با عنایت خیراندیشان و مساعدت حجت الاسلام نوبختی، بیت الاحزان شعبه شهر ری (واحد تهران) از اواخر سال گذشته شروع به فعالیت کرد که به همین بهانه بر آن شدیم تا با مسئول این شعبه، گفتگویی داشته باشیم.

 

اشاره:

مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) با عنایات حضرت باری تعالی پس از ۱۷ سال فعالیت در مناطق مختلف کشور که عمدتا محروم و روستایی بوده اند در دی ماه ۹۲ به حمد الله گستره فعالیت های خود را به پایتخت رساند تا شهر ری به عنوان صد و سی و پنجمین شعبه بیت الاحزان در دهمین استان کشور رسما فعالیت های خود را آغاز کند.

شعبه شهر ری با همت و مساعدت خیراندیشان تهرانی و تلاش های حجت الاسلام نوبختی (امام جماعت مسجد جابری، از فعال ترین مساجد منطقه شرق تهران) همزمان با میلاد سراسر نور حضرت زهرای مرضیه  (سلام الله علیها) با حضور جمعی از مسئولین قرآنی رسما افتتاح شد و مدل الگوی توسعه از پایین به بالا را اثبات کرد.

* سلام لطفا ضمن معرفی، بیوگرافی مختصری هم از خود بگویید.

مختار نوبختی هستم، طلبه مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهران و مشغول به تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث. از سال ۷۲ به عنوان امام جماعت مسجد جابری (از فعال ترین مساجد شرق تهران) مشغول به خدمت هستم. در زمینه برنامه های قرآنی سابقا با دیگر مؤسسات همکاری مقطعی داشته ام اما بحمد الله توفیق حاصل شد و به صورت رسمی از دی ماه ۹۲ به عنوان مسئول واحد تهران از بیت الاحزان دعوت به همکاری شدم.

*هدف شما از خدمت در مؤسسه قرآنی بیت الاحزان چیست؟

بنده به نوعی سرباز اسلام هستم البته در حوزه قرآن و عترت؛ در تهران جوانان و در واقع نظام خانواده با وضعیت فرهنگی کنونی مورد هجمه وسیع هستند از ماهواره و وسایل ارتباط جمعی گرفته تا تبلت ها، موبایل ها و … برای بیمه کردن افراد باید به قرآن پناه ببریم به نظر بنده پناه بردن به مؤسساتی چون بیت الاحزان باعث بیمه شدن در مقابل شبهات می شود چون کاملا جهادی کار می کند ما هم وظیفه خودمان دانستیم کمک بدهیم.

*استقبال مردم تهران و شهر ری از بیت الاحزان چگونه بوده است؟

با توجه به وجود  مؤسسات متعدد قرآنی و فرهنگی در کلان شهر تهران عموما برای جوانان و نوجوانان مشغله های زیادی درست می شود؛ با عین حال  استقبال در حد خوب بوده است.

* دلیل استقبال زیاد مردم را در چه شاخصه ای می بینید؟

شاخصه نظم و ثبات. مؤسسه بیت الاحزان چون در برنامه ها ثبات و نظم دارد کاملا اساسی و استاندارد عمل می کند و همین مهم ترین دلیل استقبال مردم است.

* اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بیت الاحزان شعبه شهر ری چیست؟

با توجه به این که ترم گذشته به صورت غیر رسمی کار شروع شد رویکرد ما شناساندن بیت الاحزان و ایجاد ارتباط با مدارس، مساجد و … بوده  و از این ترم به بعد امیدواریم بتوانیم به آن طیف وسیع خدمات قرآنی، اخلاقی، احکام، زیارت عاشورا و …. ارائه کنیم.

* بیت الاحزان در راستای تربیت ۱۰ میلیون حافظ چه سهمی دارد؟

با توکل بر خدا و استعانت از حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) إن شاء الله تحقق پیدا خواهد کرد؛ با تأسیس شعبه بیت الاحزان در کلان شهر تهران که حالت ویژه و ام القری دارد حتما به تربیت حافظان متعدد کمک شایانی خواهد کرد و ما تصمیم داریم در آینده ای نه چندان دور با تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ قرآن گام های بلندی در این زمینه برداریم.

* وضعیت فرهنگی کلان شهر تهران را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده اظهار نظر کردن راجع به وضعیت فرهنگی از جهاتی مشکل هست چون در واقع یک سری ناهنجاری هایی بروز دارد و ظاهر هست و یک سری هم ناظاهر و این، اظهار نظر را مشکل می کند. اما به هر حال مؤسسات و گروه ها، هیئت ها و مساجد به مراتب کارهای ارزنده فرهنگی مانند: طرح صالحین، اعتکاف و … انجام می دهند و بحمدالله کارهای فرهنگی خوبی صورت می گیرد چون جوانان ما جوانان  خوبی هستند و به طور کلی وضعیت امیدوار کننده هست.

* به عنوان یک روحانی که ۲۲ سال امام جماعت یکی از فعال ترین مساجد تهران هستید جهت بهبود فرهنگ تهران چه راهکارهایی ارائه می دهید؟

یکی از نکات مورد توجه که به هبود فرهنگ به صورت کلی کمک می کند مسجد محور شدن است یعنی تعامل بیشتر مؤسسات قرآنی و فرهنگی با مساجد؛ به عنوان مثال بیت الاحزان شهر ری روبروی مسجد علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار دارد و ما توانسته ایم با امام جماعت این مسجد، حاج آقا میرزایی تعامل خوبی برقرار کنیم که باعث شده هم بتوانیم از فضای مسجد در برنامه های خود استفاده کنیم و هم توانسته ایم در کنار مردم باشیم  به این وسیله اطمینان خاطر مردم بیشتر خواهد شد.

* به نظر حضرت عالی چگونه می توان با تهاجم فرهنگی مبارزه کرد؟

در زمان ۸ سال دفاع مقدس عده ایی از عزیزان و فرماندهان می جنگیدند و بقیه مردم از پشت جبهه حمایت می کردند امروز هم عرصه جهاد فرهنگی است و مؤسسات مربوط به قرآن و معارف و اسلام فرماندهان جبهه فرهنگی هستند  که مردم و دولت باید در زمینه های مختلف یاریگر باشند و همان طور که مهندسی جنگ به نفع ما تمام شد امروز هم می توانیم پیروز باشیم. آن شاء الله…

* از نظر شما چه آفت ها و آسیب هایی مؤسسات قرآنی را تهدید می کند؟

یک آسیب کلی فعالیت های قرآنی و فرهنگی و مذهبی این است که ارگان ها و مؤسسات ارتباطشان با هم کم است؛  اگر ادارات دولتی و ارگان های ذیربط مانند: اداره تبلیغات، اداره رسیدگی به امور مساجد و دیگر متولیان قرآنی و فرهنگی سراسر کشور با هم هم افزایی داشته باشند برد کار چند برابر خواهد شدهم از نظر مسائل اقتصادی و بودجه، هم از نظر امکانات و تسهیلات  در واقع با این هم افزایی دیگر موازی کاری نخواهیم داشت.

* حمایت نهادهای دولتی از مؤسسات قرآنی و علی ااخصوص بیت الاحزان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در تهران آن چنان حمایتی دیده نمی شود ولی اگر حمایت شود اثرات کارهای قرآنی بسیار بیشتر خواهد بود چون ادارات دولتی از بودجه خوبی برخوردارند باید امورات قرآنی را به مؤسسه ای قرآنی ارجاع دهند تا هم تأثیر کار بیشتر شود و هم هزینه کمتری استفاده شود.

* به عنوان مسئول یکی از شعب بیت الاحزان چه درخواستی از مسئولین دارید؟

توجه بیشتر به مؤسسات مردم نهاد که در واقع بتوانند خدمات بهتر ارائه دهند؛ به این صورت که  مسئولین نظارت و هدایت داشته باشند  و امکانات بدهند تا مؤسسات مردمی چون بیتالاحزان بتوانند قوی و مدوام کار کنند چون بنا به فرموده رهبری هرچه کار به مردم سپرده شود کار موفق تر هست.

* آیا این امکان وجود دارد که کسی به عنوان همکار افتخاری وارد مجموعه بیت الاحزان شهر ری شود؟

بله، با کمال میل! با توجه به این که شعبه شهر ری در حال حاضر با شیب ملایم جلو می رود ما در همه زمینه ها نیاز به همکاری و مساعدت جوانان پرشور و علاقمند داریم تا ما را در این وظیفه خطیر یاری رسانند. افراد علاقمند می توانند به بیت الاحزان شهر ری به نشانی: میدان شهید امرالله غیبی، خیابان خرمدره، انتهای خیابان شهید کهریزی مراجعه نمایند.

* حرف آخر

حقیر به عنوان عضو کوچکی  از جامعه قرآنی همه خانواده ها و افراد مسئول را سفارش می کنم دراین زمانه پرهیاهو جهت موفقیت در صحنه های جهاد فرهنگی به قرآن و عترت پناه ببریم و باید مردم را سر سفره اهل بیت (علیهم السلام) دعوت کنیم. چون قطعا موفقیت و سربلندی در پناه امن قرآن و عترت حاصل خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات