاحزان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در مبالغ دریافتی ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح فقط برای برادران برگزار می‌شود؟ اظهار کرد: طرح مخصوص برادران نیست و در سالهای ۹۴ و ۹۵ طرح رحله خواهران نیز برگزار شد و در دو سال اخیر به علت فراهم‌نشدن زیر ساخت‌های مناسب این طرح تنها برای برادران اجرا شد. امسال شاهد یک مرکز طرح رحله در شهرستان فسا به صورت آزمایشی برای خواهران هستیم و با تمهید زیر‌ساخت‌ها به دنبال افزایش مراکز رحله خواهران در سال‌های آینده خواهیم بود.

دبیر طرح ملی رحله خاطرنشان کرد: رحله ۹۸ طبق روال سال‌های پیش اجرا خواهد شد. در تلاش هستیم تا همه مراکز با کیفیت مطلوب و مصوب، طرح را اجرا کنند. امسال با تمام توان به دنبال رشد کمی و کیفی طرح هستیم. امسال از لحاظ کمی تقریباً با رشد دو برابری مراکز روبه رو هستیم و ۴ استان سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و اردبیل در سال جاری به طرح رحله پیوسته‌اند و در مجموع شاهد افزوده شدن ۱۶ شهرستان جدید به برگزار‌کنندگان هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات