عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با بیان اینكه قرآن را در سطح پایین جامعه معرفی كردیم نه برای قشر فرهیختگان، گفت: ما مسیر را وارونه رفته‌ایم و باید از بالا و قشر فرهیختگان اصلاحات را انجام دهیم.

 

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی گفت: در طی این ۴۰ سال ما موفق شدیم یکسری نیروهای خوب قرآنی را تربیت کنیم و زیرساخت‌هایی هم آماده کنیم اما هنوز آن تحول قرآنی که باید در کشور رخ دهد، قطعاً انجام نشده است.

هنوز قرآن به سبد کالای زندگی مردم اضافه نشده است
وی افزود: ما می‌توانیم صرفاً بگوییم مقداری زیرساختی کار کرده‌ایم و کارهای ما به سطح عمومی جامعه آن‌چنان کشیده نشده است یعنی قرآن به سبد کالای زندگی مردم اضافه نشده است و ما نتوانستیم نقش قرآن در زندگی را به مردم نشان دهیم و حضور آن را حفظ کنیم و امیدواریم که بتوانیم در این زمینه کارهایی را انجام دهیم.
شاهسونی اظهار کرد: ما در مباحث قرآنی و تبلیغ و ترویج و آموزش قرآن آن بیشتر به افرادی پرداختیم که عموم جامعه هستند و به فرهیختگان نپرداختیم،‌ بیشتر دانش‌آموزان را در نظر گرفتیم تا معلمان و مدیران و بیشتر خانم‌های خانه‌دار تا مهندسان، پرستارها و دکترها و غیره.

لزوم سرمایه‌گذاری برای تفسیر و تدبر قرآن
وی ادامه داد: باید بر روی تفسیر، حفظ و تدبر قرآن کریم سرمایه‌گذاری کنیم و آن را به اقشار فرهیخته جامعه منتقل کنیم که بدین طریق قطعاً شاهد توسعه فعالیت‌های قرآنی خواهیم بود.
شاهسونی همچنین گفت: این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که اگر مدیر یک مدرسه حافظ قرآن شده و قرآنی باشد،‌ کل آن مدرسه قرآن خواهد شد و دغدغه فعالیت‌های قرآنی در آن به وجود می‌آید و تلاش می‌کند تا مدرسه خودش را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق دهد.
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن ادامه داد: اگر همین مدیر، روحیه قرآنی نداشته باشد، هر چقدر بخواهیم دانش‌آموزان مدرسه را به سمت فعالیت‌های قرآنی تشویق کنیم، فایده ندارد و تا زمانی که مدیر هنوز متقاعد نشده که باید برای قرآن کاری انجام شود، حتی اگر کاری در آنجا انجام شود، کارهای جزئی و محدود خواهد بود.

مردم شبیه رهبران خود خواهند شد
وی حدیثی از حضرت علی(ع) را یادآور شد و گفت: مولای متقیان حضرت علی(ع) فرمودند مردم بیش از آنکه به پدرانشان شباهت داشته باشند، به رهبرانشان شباهت دارند؛ رهبر در یک مدرسه، مدیر آن مدرسه است و در یک کلاس، معلم و در یک پادگان، سردار و امیر آن پادگان رهبر است و مسلماً زیر دستان آن‌ها به رهبران خود نگاه می‌کنند و هر طور که آنان باشند، خواهند بود.

مسیر را وارونه رفتیم
شاهسونی اظهار کرد: ما در این مسیر وارونه رفتیم و به جای اینکه از بالا اصلاحات جامعه را انجام دهیم، آمده‌ایم از کف و پایین می‌خواهیم اصلاح کنیم در صورتی که باید اول قشر فرهیختگان را اصلاح کنیم و قطعاً طبقات پایین جامعه هم به سمت قرآن کشانده خواهند شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات