مفسر قرآن کریم با بیان اینکه در هر پاراگراف تاریخی برتری با متقین است به تبیین دیدگاه‌های امامیه، معتزله و اشاعره درباره پذیرش توبه از سوی خدا پرداخت.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با بیان اینکه محور اصلی سوره شوری تبیین وحی است گفت: قرآن راجع به افترا دو پاسخ دارد یکی اینکه این کتاب کتاب افترایی نیست و دیگر اینکه آورنده این کتاب نیز رسول خداست و اهل افترا نیست.

وی با بیان اینکه افترا، حرف بدلی است که به خدا نسبت داده می شود اظهار کرد: ممکن است کسی بخواهد فرشی را بدلی درست کند و بتواند ولی آفتاب بدلی نمی تواند زیرا قابل جعل نیست و قرآن نیز این طور است یعنی قابل جعل نیست و پیامبر نیز اهل افترا نیست پس هم قرآن قابل جعل نیست و هم پیامبر اهل این کار نیست و هم مبدا فاعلی و هم مبدا فعلی چه درباره مودت فی القربی باشد چه غیر آن در آن افترا، ممکن نیست.

رسول حرفی جز از مرسل ندارد

این مفسر قرآن تصریح کرد: رسول بما هو رسول حرفی جز حرف مرسل ندارد.، با اینکه قرآن کلام الله است فرمود قول رسول است، مراد در اینجا از قول پیامبر نه اینکه حرف خود اوست بلکه او حرف مرسل را زده است. رسول مجاز است که این حرفها را بگوید اگر مطلب با لفظ از جانب خدا باشد معجزه و قرآن است وگرنه حدیث قدسی و … آن است زیرا حرف‌های آنها هم از خداست بلکه لفظش از خودشان است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: اگر کسی افترایی به ما ببندد رگ او را قطع می‌کنیم و راه وحی را هم قطع می کنیم اگر راه وحی را قطع کردیم دیگر چگونه او می تواند به ما چیزی نسبت دهد.

ساختمان خلقت بر حق آفریده شده است

وی تاکید کرد: در عالم جایی برای باطل نیست ممکن است چند روزی جولان داشته باشد ولی فرمود ما نظام را به حق آفریدیم و به باطل نیافریدیم. قرآن می فرماید نظام سپهری با حق آفریده شده و باطل را نمی‌پذیرید؛ یعنی مصالح ساختمانی آفرینش حق است، معده غذای آلوده را بالا می آورد زیرا بدن، باطل را قبول نمی کند و فطرت و جهان هم این طور است اگر انسان کار باطلی انجام دهد فرد را از بین می برد.

عاقبت در دنیا نیز از آن متقین است

این مرجع تقلید عنوان کرد: در هر پاراگراف تاریخی، عاقبت از متقین است نه فقط در بهشت؛ در هر جریان و حکومت و هر پاراگراف تاریخی آنکه برنده است تقواست نه اینکه در قیامت اهل تقوا برنده هستند و آن یک بخشی از برندگی است.

تبیین دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره در باب توبه

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به توبه‎پذیری خدا بیان کرد: خداوند شرک را مگر با توبه قبول نمی‌کند ولی کمتر از آن را بدون توبه هم قبول می کند زیرا مشرکان در صدر اسلام بودند که توبه کردند و سلمان و مقداد شدند بنابراین شرک را باید با توبه اصلاح کرد ولی سایر گناهان را اگر خدا بخواهد بدون توبه هم می پذیرد و البته مشیت خدا هم حکیمانه است.

این مفسر قرآن بیان کرد: فخر رازی نقل می‌کند که قبول توبه را معتزله بر عهده خدا می‌دانند ولی ما قبول توبه را واجب می دانیم ولی نه این طور که معتزله می گویند ما می گوئیم واجب عن الله است یعنی یقینا خدا این کار را می کند نه اینکه باید یقینا این کار را بکند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: ما معتقدیم که خدا مومنان را به جهنم نمی‌برد ولی نه اینکه باید به جهنم نبرد قانونی حاکم بر خدا نداریم و البته خدا فرمود که خلف وعده نمی کنم و ما یقین داریم ولی نه اینکه واجب بر خداست. فرق امامیه و معتزله در این است و اشاعره هم می گوید که خدا می خواهد قبول کند یا نکند بر عهده خود اوست. دعای ما ایمان و عمل صالح است

استاد تفسیر حوزه بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) می‌گوید خدا ایمان و عمل صالح را اجابت می‌کند، ما وقتی مومن شدیم و عمل صالح انجام دادیم با خدا گفت و گو می کنیم و این گفت و گو را خدا اجابت می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات