امسال بودجه حمایتی به مؤسسات برتر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم به دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است و مؤسسات قرآنی که تعداد پذیرفته‌شدگان آنها در آزمون بیشتر باشد، مبلغ بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از فارس، آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال به صورت مشترک به همت معاونت قران و عترت ارشاد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار می‌شود.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در چهار رشته اصلی حفظ قرآن کریم با ۱۶ زیر شاخه‌ شامل حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول قرآن کریم، حفظ ٢ جزء (اجزای ۳۰ و اول)، حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و ۳۰ جزء قرآن بر اساس مصحف شریف، حفظ موضوعی قرآن بر اساس کتاب‌های «هر روز با قرآن و عترت» و «۱۵۰ موضوع»، «۱۳۰ موضوع» و «مسافران آسمان»، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم با ۶ زیرشاخه شامل ترجمه مفاهیم قرآن بر اساس کتاب‌های «فهم زبان قرآن»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد ۱ تا ۴»، «واژه‌های آسمانی»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد ۵ و ۷»، «آموزش مفاهیم قرآن جلد ۷ تا ۹» و «آموزش تدبر در قرآن جزء ۳۰»، معارف اهل‌بیت(ع) با چهار زیرشاخه شامل مفاهیم نهج‌البلاغه بر اساس کتاب‌های «درسنامه نهج‌البلاغه جلد ۱ و ۲» و «راه روشن» و مفاهیم صحیفه سجادیه بر اساس «درسنامه صحیفه سجادیه» و انس با قرآن برگزار می‌شود.

این آزمون در دو بخش کتبی و شفاهی پیش‌بینی شده که آزمون کتبی ۱۰ اسفندماه و آزمون شفاهی از ۱۲ تا ۱۷ اسفندماه برگزار خواهد شد. همچنین آزمون الکترونیکی نیز توسط مؤسسه قرآنی نورالمجتبی(ع) ۱۲ اسفندماه برگزار می‌شود.

معاونت قرآن و عترت ارشاد به عنوان متولی برگزاری آزمون قرآنی در سال‌های اخیر به منظور تشویق مؤسسات برای فعالیت بیشتر در تربیت حافظان و فعالان قرآنی، از مؤسسات برتر در آزمون‌ تجلیل می‌کرد که با ادغام آزمون‌های قرآنی ارشاد و سازمان اوقاف، قرار است این حمایت همچنان ادامه پیدا کند، به طوری که سال گذشته برای حمایت از ۹۰۰ مؤسسه برتر در آزمون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داد.

امسال نیز با توجه به توسعه این آزمون و مشارکت دو نهاد، بودجه حمایتی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزیش یافته، به طوری که این بودجه به دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است و مؤسسات قرآنی که تعداد پذیرفته‌شدگان آن‌ها در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم بیشتر باشد، مبلغ بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.

بر همین اساس به میزان هر نفر قبولی در رشته‌های مختلف آزمون حفظ و مفاهیم قرآن هدایایی پیش‌بینی شده است که البته بودجه هر رشته متفاوت است به طوری که حفظ کل قرآن بالاترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.

یکی از برنامه هایی که پس از برگزاری آزمون در چند سال اخیر برگزار می‌شد، مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم است که در این دوره پس از پایان آزمون و اعلام نتایج، مراسم تقدیر از برگزیدگان سال آینده و هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات