فرزانه نظری کارشناس ارشد حقوق خصوصی معتقد است آموزش قرآن در جامعه هنوز به خوبی کار نشده و مهجوریت قرآنی مشهود است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، شهرستان ممسنی واقع در استان فارس، همواره در دهه های گذشته از نظر علمی و پرورش نخبگان دانشگاهی زبان زد بوده است و توانسته پس از تهران بالاترین نیروهای انسانی تحصیل کرده دانشگاهی را نسبت به جمعیتش پرورش دهد. البته این جریان نه تنها مربوط به سال های گذشته بلکه قدمتی دیرینه دارد و شاید بتوان به یک قرن پیش و تأسیس اولین حوزه علمیه در منطقه فهلیان اشاره کرد. از همان زمان تا کنون دانشمندان و علماء بسیار زیادی تربیت یافته اند که نه تنها در سطح کشور، بلکه در سطح جهانی رتبه های برتر را بدست آورده اند و در رشته های مختلف به عنوان برترین دانشمندان جهان از آنها نام برده اند که از نمونه های بارز آنها می توان به «پروفسور خدابخش نیکنام» (جزء ۱۰۰ دانشمند برتر سال جهان) ، «دکتر اردشیر شکرالهی» و «دکتر مهراورنگ قائدی» (جزء یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان) «دکتر طاهر نیکنام» (دارای رتبه ۲۲۱ جهانی) و «پویان مینایی» و «مهدی زارعی» در رتبه ۴ و ۱۰ کنکور سراسری اشاره کرد.

البته هزاران چهره علمی دیگر وجود دارد که باعث شده نام ممسنی دراین حوزه زبانزد خاص و عام باشد و شاید هر روز بتوان بر سر بنرهای تلیغاتی شهر نورآباد عکس جوانانی را دید که در یکی از حوزه های علمی افتخار آفرین بوده‌اند و رسانه های کشور بدان پرداخته‌اند که آخرین چهره خبر ساز همین «محمد شجاعیان» دارنده‌ی مدال طلای جهانی در المپیاد نجوم و اختر شناسی بود.

اما شاید در بین همه‌ی این نخبگان علمی برخی از چهره‌ها به درستی معرفی نشده‌اند و می توان به ۵ ستاره گمنام و خاکی اشاره کرد که عامل رونق و پرورش حافظان قرآن در شهرستان شدند. سال ۸۶ پنج بانوی ممسنی توانستند از طریق مرکز آموزشی بیت الاحزان نورآباد ، حافظ کل قرآن شوند تا بار دیگر ممسنی نشان دهد در حوزه نخبه پروری در رشته های مختلف توانایی ویژه ای دارد.

این حرکت بسیار ارزشمند خانم‌ها «فرزانه نظری»، «سمیه اردشیری»، «زهرا حیدری»، «رحیمه انصاری» و «راضیه سعیدی» باعث شد تا تعداد حافظان قرآن در این شهرستان روز به روز افزایش یابد و مؤسسه قرآنی بیت الاحزان بیش از ۳۰ حافظ قرآن و ۲۰۰۰ قرآن آموز را پرورش دهد.

فرزانه نظری یکی از این حافظان قرآن در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان در ممسنی گفت: حفاظ از نخبگان علمی در حوزه علوم قرآنی هستند که برای کسب این علوم روزانه حدود ۱۵ ساعت در موضوعات تجوید ، تفسیر ، حفظ، قواعد و … مطالعه داشته اند و به اندازه رتبه های برتر کنکور تلاش کرده اند و به درجه استادی رسیده اند.

او که کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را دارد ادامه داد: آموزش قرآن در جامعه هنوز به خوبی کار نشده و مهجوریت قرآنی مشهود است لذا انتظار می رود پشتیبانی از طرف دولت نسبت به این مسأله افزایش یابد و بسته های حمایتی ویژه ای باید تعریف شود و در بحث آموزش نیز باید به یک برنامه جامع و کلی برسند که متاسفأنه هم اکنون وجود برنامه های پراکنده در سطح نهادهای دولتی باعث شده تا نتایج دلخواه بدست نیاید. حتی متأسفانه این چند دستگی آموزشی در ادارات مختلف عاملی گردیده تا کیفیت ارائه دروس در پایین ترین سطح و خارج از مسائل تخصصی باشد که نمونه ی آن را می توان در همین آموزش و پرورش ملاحظه کرد چرا که در بحث آموزش تخصصی قرآن کار بزرگی انجام نداده‌اند.

نظری قرآن را راهگشای همه ی مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی عنوان کرد و افزود: دولت باید به این علم توجه ویژه ای کند و بداند رشد و تعالی جامعه در گرو پیوستن به قرآن است شاید دولت عنوان کند که حمایت های مالی ویژه ای هر ساله انجام می دهد اما بعضاً برخی از موازی کاری ها و اجرای بد برنامه های قرآنی باعث افزایش هزینه ها و کاهش خروجی مناسب می شود و انتظار می رود دولت در بسته های حمایتی به مؤسسات و نهادهایی توجه کند که در پرورش قرآن آموزان، تخصصی تر رفتار می‌کنند که یکی از مؤسسات برجسته ی کشوری همین مراکز و شعب بیت الاحزان است.

وی ادامه داد: البته در بحث مهجوریت قرآن به پایین بودن فرهنگ اسلامی در خانواده ها نیز باید اشاره کرد که رفع این مسأله هم وظیفه‌ی همه‌ی آحاد جامعه و هم وظیفه دولت در راستای بسترسازی مناسب است. این‌ها باید کار بشود و هنوز دیر نیست و می توان این مسأله را جبران کرد.

این مدرس قرآن گفت: در این بین مادران نقش اصلی را دارند و می توانند در تربیت خانواده های قرآنی گام های بزرگی بردارند. بنده به عنوان یکی از خادمان قرآن همواره به این مسأله توجه داشته‌ام و سعی کرده‌ام مادران را به کلاس‌های قرآنی دعوت کنم.

فرزانه نظری که خود یکی از بانیان اصلی راه اندازی مؤسسه قرآنی بیت الاحزان روستای جنجان ممسنی (فهلیان) بوده و هم اکنون در شهر صدرا شیراز یکی دیگر از شعبه های این مؤسسه را راه اندازی کرده توانسته در این شهر ۱۰ مادر و ۱۵ بانوی جوان را حافظ قرآن کند.

وی در خصوص چگونگی راه اندازی مؤسسه قرآنی در شهرک صدرا نیز گفت: پس از تجربه روستای جنجان، برای ادامه تحصیل به شیراز آمدم و هنگامی که دانشجوی مقطع فوق لیسانس در سال ۹۳ بودم با کمک امام جمعه وقت شهر صدرا حجت‌الاسلام درویشی توانستم دو روز در هفته کلاس روخوانی و حفظ قرآن برگزار کنم. این کلاس‌ها را در منزل یکی از خیرین که عصرها در اختیار ما قرار می‌گرفت، برگزار می‌کردیم که در آن کلاس‌ها قرآن‌آموزان بانو در تمامی مقاطع سنی از چهار سال به بالا حضور پیدا می‌کردند.

مسئول مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه شهر جدید صدرا بیان کرد: با همت قرآن‌آموزان این کلاس‌ها، توانستیم خانه‌ای را به متراژ ۳۰۰ متر مربع رهن کنیم به عبارت بهتر هر کدام از قرآن‌آموزان بر اساس توان خود مبلغی را برای پول ودیعه این منزل در اختیار من قرار دادند و از سوی دیگر تعداد بالای قرآن‌آموزان شرکت‌کننده انگیزه‌ مضاعفی برای اجاره مکانی مستقل و بزرگ بود.

وی ادامه داد: پس از طی کردن فرآیند اداری بیت‌الاحزان توانستم به عنوان شعبه‌ای از مؤسسه و در قالب طرح معلم مهاجر مؤسسه در شهر صدرا فعالیت کنم البته باید بگویم مبلغی نیز حدود ۳۰ میلیون تومان توسط احمد جودکی، مسئول شعبه شیراز بیت‌الاحزان به این شعبه کمک شد.

وی با اشاره به اینکه شاگردان این شعبه روز به روز در حال افزایش هستند، بیان کرد: امیدست بتوانیم با تجهیز کردن مؤسسه بتوانیم شاهد فراهم کردن شرایط بهتر و راحت‌تر برای تربیت و پرورش قرآن‌آموزان باشیم و از خیرین حوزه قرآنی درخواست یاری داریم.

گفتنی است این شعبه بیت‌الاحزان در شیراز، شهر جدید صدرا، بلوار البرز، خیابان البرز ۳، خیابان دیده‌بان، بین دیده‌بان ۴ و ۶ قرار دارد.

خبرنگار: عقیل مهدی پور/ مسئول روابط عمومی شهرستان ممسنی

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات