حجت‌الاسلام شاهسونی با اشاره به بهره‌مندی از شرایط کرونا برای ایجاد طرح‌های نو از اجرای دو طرح «ایلاف» و «آیات زندگی» به صورت مجازی خبر داد و گفت: نمی‌دانم چگونه به بزرگان باید گفت که مشکل رونق امور قرآنی، نگارش سند و آئین‌نامه نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از ایکنا، برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما، شب گذشته، ۲۱ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر موسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و اجرا و کارشناسی مهدی صفری به تشریح طرح‌های ملی حفظ تخصصی و مجازی این مرکز پرداخت.

شاهسونی با اشاره به اینکه مؤسسه دارای طرح‌های مختلف و مدارس شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی قرآن است، درباره فعالیت‌های این مؤسسه در ایام کرونا، گفت: بسیاری از شعب و مراکز شبانه‌روزی این مؤسسه، شرایط کرونا را به عنوان فرصت نگاه و از فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی استفاده کردند، زیرا جامعه برای حضور در فضای مجازی آماده شده بود و طرح‌ها در قالب تلفنی و مجازی و بعضاً به صورت کلاس‌های آنلاین برگزار شد.

شیوه اجرای آیات زندگی

شاهسونی اظهار کرد: دو طرح جدید به فعالیت‌های مؤسسه از جمله طرح «آیات زندگی» با محوریت حفظ یک آیه در هفته (در صورت تمایل حفظ روزانه یک آیه و یا هفته‌ای چند آیه) با جامعه مخاطب تمام مقاطع سنی و در هر شغل و قشری اضافه شد.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان با اشاره به استقبال خوب و جذب بیش از ۱۰ هزار مخاطب از سراسر کشور برای این طرح، بیان کرد: البته طرح آیات زندگی پیش از ایام کرونا به صورت محدود و حضوری اجرا می‌شد، با اوج‌گیری کرونا، جدی‌تر به آن پرداختیم و چندین گروه در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. آیه مربوط به هر هفته، همراه با تفسیر، شعر دربردارنده مضمون آیه، شأن نزول، روایات و حدیث مرتبط با آیه، برای مسئول گروه ارسال و پخش می‌شد.

وی با اشاره به طرح دیگر بیت‌الاحزان با نام «ایلاف»، گفت: این طرح به صورت مجازی از اول تیرماه سال جاری طی بازه زمانی دو ماه، اجرا می‌شود، به گونه‌ای که هر روز شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین در دو نوبت حضور دارند و نکات و فنون ترتیل، قرائت و صحیح‌خوانی آیه مربوطه، همراه با تفسیر ارائه می‌شود و سپس محفوظاتشان را به صورت آنلاین به استاد حاضر در گروه تحویل می‌دهند. این طرح به صورت جدی از شعبه تهران واقع در مدرسه پیام غدیر آغاز می‌شود و سپس در دیگر استان‌ها توسعه پیدا می‌کند.

فعالیت مرکز شبانه‌روزی حتی در روزهای کرونا

شاهسونی بیان کرد: تنها مرکز آموزشی زیر نظر بیت‌الاحزان که در ایام کرونا تعطیل نشد، یکی از ۱۲ مرکز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی مؤسسه آن هم به دلیل پذیرش و حضور قرآن‌آموزان از کشورهای عراق، پاکستان، کویت و … بود، زیرا با شیوع کرونا امکان بازگشت برایشان مهیا نبود، پس با رعایت اصول بهداشتی برنامه حفظ‌شان را دنبال کردند.

وی گفت: تفاوت مراکز شبانه‌روزی با سایر مراکز قرآنی در زمینه تربیت و پرورش مبلغ، مدیر و استاد قرآنی است، چنانکه خیلی از این حفاظ پس از مراجعه به کشورشان طرح‌های مؤسسه را اجرا می‌کنند.

شاهسونی گفت: مدارس شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی، ویژه افرادی است که پس از استعدادسنجی و موفقیت در دوره آزمایشی، در دوره‌ای ۱۹ماهه، حضور پیدا می‌کنند. اما خیلی از افراد تمایل داشتند که در ایام تابستان در موضوع حفظ قرآن فعال باشند که طرح رحله در تابستان هر سال، طی ۵۳ روز برگزار می‌شود و امسال به دلیل شرایط کرونا، اجرای آن با کمی تأخیر آغاز و مدت زمان اجرای آن به یک ماه محدود شد.

سرنوشت رحله در سال ۹۹

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان اشاره کرد: طرح ملی رحله، هر سال با حفظ سه تا چهار جز در دستور کار بود، اما امسال این موضوع به یک جز و نیم، یعنی ۲۰۰ آیه از سوره مبارکه بقره محدود شد. الحمدالله مراکز و شهرهای میزبانی که می‌خواهند در اجرای این طرح با مؤسسه همکاری کنند، کاهش نیافته و امسال حتی افزایش میزبان طرح ملی رحله را داشتیم و حدود ۴۰ میزبان، متقاضی اجرای این طرح در شهرهایشان شدند، اما به دلیل شرایط کرونا، استقبال‌ از سایر طرح‌ها کم شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و قرآن‌آموزان در امنیت و سلامت کامل هستند، گفت: همچنین بخش فرهنگی آستان مطهر امام خمینی(ره) نیز امسال میزبانی طرح ملی رحله خواهد بود.

شاهسونی درباره وضعیت حفظ قرآن کشور با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، گفت: ما شرمنده مقام معظم رهبری هستیم، یعنی ۱۰ سال از دستور ایشان گذشته و در حال حاضر باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، اما اقدام موثر و جدی در این زمینه انجام نشده و به اندازه‌ای تنبلی کردیم و مشغول حواشی شده‌ایم که بعضاً برخی از بزرگان گفتند این دستور قابل تحقق نیست. اگر مسئولان و دست‌اندرکاران دغدغه این موضوع را داشتند، این دستور طی ۱۰ تا ۱۵ سال قابل اجرا بود؛ چراکه آمادگی در جامعه است، اما متاسفانه برنامه‌ریزی‌ای نشد و در پرورش کادر قرآنی حفظ کشور نیز همت نکردیم.

وی تصریح کرد: آن منزلت و جایگاه اجتماعی که باید برای قرآن و قرآنیان قائل می‌شدیم تا از طریق قوانین مجلس شورای اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب برسد، هنوز انجام نشده است.

مشکل بیمه فعالان قرآنی را دریابید

مدیر بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه سالیان سال است که بحث بیمه فعالان قرآنی در هاله‌ای از ابهام است، گفت: نمی‌دانیم چگونه به بزرگان باید گفت که نگارش سند و آئین‌نامه مشکل جامعه قرآنی نیست. تعدادی از افراد در جلسات مختلف مشغول سند و آئین‌نامه نوشتن هستند، اما این آئین‌نامه‌ها کجا اجرا می‌شود؟ حداقل توقع جامعه قرآنی بیمه است که امیدواریم مسئولان گام‌های مثبتی در این زمینه بردارند.

وی در پایان گفت: به مسئولان قول می‌دهم اگر بودجه‌های قرآنی کشور با همین وضعیت اندک در اختیار فعالان قرآنی و مؤسسات چون بیت‌الاحزان، جامعه‌القرآن، مهد قرآن و سایرین قرار گیرد، قطعاً خروجی‌های خوبی را شاهد خواهیم بود، اما متأسفانه طرح‌هایی مثل شبانه‌روزی را با هزینه‌های سنگین غذا، اسکان و حق الزحمه و اخذ شهریه اندک برگزار می‌کنیم که نیازمند حمایت است.

ویدیوی کامل این برنامه را در زیر مشاهده کنید:

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات