مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: مؤسسه بیت الاحزان از یک روستای کوچک در سطح بین المللی فعال است اما گزارش درستی از فعالیت ها به مسئولان نمی رسد/ پژمانفر رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس: اين مجموعه همواره با كمترين امكانات و با توكل بر خدا ،اقدامات مثبت و ارزنده اي به جامعه ارائه نموده است/ لزوم نگاه ویژه به مؤسساتی همچون بیت الاحزان

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره مغفولیت بخش فرهنگ در کشور و برنامه‌های این کمیسیون برای حمایت از این بخش به ویژه در بحث اعتبارات قرآنی اظهار کرد: حوزه فرهنگ در همه حوزه‌ها و مسائل تأثیرگذار است و هم از آنان تأثیر می‌پذیرد، اما به دلیل اینکه تأثیرات آن کوتاه‌مدت نیست، بلکه به تدریج بروز می‌یابد شاید گرایش به فعالیت‌های فرهنگی جاذبه چندانی نداشته باشد.
وی ادامه داد: به خصوص در مجلس و کمیسیون فرهنگی نیز شاهد چنین وضعیتی هستیم که نمایندگان تمایل چندانی برای عضویت در این کمیسیون ندارند. هر انسانی علاقه‎مند است نتایج کار خود را زودتر ببیند؛ به همین دلیل است که افراد در فعالیت‌های زودبازده جذب می‎شوند.
وی درباره برنامه‎های کمیسیون فرهنگی برای اعتبارات قرآنی و پاسخگویی به انتقادات فعالان این بخش اظهار کرد: یکی از اولویت‎های مهم و در واقع اولویت اصلی کمیسیون فرهنگی در این حوزه، اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. به هر حال ایشان در جایگاه رهبری سیاست‌ها را ابلاغ می‌کنند و ما هم در جایگاه نمایندگی وظیفه داریم این سیاست‌ها را به قانون تبدیل و سپس بر اجرای این قوانین نظارت کنیم.
منتخب مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در خانه ملت تأکید کرد: از جمله سیاست‌هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده مربوط به ترویج فرهنگ قرآنی، توسعه و آموزش قرآن، حفظ و تدبر در قرآن و ایجاد زمینه برای تأثیرگذاری قرآن در سبک زندگی جامعه است. طبعاً باید به این بخش توجه شود و حتماً در فصل بودجه پیگیر آن هستیم که نیازهای این بخش را تأمین کنیم.
مازنی گفت: توصیه بنده این است که در مرحله اول فعالان قرآنی تلاش کنند که خیلی به اعتبارات و بودجه دولتی وابسته نباشند و کار خالصانه و مردمی خود را حفظ کنند و بعد برای کسب بودجه دولتی در زمان مقرر اقدام کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اکنون کمیته بودجه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده و همچنین در قالب کمیته بودجه در کمیسیون فرهنگی اقداماتی را انجام داده‌ایم و جلساتی را برگزار کرده‌ایم. فعالان حوزه قرآن در مراکز مختلف هم باید فعال و پیگیر باشند تا در زمان تصویب و تخصیص بودجه مساعدت لازم انجام شود.
وی درباره علل تشکیل کمیته بودجه این کمیسیون اظهار کرد: با تشکیل کمیته بودجه در حقیقت به استقبال آن رفته‎ایم تا بتوانیم بودجه حوزه فرهنگ را مدیریت کنیم. مسئله اول این است که بخش فرهنگی چه سهمی از بودجه در اعتبارات کشور دارد. در سال ۱۳۹۷ از کل بودجه کشور ۲/۶ درصد سهم حوزه فرهنگ است. در این زمینه ابتدا شرکت‌ها و بانک‎ها را جدا کرده و بعد اعتبارات را به امور مختلف همانند معیشت و رفاه، محیط زیست و مسائل دیگر همانند فرهنگ، دین، مذهب، ورزش و تربیت بدنی و …. تخصیص می‌دهند که مجموع اعتبار این بخش کمتر از سه درصد و به بیان دیگر بیش از دو و نیم درصد است.
مازنی تصریح کرد: در قیاس با کل بودجه کشور این عدد خوبی نیست و اساساً با سایر بخش‌ها قابل قیاس نیست، اما در عین حال تلاش می‌کنیم این اطلاعات را جزئی‌تر و دقیق‌تر به دست بیاوریم؛ به عنوان مثال روشن شود که از این اعتبار چه مبلغی به سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و… داده شده است و سهمشان در بخش‎های مختلف مشخص شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: همچنین قصد داریم سهم حوزه‌های مختلف فرهنگی همانند سینما، تئاتر، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و همچنین به صورت جزئی‌تر در حوزه مذهب را مشخص کنیم. باید سهمی که برای قرآن اختصاص داده شده یا پیش‌بینی شده است در قیاس با کار قرآنی گسترده‎ای که در این کشور انجام می‌شود به صورت دقیق‌ مشخص شود.
مازنی عنوان کرد: بعد از مشخص شدن این اعتبارات، در مرحله بعد هر سهمی را که برای سال ۹۸ به حوزه فرهنگ اختصاص ‌می‌دهند مدیریت کنیم. منظور از مدیریت این است که همین مقدار کمی که پرداخت می‌شود به شکل درستی هزینه شود و موازی‌کاری نشود و هم‌افزایی صورت گیرد.
وی درباره ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های قرآنی نیز گفت: معتقدم در ارائه گزارش کوتاهی می‎شود. در سطح کشور، چه در سطوح ستادی و چه در سطوح استان و شهرستان و حتی در مراکز روستایی، مراکز قرآنی داریم که برخی در سطح بین‎المللی در حال فعالیت هستند. چند روز قبل در کمیسیون فرهنگی میزبان مؤسسه بیت‌‌الاحزان، در یکی از روستاهای استهبان استان فارس، بودیم که در سطح بین‌المللی فعال است و افرادی از قاره‎های مختلف برای حفظ قرآن در آنجا حضور پیدا می‌کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: از تهران که پایتخت کشور است تا اقصی نقاط کشورمان چنین فعالیت‎هایی انجام می‌شود، اما گزارش‎هایی که از این فعالیت‎ها داده می‎شود متناسب با کاری که در این حوزه انجام می‌شود نیست؛ بنابراین انتظار داریم که بیشتر به مردم و مسئولان گزارش داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در جلسه کمیسیون فرهنگی که ۸ مهرماه با حضور مسئولان قرآنی موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) برگزار شد از فعالیت و جدیت مجموعه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) تشکر نمود و در سخنانی عنوان کرد: بنده بیش از ۶ سال است که از فعالیتهای این موسسه مردمی اطلاع دارم، این مجموعه همواره با کمترین امکانات و با توکل بر خدا ،اقدامات مثبت و ارزنده ای به جامعه ارائه نموده است.
اگر خروجی و اثر گذاری فعالیتهای قرآنی و فرهنگی در موسسات مردم نهاد مانند بیت الاحزان را بررسی و آنرا با بخش دولتی مقایسه نماییم، خواهیم دید، خروجی فعالیتهای این بخش به مراتب بسیار بسیار اثر بخش تر از اقدامات ادارات و نهادهای دولتی است.
وی مراکز شبانه روزی حفظ تخصصی بیت الاحزان را یک مدل موفق در زمینه ترویج فعالیتهای قرآنی دانست و عنوان کرد: با توجه به راه اندازی یکی از مراکز شبانه روزی حفظ تخصصی این موسسه در مشهد مقدس و بازدید های مکرر اینجانب، به وضوح شاهد اثرات مطلوب و موثر این مرکز در حفاظ قرآن بودم. چنانچه آثار و برکات حفظ قرآن و تربیت قرآنی حافظان در جمع خانواده و همکلاسی هایشان نیز دیده می شود.
پژمان فر گفت: برای اجرایی نمودن دستور مقام معظم رهبری باید یک چشم انداز داشته باشیم تا بتوانیم ده میلیون حافظی که ایشان هدفگذاری کرده اند را تربیت نماییم، لذا در این چشم انداز می بایست نگاه ویژه ای به موسسات مردم نهاد همچون موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا( س) داشته باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات