عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور با انتقاد از بی‌مهری‌ها به ساحت قرآن كریم و عدم تخصیص بودجه مناسب به این عرصه گفت: برخی نمی‌خواهند قرآن ترویج پیدا كند زیرا اگر در جامعه ترویج شود، سیاست‌ها آن‌ها رو می‌شود و در بسیاری از مواقع اگر آموزه‌های قرآن در جامعه پیاده شود و انس با قرآن در جامعه توسعه پیدا كند دیگر حرف‌های آنان خریدار نخواهد داشت لذا عامداً اجازه نمی‌دهند كه قرآن توسعه پیدا كند.

 

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، از تخصیص بسیار کم بودجه‌های قرآنی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بودجه‌های حداقلی که برای قرآن اختصاص می‌دهند مایه خجالت انسان است که در یک کشور اسلامی برای همه بخش‌ها بودجه‌های چند هزار میلیاردی اختصاص می‌دهد اما به بحث ترویج قرآن بودجه چند میلیاردی برای کل کشور و اکثراً هم در تخصیص دچار مشکل شده و آن‌قدر کم و قطره‌چکانی اختصاص می‌دهند که به هیچ‌کس بودجه درستی نمی‌رسد و به معنای واقعی هیچ حمایتی از فعالیت‌های قرآنی نمی‌شود و با این شرایط منتظر هستیم تا شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بهتر شود.

وی افزود: باید این مسائل را به برخی از نمایندگان مجلس و دولتمردان انتقال داد تا از خواب بیدار شوند و آن کاری که باید برای قرآن انجام دهند و خود را به غفلت نزنند؛ البته برخی هم هستند که نمی‌خواهند قرآن ترویج پیدا کند زیرا اگر در جامعه ترویج شود، سیاست‌ها آن‌ها رو می‌شود و در بسیاری از مواقع اگر آموزه‌های قرآن در جامعه پیاده شود و انس با قرآن در جامعه توسعه پیدا کند دیگر حرف‌های آنان خریدار نخواهد داشت لذا عامداً اجازه نمی‌دهند که قرآن توسعه پیدا کند زیرا می‌دانند اگر قرآن توسعه پیدا کرد دیگر جایگاهی در جامعه نخواهند داشت.

شاهسونی همچنین با اشاره به ضرورت هزینه کردن برای قرآن گفت: جلسه‌ای در سال گذشته و قبل از جریان شیوع کرونا با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی دیدار داشتیم که ایشان نکته‌ای فرمودند که بسیار زیبا و کاربردی بود.

وی افزود: ایشان فرمودند شما که حافظ قرآن تربیت می‌کنید گمان نکنید صرفاً یک کار قرآنی و عبادی انجام می‌دهید. در صورتی که با تربیت حافظ قرآن یک کار سیاسی و اقتصادی انجام می‌دهید. اگر حافظان قرآن را تربیت کنیم و در آینده حافظان قرآن سکانداران این مملکت اعم از فرمانداران، رؤسا، بخشداران و شهرداران و غیره شوند، آن هنگام بسیاری از مشکلاتی که امروز در مباحث سیاسی و اداره جامعه داریم، نخواهیم داشت.

شاهسونی با بیان اینکه اگر جامعه‌ قرآنی و نیمی از افراد آن حافظ قرآن باشند، یک کار قرآنی کرده‌ایم، افزود: چرا این همه اختلاس‌ها در مملکت ما زیاد شده است. اگر کسانی که مسئولیت امور مالی کشور به عهده می‌گرفتند از بین حافظان قرآن بودند قطعاً اختلاس‌ها روند صعودی نداشت و این‌گونه نبود.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، فرهنگ را زیربنای توسعه و پیشرفت هر کشوری دانست و گفت: فرهنگ دینی زیربنای توسعه و رشد ماست که این مسئله را می‌توان از احادیث، آیات قرآن و سخنان بزرگان به خصوص رهبر معظم انقلاب استخراج کرد و اگر فرهنگ ما فرهنگ دینی صحیح باشد و این فرهنگ به درستی در جامعه ترویج شود، در سایر عرصه‌ها موفق هم خواهیم بود.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در این عرصه اشاره کرد و گفت: معظم‌له فرمودند کاری که قرآنی‌ها امروز در کشور انجام می‌دهند یک کار راهبردی است. کار راهبردی یعنی یک کار زیربنایی، اصولی و ریشه‌ای و کاری که کارهای دیگر بر آن بنا می‌شوند. از طرف دیگر فرمودند باید ۱۰ میلیون حافظ در کشور داشته باشیم و در این صورت کشور ما به کشور نفوذناپذیر از جهات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی تبدیل می‌شود.
تأثیر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور

شاهسونی با تأکید بر اینکه اگر در کشور ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم داشته باشیم یک کشور نفوذناپذیر در عرصه‌های مختلف خواهیم داشت لذا به بحث قرآن و تربیت حافظان قرآن نباید صرفاً به دید یک کار عبادی نگاه کنیم، گفت: انسان تأسف می‌خورد از دیدگاه‌های بسیار ضعیف و ناقص برخی از مسئولان و همین دیدگاه‌ها در برخی از بخش‌ها مثل اقتصادی کشور را زمین‌گیر کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور ادامه داد: یکی از مسئولان گفته بود که اگر مردم می‌خواهند قرآن بخوانند، بروند خودشان قرآن بخوانند چرا بودجه اختصاص دهیم برای اینکه مردم قرآن بخوانند. انسان واقعاً تأسف می‌خورد از این کوته‌فکری‌ها که فکر می‌کنند قرآن‌خواندن تنها یک عبادت است. این افراد قرآن را سیاست و اقتصاد و دفاع نمی‌بینند و صرفاً به آن به‌عنوان یک عبادت صرف نگاه می‌کنند نه حتی عبادت همراه با تفکر و تعقل که اگر یک عبادت همراه با تفکر و تعقل باشد قطعاً نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

وی بیان کرد: امروز شاهد افزایش آمار زندانی‌ها و جرائم و طلاق‌ها و اختلافات نسبت به جمعیت و کشوری که داعیه‌دار تمدن اسلامی است، هستیم و این‌ها زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست اما چرا چنین چیزی وجود دارد، چون در فرهنگ دینی و قرآنی کار نکرده‌ایم و اگر کار کرده و تعالیم کتاب آسمانی را در کشور و جامعه پیاده کرده بودیم، این همه نابسامانی و آمار بالای بزهکاری و زندانی نداشتیم.

شاهسونی با بیان انیکه گاهی اوقات حاضر هستیم برای بسیاری از بزهکاری‌ها هزینه کنیم، گفت: چند هزار زندانی در کشور داریم که مجبوریم سه وعده غذا و جای نگهداری آنان را از بیت‌المال دهیم و چقدر نیروهای حفاظتی برای زندان‌ها بگذاریم و ساختمان‌ها بسازیم تا آنان را نگه‌داری کنیم و گاهی اوقات انرژی و نیروی آن‌ها به هدر می‌رود و علی‌رغم همه تلاش‌هایی که سازمان زندان‌ها برای بالا بردن بهره‌وری زندانیان انجام می‌دهد و اما آنچنان کار جدی نمی‌توان در زندان انجام داد از سوی دیگر وقتی می‌خواهیم یک مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن تأسیس کنیم، می‌گویند چرا اینقدر هزینه می‌کنید که حافظ قرآن تربیت شود و در جواب می‌گوییم حداقلش این است که یک نفر از آمار زندانیان کم می‌شود ولی متأسفانه خیلی‌ها به این دید به قرآن و مباحث قرآنی نگاه نمی‌کنند.

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) حدیثی از پیامبر(ص) را یادآور شد و گفت:‌ پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند هنگامی که فتنه‌ها بر شما هجوم آورد و عرصه را بر شما تیره و تار و مثل شب ظلمانی کرد و شما هیچ راه و راهبری پیدا نمی‌کردید پس بر شما باد که به سراغ قرآن بروید و قرآن را چراغ هدایت خود در این ظلمات و فتنه‌ها قرار دهید.

وی ادامه داد: امروز چه فتنه‌ای بالاتر از فتنه‌های سیاسی است که اکنون کشورمان و جهان اسلام با آن مواجه است. فتنه‌های اقتصادی و تحریم‌ها ظالمانه آمریکا نیز بر کشورمان فشار تحمیل کرده است لذا چه پناهگاهی از قرآن مستحکم‌تر است البته قرآن در کنار اهل بیت(ع) و قرآنی مفسرش اهل بیت(ع) هستند و اهل ذکر کنارش باشند و آیات را به حقیقت تبدیل کنند تا سوءبرداشت‌ها از آن نشود و تفسیر به رأی نکنند.

شاهسونی ابراز امیدواری کرد: خداوند توفیق و درکی به برخی از مسئولان دهد که این مسئله را درک کنند که هر میزان برای قرآن هزینه کردند به همان میزان جرائم در ممکلت ما کاسته خواهد شد و زندان‌های ما خلوت‌تر خواهند شد و پرونده‌ها در دادگستر‌ی‌ها کاسته می‌شود و این‌ها دلایلی است که می‌گوییم باید برای قرآن بودجه گذاشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات