اگر می خواهیم شاگرد خوب داشته باشیم باید ابتدا خوب او را بشناسیم و سپس اقدام به تعلیم و تربیت کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، حجت الاسلام علی قاسمی از اساتید برجسته روخوانی تجوید و حفظ قرآن کریم در جمع مربیان قرآنی مؤسسه بیت الاحزان بیان داشت: درک صحیح از اهمیت و جایگاه معلمی قرآن مهمترین مسأله است که هم خود  مربی و هم شاگردان باید بدان پی ببرند و این معلمی در حوزه قرآن جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد.

وی خطاب به مربیان و اساتید بیت الاحزان توصیه کرد:  هدف گذاری شما در بحث آموزش باید یک هدف گذاری صحیح باشد و علاوه بر آموزش قرآن به دنبال تبیین ارزش های قرآنی در راستای تربیت نیروی اصیل دینی باشید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به گونه های تربیتی، بهترین روش را “تربیت اصیل” خواند که به دنبال تربیت فردی با رفتار مؤمنانه است که در این روش ابتدا خود معلم رفتار و عمل مؤمنامه و صحیح دارد.

قاسمی نتایج تربیت اصیل را منش و سلوک، ایجاد بنیان های درونی و باطنی، خاموش نشدنی و فراموش نشدنی خواند و خاطر نشان کرد: مربیان قرآنی در مسأله تعلیم و تربیت به چاشنی محبت و مهربانی، کارهای انگیزشی،  دوری از اکراه و اجبار، ارائه طرح و الگویی مطلوب و عمل گرایی نیز توجه کنند.

وی یکی از رکن های تربیت اصیل را مخاطب شناسی خواند و گفت: شناخت مخاطب و یا در واقع شاگرد مهترین اولویت کاری یک مربی باید باشد و از نیازها و شرایط روحی و جسمی، محدودیت ها، نقاط قوت و ضعف، میزان هوش، ظرفیت و توان  فرهنگ و اعتقادات و خصوصیات اخلاقی فرد آگاه باشد و اگر این مخاطب را به خوبی بشناسیم در تعلیم و تربیت می توان موفق شد. اگر می خواهیم شاگرد خوب داشته باشیم باید ابتدا خوب او را بشناسیم و سپس اقدام به تعلیم و تربیت کنیم.

خبرنگار: عقیل مهدی پور

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات