۸ سال از مطالبه قرآنی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و تاکنون گزارش و آمار دقیقی از گام‌هایی که "ستاد راهبری حفظ قرآن" در این سالها برداشته، وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به نقل از تسنیم، رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰، مطالباتی را در جمع قاریان، حافظان و اساتید قرآنی کشور مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مطرح کردند، مطالباتی که این بار به‌صورت جدی‌تر و با طرح عدد و رقم مطرح شد.

به دنبال فرمایش ایشان، هر یک از دستگاه‌های قرآنی به فکر افتادند تا گامی در این مسیر بردارند و تلاش‌هایی نیز در این راستا صورت گرفت که از جمله آنها می‌توان به تهیه “سند طرح ملی حفظ قرآن” و تشکیل “ستاد راهبری طرح ملی حفظ” توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد. سندی که البته ۱۱ تیرماه سال ۹۵ یعنی ۴ سال پس از فرمایش رهبری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دستگاه‌های دولتی، عمومی و نهادهای مردمی ابلاغ شد.

عملکرد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در این سال‌ها مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرآنی قرار گرفته است. یکی از منتقدان این طرح، حجت‌الاسلام “علیرضا شاهسونی” مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان است که در انتقاد به عملکرد این ستاد می‌گوید: ستاد راهبری طرح ملی حفظ، اقداماتی در پیشبرد موضوع حفظ داشته امّا نقد اساسی که می‌توان به این ستاد وارد کرد این است که راهبردهای آن بیشتر متعلق به ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی است و کمتر مباحث مردمی در آن دیده شده و کارهایی که به مدیریت دولتی سپردده می‌شود شاید در مباحث کلان، تصمیماتی اتخاذ شود اما در سطوح پایین‌تر برای اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود و نتیجه‌ای هم در خروجی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که مسئولان ستاد راهبری طرح ملی حفظ، کارها را به بخش مردمی واگذار کنند و به آنها اعتماد کنند. بخش‌های مردمی که با حداقل کمک‌های دولتی، هم نقش‌آفرینی می‌کنند و اگر مورد حمایت قرار گیرند بیش از گذشته می‌درخشند.

کمی بیشتر از ۸ سال از طرح موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌گذرد و تاکنون گزارش و یا آمار دقیقی از گام‌هایی که در طول این سالها برای نزدیک شدن به چشم‌انداز رهبری برداشته شده، منتشر نشده است.

سند طرح ملی حفظ قرآن کریم، ۲۶ راهبرد ملی را برای تحقق این طرح در نظر گرفت و ماموریت‌های هر یک از دستگاه‌ها اعلام کرد قرار شد طبق افق چشم‌­انداز سند، میزان حافظان قرآن تا سال ۱۴۰۴ به عدد سه میلیون و پانصد حافظ کل قرآن برسد.

“محمد‌مهدی بحر‌العلوم” کارشناس حفظ قرآن درباره عملکرد ستاد راهبری طرح ملی حفظ می‌گوید: عملکرد دستگاه‌ها در خصوص حفظ قرآن که مورد تأیید چند باره مقام معظم رهبری بوده، قابل تقدیر است امّا نهضتی در این خصوص در کشورمان بوجود نیامده است. ما اگر بخواهیم عملکرد دستگاه‌ها را در این سال‌ها ارزیابی کنیم، باید خروجی و برون‌داد این حرکات را بسنجیم و ببینیم آیا مجموعه اقدامات آنها به افزایش تعداد حافظان یا افزایش کیفیت حفظ قرآن در کشور منجر شده یا خیر امّا آمارهایی که جسته و گریخته به دست‌مان می‌رسد و البته خیلی هم واقعی و رسمی نیست این را نشان می‌دهد که حرکت کُند و آهسته‌ در مسیر حفظ وجود دارد و ستاد راهبری حفظ قرآن که من هم عضو حقیقی آن هستم، ارزش افزوده‌ای برای پیشبرد مسأله حفظ در دستگاه‌های عضو نداشته است بلکه اگر اقدامی هم صورت گرفته، بر اساس توانمندی دستگاه‌ها انجام شده است.

آنچه از اظهارات مسئولان و کارشناسان بر می آید به نظر می‌رسد، تصمیم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن‌کریم برای تحقق مطالبات قرآنی رهبر انقلاب گرچه امیدوارکننده است اما عزم و اراده راسخ در میان مسئولان برای اجرای دستورالعمل‌ها و راهبردها وجود ندارد.

مسئله حفظ قرآن آن هم در مقیاس میلیونی، اقدام کوچکی نیست که بتوان با یک ستاد بی‌رمق و چند کمیته به سرانجام رسد و پشتوانه‌ای چون عزم و اراده ملی و تلاش آتش‌به اختیار مدیرانی را می‌خواهد که چشم بر سندها، بودجه‌ها و حاشیه‌ها می‌بندند و شبانه‌روز برای اعتلای فرهنگ حفظ قرآن فعالیت می‌کنند.

در ادامه گزارش ویدئویی خبرگزاری تسنیم درباره ستاد راهبری طرح ملی حفظ که شامگاه دوشنبه، ۱۲ اسفند از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد را مشاهده می‌کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات