نقش اخلاص در فعالیت‌های بیت‌الاحزان / قرآن زبان طلاب باشد / مدیران حوزه‌های علمیه از بیت‌الاحزان بازدید كنند /لزوم معرفی بیت‌الاحزان از طریق رسانه‌ها و مسئولان /كار برای خدا؛ مهم‌ترین ویژگی بیت‌الاحزان /حفظ قرآن می‌تواند از استهبان جهانی شود

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمد عباسپور مدیر کل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان فارس و هیأت همراه از مراکز قرآنی مؤسسه بیت الاحزان در شهرستان استهبان بازدید کردند.
در حاشیه این دیدار با وی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم می گردد:

هدف و انگیزه خود را از این بازدید بیان فرمایید.
با توجه به اینکه قرآن کریم عالی ترین کتاب رستگاری است و بشر باید سرچشمه تمام فضائل را در قرآن جستجو کند لذا بنده به عنوان مدیرکل مرکز خدمات حوزه های علمیه در استان فارس نیز این مهم را تکلیف دانسته و با توجه به اینکه بنده از چند سال قبل با مؤسسه بیت الاحزان و حاج آقا شاهسونی مدیر مؤسسه آشنایی داشتم و چند بار هم جهت بازدید دعوت شده بودم که الحمد لله فرصتی مهیا شد تا ضمن بازدید در جریان فعالیت ها قرار بگیریم. الحمد لله این سفر، برای من و همراهان نکات مهمی را داشت و نویدبخش آینده پرفروغ قرآنی کشور بود. به خصوص حوزه علمیه قرآن محور که در کشور ما واقعاً جای فعالیت این مراکز خالی بود. امیدواریم که طلاب خروجی این مراکز در آینده بتوانند از فیوضات قرآنی و حفظ قرآن کریم استفاده کنند که اگر این سرمایه عظیم را داشته باشند قطعاً در دروس حوزوی موفق تر از سایر طلاب خواهند بود.
البته در زمانه کنونی که دشمنان تمام هم و غم خود را گذاشته اند تا آموزه های قرآن در جامعه کمرنگ شود و کلام وحی مهجور بماند قطعاً تربیت طلاب حافظ می تواند نقشی ارزنده و اثرگذار در مهجوریت زدایی از ساحت مقدس قرآن کریم داشته باشد چرا که ترویج آموزه های قرآن کریم مانع تحقق نقشه های دشمن می شوند.

شما به دشمنان بیرونی اشاره کردید، ولی ما شاهدیم قرآن کریم در میان بسیاری از مسئولین ما هم مهجور است و به اهمیت آن واقف نیستند در این خصوص چه صحبتی دارید؟
به نظر من باید تک تک مسئولان را جهت بازدید از این مراکز دعوت کرد. وقتی مسئولین بدانند در استهبان بیش از ۱۰۰۰ نفر حافظ کل قرآن شده اند و در این شهر و شهرهای اطراف شاهد اقدامات گسترده قرآنی بوده ایم، قطعا دیدشان تغییر خواهد کرد. جا دارد همه مسئولین مثل مسئولین سازمان تبلیغات، اوقاف، ارشاد، خیرین و سایر مراکز فرهنگی کشور از این مراکز بازدید کنند. به عنوان مثال آموزش و پرورش می تواند کمک کند تا فرهنگیان و دانش آموزان از سنین پیش دبستانی تا دبستان و حتی دانشگاه ها و رؤسا بیایند و قرآن را فرا بگیرند، این گونه می شود بهترین ثمر و بهره مندی را به نسل جوان و حتی خردسالان رساند.
در این بازدید ها شاهد بودیم که مجموعه ای با دست خالی و همت عالی و البته عنایات حضرت زهرا(س) و خدای متعال و کلام وحی شامل الطاف الهی شده و برنامه ای به این عظمت را محقق کرده است.
برخی مسئولین می گویند با دست خالی نمی شود کاری انجام داد، من به آنها می گویم بیایند و ببینند که شده. کسانی که حرکتی نکنند می گویند نمی‌شود ولی ما شاهد بودیم که در حوزه قرآن محور، هم مباحث اخلاقی و اعتقادات بود، هم آموزش بود و نظام حوزه نیز حفظ شده بود و در کنار همه این ها به توفیق حفظ کلام الهی نائل می شدند.
ما موفقیت این مراکز را نیز از زبان حافظان و دانش پژوهان آن متوجه شدیم، به عنوان نمونه یکی از حافظان می گفت ما چندین سال در حوزه علمیه بودیم ولی برخی مطالب را متوجه نشدیم در حالی که در این مرکز شالوده های ذهنی ما شفاف شد و از طریق روش آموزشی خاص این مرکز و با پشتکار و انرژی اساتید، آموزه های قرآنی در ذهن جوانان ومشتاقان ترویج کردند.
من پیشنهاد می کنم تمامی مسئولان مرتبط و مدیران حوزه های علمیه را در یک روز دعوت کنید تا از نزدیک با فعالیت های این مراکز آشنا بشوند و به نظر من اگر محتویات فعالیت ها را از نزدیک ببینند قطعا نظرشان عوض می شود.

آیا ذهنیت شما نیز نسبت به بیت الاحزان قبل از بازدید با بعد از بازدید تغییر کرد؟
من هم از فعالیت های بیت الاحزان ذهنیتی ناقص داشتم، فکر می کردیم برنامه های سنتی قرآنی است و مثلاً یک گروه می‌آیند قرآن حفظ می کنند و هیچ برنامه دیگری نیست ولی وقتی از نزدیک دیدیم و با ابعاد مختلف آن آشنا شدیم کاملا دیدگاه ما تغییر کرد.
تصور خود من این بود که مؤسسه مانند روزهای اول تأسیس در ساختمانی مخروبه و قدیمی باشد ولی دیدیم در بحث ساختمان سازی و حمایت خیرین اقدامات بزرگ و برنامه ریزی های خوبی شده که نوید بخش آینده ای روشن جهت طلاب و دانش پژوهان هست.
ذهنیت برخی این است که در برنامه های این مراکز، فقط حفظ قرآن است و برنامه ها ملال آور است ولی وقتی اطلاع رسانی خوبی از این گستردگی و تنوع در برنامه های مؤسسه انجام شود ، قطعا جوانان بیشتر استقبال می‌کنند و جذب مراکز می شوند. به عنوان مثال در مراکز شبانه روزی بحث خواب قیلوله پیش از ظهر در برنامه روزانه این مراکز بود که بسیار برای من جالب بود و ملاحظه کردیم که مراعات کامل می‌شد و تنوع خوبی در برنامه ها بود.
خدا را شکر می‌کنیم که در زمانی هستیم که تعالیم اسلام و وحی الهی توسط افرادی مخلص و بی ریا در مؤسسه بیت الاحزان، استهبان، محمد آباد، لای خرمی و در اقصی نقاط استان فارس گسترش داده می‌شود و امیدوارم روزی بیاید که تمام کشور ما و بلاد اسلامی وحتی غیر اسلامی هم به این سمت و سو گرایش پیدا کنند.

ارزیابی شما از میزان حضور قرآن در حوزه های علمیه چیست؟
من معتقدم قرآن به ابعاد مختلف وجوه جسمی، اخلاقی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و همه ابعاد زندگی و نیازهای بشر توجه کرده: « ولا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» .
وقتی یک فردی به عناون دیپلمات معرفی می شود شرط اصلی به کار گیری او این است که باید زبان بلد باشد، به نظر من طلبه نیز همین حکم را دارد، و در واقع قرآن مانند زبان اوست؛ یک طلبه از لحاظ قرآنی باید قوی باشد و بتواند با استناد به کلام الهی استدلال کند و این تسلط بر آیات قرآن در موفقیت او قطعاً تأثیر گذار است.
متأسفانه در حال حاضر وضعیت مطلوبی را از لحاظ آموزشهای قرآنی در حوزه ها مشاهده نمی‌کنیم ولی با لطف و عنایت خداوند متعال در استان فارس این حوزه با محوریت قرآن شکل گرفت و امیدواریم به استان های دیگر هم گسترش پیدا کند. اگر سطحی نگر و ظاهر بین نباشیم و شایستگی ها را خوب به تصویر بکشیم و افق دید طولانی مدت داشته باشیم در آینده طلاب ما انشاءالله طلاب عزیز ارزشمند حافظ قرآن خواهند بود.
من به مدیران حوزه توصیه می کنم بیایند و این برنامه ها را ببینند، چنان که گزارش دادند طی بازدیدهایی که برخی مدیران حوزه از این مرکز داشته اند گفتند حاضریم طلابمان را به این مرکز بفرستیم.
سعی شود در تبلیغات به این نکته که دروس قرآنی و حوزوی توأمان آموزش داده می شود تأکید کنید، چرا که طلبه ها اگر از لحاظ قرآنی غنی بشوند دستشان پر می‌شود و خروجی این مراکز خود به عنوان نیروهایی زبده و کار آمد به پرورش نیروهای جدید اقدام می‌کنند.
با توجه به این که برخی دوستان از نزدیک فعالیت ها را ندیده اند، ممکن است دیدگاه منفی به این فعالیت ها وجود داشته باشد لذا از عزیزان حوزه علمیه قم هم دعوت کنید و یا جلسه هایی با مدیران حوزه تشکیل بدهید که قطعاً تأثیر گذار خواهد بود.
این فعالیت ها باید در کشور بیشتر معرفی شود، رسانه ها، مسئولین و همه کسانی که تریبون در دست دارند باید تبلیغ کنند و این مؤسسه ای که با زحمت فراوان شکل گرفته را بیشتر بشناسانند.

در بازدیدهایی که داشتید چه ویژگی بیت الاحزان به نظر شما برجسته بود؟
مهم ترین چیزی که آنجا انجام می شود کار قربه الی الله است و هرچه موفقیت حاصل شده از برکت قرآن به دست آمده است، این نیت گام در راه خدا و قرآن نباید مورد غفلت قرار بگیرد. جایی که اسم خدا و قرآن باشد بعد مثبتی در میان افراد آنجاست که در بقیه جاها کمرنگ تر است.
مورد دیگری که توجه من را جلب کرد رعایت شئون قرآنی کسانی بود که در حوزه علمیه قرآن محور و مراکز شبانه روزی بودند، چه از نظر ظاهری که همه با عبا بودند و علاوه بر لباس، نور قرآن در چهره آنها مشخص بود و اخلاق آنها نیز قرآنی و الهی بود.
اخلاق و روحیات مردم محل نیز جالب توجه بود که در آنجا همه به حوزه و روحانیت و حافظان قرآن احترام می گذارند.

چه کمبود ها و کاستی هایی توجه شما را جلب کرد و چه پیشنهادی در خصوص بهتر شدن برنامه ها دارید؟
لازم هست در روابط عمومی صحت، دقت و سرعت انعکاس مطالب افزایش یابد و با فعالتر کردن سایت مؤسسه، ارتباط نزدیک تر با حافظان و رصد فعالیت ها از طریق اتوماسیون در دستور کار قرار گیرد. به نظر من ارتباط با حافظان باید دائمی باشد و مؤسسه به گونه ای نظام مند از ظرفیت حافظان در تبلیغ فعالیت ها و انجام برنامه ها استفاده نماید چرا که حافظان بهترین مبلغان مؤسسه می توانند باشند.

این حوزه های قرآن محور چه کمکی می توانند به گسترش بحث قرآن در حوزه بکنند و آیا زمینه همکاری و تعامل بین مؤسسه بیت الاحزان و حوزه علمیه وجود دارد؟
به نظر من کاملا این زمینه وجود دارد و پیشنهاد میکنم از هر استان ۵ الی ۶ حوزه به صورت گزینش شده به صورت قرآن محور برگزار شود. متأسفانه بحث آموزشی قرآن نسبت به قبل در حوزه ها کمرنگ شده است،
از متولیان آموزش حوزه تقاضا میکنم به گونه ای برنامه ریزی کنند که جوانان و نوجوانان حوزی قبل از ملبس شدن، همانند رویه ای که سابق وجود داشت روخوانی و روانخوانی و سپس حفظ را به شکل مؤثر و عملی انجام دهند تا ان شاء الله حوزه ای با نشاط، پویا و خلاق داشته باشیم.
به نظر من با توجه به این که مدیریت کلان حوزه علمیه خواهران و برادران نیروهای جدید هستند و دیدگاه مثبتی در آنها نسبت به حضور قرآن در حوزه وجود دارد، اگر جلساتی هماهنگ کنیم و براهین را بشنوند و گزارش جامعی دریافت کنند قطعا شاهد ترویج این الگوی جدید از حفظ قرآن در حوزه ها خواهیم بود.
به نظر من با توجه به اندیشه ای که در مجموعه بیت الاحزان هست که طلبه ای که حافظ میشود خود مبلغ و مروج قرآن و معارف اهل بیت می شود، این اندیشه درحوزه علمیه حداکثر تا ۱۰ سال آینده منجر به این می شود که مؤسسه راه خود را پیدا کند و حفظ قرآن از استهبان جهانی بشود.

در بازدیدی که داشتید چه نکاتی بحث شد و آیا تفاهمی در خصوص همکاری بین بیت الاحزان و مرکز خدمات حوزه نیز صورت گرفت؟
خوشبختانه در مرکز خدمات به تازگی طرحی تحت عنوان طرح هدفمندی خدمات شروع شده که سال دوم اجرای آن هست. در این طرح مرکز خدمات به افرادی که در بخش های مختلف تبلیغ یا تألیف و پژوهش و یا حفظ قرآن نقش چشمگیر و مؤثری ایفا می کنند و موارد مثبت زیادی را احراز کنند خدمات بیشتر و هدفمند تری ارائه می کنید و مثلا طلابی که در جاهای مختلف از لحاظ حفظ قرآن ممهزند خدمات بیشتری دریافت کنند و این سیاست جدید مرکز است.
ان شاء الله گزارش این دیدار را با حجت الاسلام ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور نیز درمیان می‌گذاریم تا عنایت بیشتری به بیت الاحزان داشته باشند و خودم به شخصه هرجا مسئولین را دیدم تبلیغ میکنم و به نظر من هر کس از این برنامه ها بازدید کرده باید تبلیغ کند. من و همکاران در مرکز مدیریت حوزه های علمیه فارس نیز در خصوص این حوزه بین تمام طلاب در استان و حتی کشور اطلاع رسانی خواهیم کرد و ان شاء الله مبلغی برای این مؤسسه عظیم القدر باشیم تا همگان از فیوضات این حرکت عظیم بهره مند شوند.

به عنوان سؤال آخر مؤسسه بیت الاحزان را در یک جمله وصف کنید.
بیت الاحزان در وصف ما نمی‌گنجد. هم تعامل و هم اندیشی که بین مجموعه بود و هم تحکیم عقاید و برنامه ها که از طلبه ها دیدیم به نظر من بیت الاحزان را به عنوان یک الگوی موفق حفظ قرآن معرفی کرده است که که می‌تواند در آینده نه چندان دور با تدبیر مدیران و مسئولان، به عنوان یک مرکز بزرگ حفظ قرآن کشور نه تنها در ایران بلکه تمامی بلاد اسلامی فعالیت داشته باشد.
در بیت الاحزان افرادی با بصیرت و بینش عمیق، شهامت، شجاعت و معنویت حضور دارند که در راه قرآن از تمام زندگی خود گذشتند و بامشارکت فعالانه برای تعمیق فرهنگ قرآنی و اعتقادات و اخلاقیات در جامعه تلاش می‌کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات