حجت‌الاسلام سید‌جلیل موسوی، مسئول مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن حضرت زهرا(س) بروجرد با تأکید بر اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان پتانسیل جذب جوانان را از هر قشر، حول محور قرآن دارد گفت: عدم امکانات هر چه قدر هم که کار را سخت کند، باعث توقف فعالیت ما نمی‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌جلیل موسوی، سال ۱۳۶۸ در روستایی از توابع اردل استان چهارمحال و بختیاری متولد شد، اما در شهر ایذه رشد کرد. وی پس از طی کردن خدمت سربازی برای کسب علوم دینی وارد حوزه علمیه شد و دو سال در آشتیان مشغول به تحصیل علوم حوزوی بود. با مرکز شبانه‌روزی امام حسن مجتبی(ع) بیت‌الاحزان در روستای لای‌خرمی از توابع استهبان فارس آشنا می‌شود و طی سال ۹۱ می‌تواند حافظ بیش از ۲۵ جزء از قرآن شود و هم اکنون نیز مسئول مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن حضرت زهرا(س) در بروجرد هست.

-علت ورودتان به عرصه قرآنی و حفظ آیات کلام وحی بگویید.
هنگامی که در آشتیان مشغول کسب علوم دینی بودم، از طریق یکی از دوستانم که حافظ قرآن بود با مؤسسه بیت‌الاحزان آشنا شدم و با تشویق‌های وی، همچنین علاقه شخصی‌ام، به مدرسه شبانه‌روزی امام حسن مجتبی(ع) در لای‌خرمی آمدم و در طول یک سال موفق به حفظ ۲۲ جزء از قرآن شدم و سپس با حضور در طرح تابستانی رحله، موفق به حفظ چهار جزء از قرآن شدم و اکنون نیز حافظ ۲۶ جزء از قرآن هستم.
ـ چرا حفظ قرآن را انتخاب کردید؟
معتقدم یک طلبه در کنار فراگیری علوم دینی، خوب است آیات قرآن را همواره با خود در سینه داشته باشد و از سوی دیگری نوعی لبیک‌گویی به فرمان مقام معظم رهبری است.
ـ از نحوه آشنایی‌تان با ترجمه بگویید.
حفظم همراه با ترجمه و در برخی از اوقات، مراجعه به نکات تفسیری بود. البته تمامی افرادی که در دوره‌های یک‌ساله بیت‌الاحزان حاضر می‌شوند، همانطور که از عنوانش نیز معلوم هست یعنی محفوظاتشان همراه با آشنایی با مفاهیم و ترجمه آیات است و حتی برخی از اوقات که احساس می‌کردم معانی آیات نیاز به غور و تعمق بیشتر است، به تفاسیری چون المیزان، نمونه، مجمع‌البیان و البرهان و حتی تفسیر آیت‌الله العظمی جوادی آملی مراجعه می‌کردم، چون معتقدم اقتضای کار یک طلبه همین است.
ـ خاطره‌ای هم از دوران حفظتان دارید؟
بله، خاطرم هست که من و یکی دیگر از دوستانم در مدرسه لای‌خرمی از سادات بودیم، بنابر این تلاش می‌کردیم تا مراسم ایام فاطمیه به بهترین صورت برگزار شود. همان موقع یک مراسم تشییع نمادین هم برگزار کردیم. یادم است مراسم آن شب که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضوی، استاد اخلاق مؤسسه و حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مسئول بیت‌الاحزان برگزار شد، فضا به قدری معنوی بود که بعد از اتمام روضه هم گریه بچه‌ها بند نمی‌آمد و تا ساعت‌ها کنار تابوت نمادین اشک می‌ریختند و خاطره آن حال و هوای زیبای بچه‌ها در ذهن من باقی مانده است.
ـ همکاری شما با بیت‌الاحزان از چه مقطعی آغاز شد؟
چون از حفاظ خود مجموعه بودم و تمایل داشتم همکاری‌ام با بیت‌الاحزان قطع نشود، در سال ۹۴، طرح رحله را در یاسوج برگزار و سال ۹۵ طرح رحله را در بروجرد برپا کردیم که با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد. بیت‌الاحزان جایی است که می‌توانید دانشجو، دانش‌آموز و طلبه را در کنار هم ‌ببینید. به لطف خدا همه قرآن‌آموزان از طرح رحله راضی بودند و هنگامی که گفتیم امکان برپایی طرح یک‌ساله هم وجود دارد، اهالی و فعالان فرهنگی بروجرد استقبال کردند و مرکز شبانه‌روزی با همه مشکلات و سختی‌هایش به راه افتاد. سال اول مشکلات به حدی بود که تا مرز تعطیلی مرکز هم پیش رفتیم، اما با تلاش‌هایی که صورت گرفت، اکنون سال سوم فعالیت شعبه در زمینه حفظ تخصصی است. همچنین مشغول جمع‌آوری و تألیف فواید حفظ قرآن در مدارس شبانه‌روزی هستیم و قصد داریم یک کتاب در این زمینه به چاپ برسانیم.
ـ در این سه سال چه تعداد حافظ قرآن تربیت کردید؟
در این مدت سه طرح رحله برگزار کردیم و سومین طرح یک‌ساله هنوز به پایان نرسیده و تلاش می‌کنیم حافظان متخلق به اخلاق قرآنی تربیت کنیم، اما در مجموع این طرح‌ها، ۲۲۰ نفر حافظ اجزاء قرآن تربیت کردیم که تعدادی از آنها حفظ قرآن را در مرکز شبانه‌روزی ادامه دادند. در سال اول و دوم شروع به‌کار مرکز شبانه‌روزی در مقطع حفظ ۲۰ و ۱۵ و ۱۰ جزء نیز قرآن‌آموزی پذیرفتیم و هفت نفر حافظ کل، ۱۵ نفر حافظ ۲۰ جزء، ۱۶ نفر حافظ ۱۵ جزء و ۱۰ نفر حافظ ۱۰ جزء خروجی‌های دو سال فعالیت مرکز شبانه‌روزی هستند. سه نفر از حافظان کل تربیت شده، همچنین بیش از ۱۰۰ نفر از حافظان اجزاء نیز اهل استان لرستان بودند.
ـ از جزئیات برنامه‌های طرح ملی رحله بگویید.
در طرح رحله گذشته، موفق به جذب قرآن‌آموز از ۲۰ یا ۳۰ نقطه کشور شدیم. حدود یک هفته حجت‌الاسلام سعیدی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم به صورت شبانه‌روزی با قرآن‌آموزان بودند که آثار و برکات زیادی داشت. به فرمایش رهبری «فضای مجازی تبدیل به قتلگاه جوانان شده است»، در طرح رحله قرآن‌آموزان اجازه استفاده از گوشی‌های اندروید را ندارند؛ هر چند با استفاده از این ابزار مخالف نیستیم، اما قهر کردن با فضای مجازی در مدت زمانی کوتاه به منظور کاهش وابستگی‌ها، قهر کردن با مؤمن نیست که نکوهیده باشد و به اعتراف خود قرآن‌آموزان این قهر کردن کوتاه مدت با فضای مجازی بسیار در رشدشان مؤثر بوده است.
ـ هزینه‌های مورد نیاز شعبه را از کجا تأمین می‌کنید؟
اولین شخصیتی که در شهرستان بروجرد خیلی از مؤسسه حمایت کردند، حجت‌الاسلام سعید نجفی، نوه آیت‌الله العظمی نجفی هستند که هم در قالب تقبل هزینه‌ها هم اهدای مواد غذایی به ما کمک می‌کنند. حدود دو درصد هزینه‌ها از اداره اوقاف و امور خیریه تأمین می‌شود. دانشگاه دولتی و آزاد بروجرد نیز در برخی از خدمات مثل استفاده از اتوبوس یا سالن‌های ورزشی و اهدای آبسرد کن به ما کمک کردند. بخش اصلی هزینه‌ها را هم از کمک‌های مردمی تأمین می‌کنیم.
ـ چه برنامه و چشم‌اندازی را برای شعبه بروجرد دارید؟
با توجه به محبوبیتی که مؤسسه در بین مردم دارد، قصد راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن ویژه بانوان داریم. آموزش زبان دوم در کنار حفظ قرآن، تأمین غذا و خوابگاه با شرایط مناسب برای دانشجویان علاقه‌مند به حفظ قرآن، همچنین ایجاد مدارس قرآن‌محور با همکاری آموزش و پرورش که دانش‌آموزان در طول چهار سال تحصیل موفق به حفظ تمام قرآن شوند نیز از طرح‌هایی است که در حال برنامه‌ریزی برای آنها هستیم. همچنین به تأسیس حوزه علمیه قرآن محور در بروجرد هم فکر می‌کنیم. مؤسسه بیت‌الاحزان پتانسیل جذب جوانان را از هر قشر حول محور قرآن دارد لذا از مسئولان توقع داریم که بیشتر مؤسسه را حمایت کنند؛ هرچند ما منتظر امکانات نمی‌مانیم. شعار ما بنابر فرمایش مقام معظم رهبری «آتش به اختیار عمل کردن در عرصه‌های فرهنگی است». عدم امکانات هر چه قدر هم که کار را سخت کند، باعث توقف فعالیت ما نمی‌شود. به امید روزی که بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) نه تنها در سطح استان‌ها و ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز تأثیرگذار باشد.

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

استاد موسوی عزیز واقعا بهترین جایی که تو عمرم رفتم و آدم های موفق و اهل برنامه دیدم پیش شما بود
خدا بهتون قوت بده و به خانوادتون سلامتی
از شرکت کنندگان طرح رحله ۱۴۰۱