رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعتقاد دارد که در بحث ترویج انس با قرآن برخورد و رفتار ما بسیار تعارفی بوده است / وی بر لزوم تقویت مراکز و مؤسساتی نظیر جامعةالقرآن و بیت‌الاحزان که در عرصه تربیت حافظان قرآن اقدامات خوبی انجام داده‌اند، تأکید کرد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن امروز، ۴ بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی نمایندگان شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها که هم‌اکنون در شیراز در حال برگزاری است، گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش فرمودند ما از قرآن دور هستیم و اگر این تعبیر را بررسی کنیم، ببینیم اکنون معدل انس با قرآن و عمل به آن در کشورمان در چه جایگاهی قرار دارد.
وی ضمن مقایسه فعالیت‌های قرآنی کشورمان با فعالیت‌های سایر کشورهای اسلامی افزود: اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی واقعاً شاهد یک تحول عظیم در فعالیت‌های قرآنی بودیم، اما در ارتباط با بحث انس با قرآن هنوز هم مقام معظم رهبری این تعبیر را به کار برده است که ما از قرآن دور هستیم.

انس ما با قرآن ضعیف است
حسینی با بیان اینکه انس ما با قرآن ضعیف است، گفت: باید به مرحله‌ای برسیم که وقتی سوره‌ای در میان مردم عادی تلاوت می‌شود، یک فرد مسلمان بداند این قاری کجای قرآن را می‌خواند و قبل و بعد از این آیات چیست.

برخورد ما در ترویج انس با قرآن تعارفی بوده است/ ابلاغ اوقاف جهت پرهیز از تصدی‌گری به استان‌ها

برخورد ما در ترویج فعالیت‌های قرآنی تعارفی بوده است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اعتقاد دارد که در این مباحث برخورد و رفتار ما بسیار تعارفی بوده است و به دلایل مختلف نتوانستیم موضوع قرآن به معنای واقعی کلمه در آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و غیره پیاده کنیم.
وی یادآور شد: در طرح ملی حفظ قرآن که در سال ۹۳ و ۹۴ در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت و مصوب شد به حمد الهی به نحو جامع و کامل همکاران ما در این شورا اقدامات کامل انجام داده و راهبردهایی دیدند که به نظر می‌رسد اگر این‌ها در کشورمان عملی شود می‌تواند درصد قابل توجهی از این نقیصه را مرتفع کند.
حسینی در ادامه سخنان خود به طرح راهبردها و بخشی از اقدامات انجام شده توسط سازمان‌های مختلف پرداخت و گفت: اکنون این راهبردها در دستور کار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن قرار گرفته است و چندین جلسه در این رابطه در شورای توسعه قرآنی برای بررسی و تصویب نهایی این راهبردها و تنظیم شناسنامه برای هر کدام از این طرح‌ها برگزار شده است.
وی در  ابتدا به وظایف سازمان اوقاف در این راهبردها اشاره کرد و گفت: در طرح ملی حفظ قرآن، مسئولیت تربیت مربی حفظ قرآن به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شده است.

اقدامات پراکنده و ناهمگون در فعالیت‌های فرهنگی زیاد است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: یک نقیصه بسیار بزرگی که در فعالیت‌های فرهنگی کشورمان شاهد هستیم که البته موضوعات اقتصادی هم در این باره استثنا نیستند، انجام اقدامات جسته و گریخته و ناهماهنگ و ناهمگونی است که توسط دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد که مثال‌های آن فراوان است.
حسینی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری ۶ سال پیش دستور تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را صادر کردند، گفت: من اعتقاد دارم که عملکردی که ما در ۶ سال گذشته درباره تربیت حافظان قرآن و فعالیت‌های قرآنی داشتیم در مقایسه با عملکرد ۲۰ سال قبل از فرمایش معظم‌له که مؤسسات مردمی کارهای قرآنی را پیش می‌بردند، به مراتب مشوش‌تر، ناهماهنگ‌تر و کم اثرتر بوده است.
نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن گفت: جریان حفظ قرآن چند نقطه عطف در کشور داشته است یکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز مسابقات بود و در اوایل دهه ۶۰ که شخصیت‌هایی مثل پرهیزگار آمدند و باعث شد طیفی وارد کار قرآنی شود و این نقطه عطفی بود و جریانی راه افتاد و موج دومی که در بحث حفظ قرآن ایجاد شد در سال ۷۵ بود که طباطبایی و علم‌الهدی مطرح شد که بعد از آن جامعهالقرآن و برخی از مؤسسات قرآنی راه افتادند.
وی ادامه داد: این جریانی که از اول انقلاب پیش رفته بود تا سال ۹۰ منجر به تربیت ۱۰ هزار نفر حافظ کل قرآن کریم شد تا اینکه بعد از سال ۹۰ قرار شد طرح ملی حفظ قرآن راه افتاد  و در آن بنا شد تمام اراده‌های خود را جذب کنیم اما اکنون به چه خروجی رسیدیم.

برخورد ما در ترویج انس با قرآن تعارفی بوده است/ ابلاغ اوقاف جهت پرهیز از تصدی‌گری به استان‌ها

برخی از فعالیت‌های قرآنی، صرفاً نمایشی بوده است
حسینی ادامه داد: آمار و ارقام بسیار خوب است که چند صد هزار نفر در آزمون‌های حفظ قرآن شرکت می‌کنند اما وقتی این آمار را مطالعه می‌کنیم، مشاهده می کنیم که از این یک میلیون نفری که در طول چند سال گذشته در آزمون‌های قرآنی سازمان‌های مختلف شرکت کردند، ۹۰۰ هزار نفر در حفظ جزء سی و پایین‌تر شرکت کردند یعنی حرکت ما در برخی از جاها صرفاً نمایشی بوده است و این مسئله به دلیل آن است که سازمان‌های مرتبط با هماهنگی یکدیگر یک نقشه جامع را تحویل ندادند.

لزوم تقویت مؤسسات مردمی قوی در عرصه تربیت حافظان قرآن
وی بر لزوم تقویت مراکز و مؤسساتی نظیر جامعهالقرآن و بیت‌الاحزان که در عرصه تربیت حافظان قرآن اقدامات خوبی انجام داده‌اند، تأکید کرد و گفت: اگر این کار را انجام دهیم، مسلماً می‌توانند چندین برابر تعداد کنونی حافظ کل قرآن تربیت کنند.

اراده جدی برای اصلاح ساختار قرآنی کشور نیست
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه این راهبردها و اقداماتی که در اینجا می‌بینیم و پیش‌بینی کردیم از سر ناچار بوده است، گفت: ما فعلاً قادر نیستیم ساختار قرآنی کشور را اصلاح کنیم یا گاهی اوقات اراده جدی در این باره نداریم و اعتباراتی که می‌آید عمدتاً هر سازمان خرج کارهای خودش می‌کند در صورتی که اگر این اعتبار در اختیار قرآن و برنامه‌های قرآنی قرار می‌گرفت امروز وضعیت ما وضعیت دیگری نبود.
حسینی اظهار کرد: اگر هر کدام از کارها را بر اساس استعداد و ظرفیت هر سازمان در اختیار آن قرار دهیم و سازمان‌های دیگر حق کار تکراری را نداشتند و بقیه باید در این راستا با آن سازمان هماهنگ می‌شدند، مسلماً همه کارها به سامان می‌رسید و این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

بقاع متبرکه تبدیل به دارالقرآن شوند
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه به ظرفیت بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: ۸۷۰۰ بقعه متبرکه در سراسر کشور داریم که این‌ها می‌توانند آماده‌سازی شده و تبدیل به دارالقرآن شوند و به جای اینکه به فرزندان خود در زیرزمین‌ها آموزش قرآن دهیم، در این مراکز این کار را انجام دهیم و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در این رابطه شد هنوز ما با قرآنی‌ها لینک نشدیم.
وی همچنین به وظایف و راهبردهای سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: اعزام مبلغ ظرفیت خوبی برای حفظ قرآن است اما چون متأسفانه از ظرفیت  حوزه‌های علمیه و تبلیغی خود برای قرآن استفاده نمی‌کنیم، این ظرفیت به خوبی به کار گرفته نشده است.
حسینی با اشاره به وظایف صدا و سیما در این عرصه هم گفت: در وضعیت فعلی هر کاری کنیم موفق نخواهیم شد که حفظ قرآن را ترویج دهیم مادامی که فرهنگ نیاز به قرآن در جامعه لمس شود و کسی که نیاز به قرآن را احساس نکند، اصلاً حرکتی نخواهد کرد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه باید فرهنگ انس با قرآن را با استفاده از رسانه و صدا و سیما به وجود آوریم، گفت: اگر ما همه کارهای خود را تعطیل کردیم اما رسانه کار خود را درست انجام داد ما را هم به حرکت وا می‌دارد.
وی با بیان اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی، مقداری کارهای دولتی و مقداری هم بخش مردمی کار را خراب کرده است، گفت: بخش عمده موقوفات ما برای روضه‌خوانی امام حسین(ع) است اما برای قرآن بسیار بسیار اندک است چرا که ما در فعالیت‌های قرآنی خیال مردم را راحت کردیم که ما هستیم لذا مردم هم آن حضوری که در عرصه‌های دیگر مثل سلامت دارند، در قرآن ندارند.
نائب رئیس ستاد طرح ملی حفظ قرآن با بیان اینکه به لحاظ آماری بیشترین تعداد حافظان قرآن را در حوزه‌های علمیه داریم چرا که بسته‌های تشویقی خوبی در نظر گرفته شده است، گفت: همین کار را نیروی انتظامی انجام داده است و امسال ۱۰ میلیارد تومان بابت کمک هزینه به حافظان قرآن اختصاص داده است و این مسئله موجب شده تا تعداد حافظان قرآن بیشتر از سایر نیروها شود.
وی با تأکید بر اینکه عقیدتی ـ سیاسی نیروهای مسلح در بحث تربیت حافظان بسیار خوب پای کار آمده است، به آموزش و پرورش نیز پیشنهاد داد تا بسته‌های تشویقی را برای دانش‌آموزان در این عرصه اختصاص دهد و ادامه داد: ماده‌ای به نام حفظ قرآن در این عرصه پیش‌بینی شود.
حسینی بخش دیگر سخنان خود به بحث ستاد عالی هماهنگی مسابقات اختصاص داد و گفت: یکی از بازرترین فعالیت‌های قرآنی که از اول انقلاب در کشور ما رخ داد برگزاری مسابقات قرآنی بود یعنی بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید، توقع می‌رفت کارهای قرآنی انجام شود لذا بحث مسابقات قرآن از سال ۶۰ به صورت رسمی در کشور ما آغاز شد.

برگزاری ۱۱۰ مسابقه سراسری قرآن در کشور
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تصریح اینکه بیش از ۱۱۰ مسابقه سراسری قرآن در سازمان‌های مختلف در کشورمان برگزار می‌شود، اما متأسفانه ما دقیقاً مانند جریانات دیگر از ظرفیت مسابقات استفاده نمی‌کنیم، گفت: بارزترین رویداد تبلیغی و ترویجی می‌تواند همین مسابقات قرآن باشد که متأسفانه اکنون یکی از مباحث پرحاشیه و کم عمق و کم اثر شده است.
وی یادآور شد: از سال ۷۵ ستادی به نام ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تشکیل شد که چون اوقاف متولی برگزاری این مسابقات بوده است دبیرخانه آن در اوقاف مستقر شد و در سال گذشته تلاش کردیم مقداری این ستاد در جایگاه اصلی خود بایستد.
حسینی با تصریح اینکه در این ستاد مقداری در برخی جاها کارها تکراری است لذا برخی از مسابقات ادغام شدند و آیین‌نامه‌ها بهسازی شدند، از نمایندگان شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها خواست تا در این ستاد نیز همکای داشته باشند چرا که باید مسابقات شهرستانی را دریابیم.

اوقاف تمام بودجه‌های قرآنی را برای کارهای قرآنی خرج می‌کند
نائب رئیس ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن در ادامه با بیان اینکه در برخی از دستگاه‌ها اعتبارات قرآنی را در موارد دیگر هزینه می‌کردند اما سازمان اوقاف هیچ نیازی نداشته است که پول قرآنی را برای موضوعات دیگر خرج کند، گفت: شهادت می‌دهم که این پول قرآنی تنها در بحث قرآن هزینه شد و در برخی از سال‌ها به محض اینکه پول منشور رسیده بدون دست زدن به این پول در سطح استان‌ها توزیع کردیم.

ابلاغ اوقاف جهت پرهیز از تصدی‌گری در فعالیت‌های قرآنی به استان‌ها
وی در عین حال این نکته را یادآور شد که به همکاران خود در استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که تا می‌توانند از تصدی‌گری پرهیز کنند و از بخش‌های مردمی و مؤسسات می‌توانند استفاده کنند البته هنوز در این باره نقص داریم اما مسیرمان این است که فعالیت‌های قرآنی را تا آنجا که می‌توانیم به بخش مردمی واگذار کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات