علیرضا شاهسونی مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشوردر گفتگوی صبح جمعه 9 اسفند 98 با شبکه قرآن در باره تاثیر تدبر قرآن در سبک زندگی و اهمیت حفظ قرآن به عنوان مقدمه تدبر گفت

 

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفتگوی صبح جمعه ۹ اسفند ۹۸ با شبکه قرآن ابتدا به شرح معنای تدبر پرداخت و گفت: آیا تدبر همان است که کسی معنی قرآن را بفهمد و قرآن را بخواند ؟ به استناد قرآن که می فرماید: «افلا یتدبرون القرآن…» و این خطاب در وهله اول به اعراب است که معنای آیات را می‌دانستند این موضوع را رد می کنیم . بلکه تدبر به معنای فهم عمیق و دقیق و به طور واضح تدبر یعنی خدا را در قرآن دیدن. می توانیم بگوییم کسانی در قرآن متدبرند که انس و ارتباط با خدا را با تلاوت قرآن برای خود ایجاد می کنند . به یک معنا تدبر در قرآن یعنی رسیدن به خدا از راه قرآن.
وی ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: هر چند فهمیدن آیات قرآن کریم و تفسیر را مطالعه کردن خیلی می تواند به این انس کمک کند اما به یک معنا تدبر در قرآن یعنی رسیدن به خدا.
وی ضمن نقل خاطره ای از نماز هایی که پشت سر آیت الله بهجت در اوایل دوران طلبگی می خواند اضافه کرد: آن حالت تلاوت قرآن در نماز آیت الله بهجت را هرکس می دید متوجه می شد که وی عظمت آیات قرآن و عظمت حضور خداوند را در تلاوت خود حس می کند . شاید بتوان گفت آن حالت وی بهترین حالات تدبر در قرآن است.
وی در ادامه گفت: به بیان قرآن که می فرماید ” افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا ” تدبر باید ما را به این برساند که قرآن “من عند غیر الله ” نیست بلکه از جانب خداوند نازل شده است .
وی در پاسخ این سوال که چه طور حفظ قرآن کریم و تدبر در آن می تواند باعث تغییر سبک زندگی شود گفت : ابتدا باید بدانیم منشأ سبک زندگی های ما کجاست ؟ سبک زندگی ما ریشه در فکر ما دارد و ما آنگونه که فکر می کنیم ، زندگی می کنیم . حال اگر فکر ما قرآنی باشد ، سبک زندگی و رفتار ما نیز قرآنی میشود و اینکه حضرت آقا می فرمایند با تدبر شکوفایی جامعه پدید می آید دقیقاً به همین معناست که ما سبک زندگی قرآنی پیدا می کنیم و هر کجا قرآن باشد قطعاً شکوفایی به همراه می آورد .
شاهسونی با بیان اینکه به فرمایش رهبر انقلاب حفظ قرآن در تدبر مؤثرتر است گفت : هر چند تلاوت هم تأثیر دارد اما حفظ قرآن از همه مؤثرتر است چرا که حافظ قرآن در شرایط و موضوعات مختلف به راحتی آیات قرآن برایش جلوه گر می شود. به عنوان مثال در مسئله بیماری کرونا ، درست است که همه نکات بهداشتی رعایت شود ، اما یک فرد قرآنی می‌داند که ” و اذا مرضت فهو یشفین ” جامعه قرآنی سکانی دارد که به هم نمی ریزد و مضطرب نمی شود .
وی با تأکید بر این نکته که منظور رهبری از بیان ده میلیون حافظ ، ده میلیون حافظ کل است و این نکته را در جلسه ای با حضور جامعه قرآنی تأکید کردند گفت: برای تربیت یک حافظ کل باید ۵ نفر را پای کار آورد تا یک حافظ کل تربیت شود و چند حافظ اجزاء . این نشان می دهد که رهبری با این فرمایش ، میخواهند که همه مردم پای کار قرآن بیایند . ما متاسفانه بعد از ۸ سال برای تحقق این فرمایش آقا کاری نکردیم . در دو دوره مجلس گذشته یک قانون برای تحقق این صحبت تصویب نشد . خیلی از مشکلات جامعه با تربیت ده میلیون حافظ بر طرف می شود .
مدیر موسسه بیت الاحزان با اشاره به دیدار اخیرش با آیت الله جوادی آملی از ایشان نقل قول کرد که تربیت حافظ یک کار قرآنی نیست بلکه کاری سیاسی است .
وی در پایان به تشریح فعالیت های موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) پرداخت و ضمن معرفی طرح های موسسه هدف فعالیت ها را تحقق جامعه ای قرآنی با تربیت ده میلیون حافظ معرفی کرد.

جهت مشاهده فیلم کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات