رقیه درختی، نامی آشنا در عرصه تربیت حافظان قرآن در بزرگترین مؤسسه تخصصی حفظ قرآن كریم كشورمان است. او سال‌هاست كه در این عرصه شبانه‌روز تلاش می‌كند تا بتواند سهم كوچكی در ادای دین به ساحت مقدس این كتاب آسمانی داشته باشد. در این گزارش پای سخنان این بانوی قرآنی به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن می‌نشینیم.

 

همه به خوبی می‌دانیم که زن در انتقال یک فرهنگ به نسل‌های آینده چه نقش مهمی دارد و در واقع این زن است که می‌تواند نسلی را منزه و پاک تربیت کرده و سیر و سلوک فرزندان و نسل‌های بعدی خود را منتهی به سعادت ترسیم کند.

حال اگر این زن  به قرآن به‌عنوان برترین کتاب آسمانی در دست انسان‌ها و بهترین راهنما و الگوی هدایت بشری روی آورد و از آموزه‌های آن برای ترسیم سبک زندگی خویش بهره جوید، مسلماً خیر کثیری را هم شامل خانواده، هم اطرافیان و هم جامعه خویش می‌کند.

در این گزارش یک نمونه از بانوی قرآنی را معرفی می‌کنیم که با روی آوردن به قرآن کریم توانسته است، نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآن در خانواده، منطقه، شهر و دیار خود ایفا کند.

متولد سال ۱۳۶۰ در روستای ماهفرخان از توابع شهرستان قرآنی استهبان فارس است. وی در خانواده‌ای روستایی،‌ مذهبی و مقیّد رشد و نمو یافته است.

او فرزند دوم خانواده است و از اولین بانوان پیشگام و جزو قدیمی‌ترین نیروهای خدوم مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا سلام‌الله علیها به شمار می‌رود و هم‌اکنون علاوه بر فعالیت‌های قرآنی در بخش اداری مرکز مدیریت بیت‌الاحزان نیز مشغول به خدمت است. در ادامه گفت‌وگوی با رقیه درختی، بانویی که بیش از ۵۰ حافظ کل قرآن کریم را تربیت کرده است، می‌خوانیم.

ایکنا – از چه سالی با مؤسسه بیت‌الاحزان آشنا شدید؟ کلاس‌های مؤسسه در کجا برگزار می‌شد؟

از سال ۱۳۷۵ هم‌زمان با افتتاح مؤسسه بیت‌الاحزان به‌صورت رسمی، در کلاس‌های روخوانی که در مؤسسه برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم و حضور به موقع و منظم در کلاس‌ها موجب شد تا به مؤسسه بروم و در این کلاس‌ها شرکت کنم. به دلیل کمبود مکان و تعمیرات ساختمان کلاس‌ها برای مدتی کلاس‌ها در مسجدی که مجاور موسسه بود برگزار می‌شدند.

ایکنا ـ شما فعالیت‌های قرآنی را از چه زمانی شروع کردید؟

سال ۱۳۸۰ که این مؤسسه فعالیت خود را به شکل جدی آغاز کرد و در این کلاس‌ها به‌عنوان مربی مشغول به تربیت قرآن‌آموزان شدم.

ایکنا ـ اصلاً چگونه با مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا سلام‌الله علیها آشنا شدید؟ و مشوق شما برای ورود به بیت‌الاحزان چه کسی بود؟

خانواده نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت قرآنی من داشتند. همیشه دوست داشتم که بتوانم قرآن را حفظ کنم اما در روستای ما نه تنها زمینه پیشرفت در این عرصه وجود نداشت بلکه از هیچ امکانات آموزشی و کلاسی هم برخوردار نبودیم.

با شرکت در کلاس‌های روخوانی که چهارشنبه‌ها توسط خانم بردبار و مسلمی انجام می‌‌شد و در یکی از محافل قرآنی که به‌مناسبت ۲۲ بهمن‌ماه برگزار شد، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مسئول بیت‌الاحزان به‌عنوان سخنران حضور داشت و از همان زمان با مؤسسه آشنا شدم و در کلاس‌های روخوانی که توسط ایشان برگزار می‌شد، شرکت کردم و پس از مدتی به‌عنوان مربی مشغول تربیت قرآن‌آموزان در کلاس‌های حفظ شدم.

ایکنا ـ در سال‌های اولیه فعالیت بیت‌الاحزان کلاس‌ها در کجا برگزار می‌شد؟

کلاس‌های حفظ در روستای ماهفرخان در یک ساختمان خشتی تشکیل می‌شد. آن زمان هنوز مدارس شبانه‌روزی راه‌اندازی نشده بود قرآن‌آموزان صبح تا ظهر در کلاس حاضر می‌شدند و تحت آموزش قرار می‌گرفتند. این ساختمان ۲ طبقه بود که از صبح تا ظهر در طبقه اول آقایان و در طبقه دوم بانوان تحت آموزش‌های قرآنی فرهنگی قرار داشتند. محیط محقر و در عین حال بسیار صمیمی بود بنده در آن زمان به عنوان مربی در خدمت قرآن آموزان بودم.

ایکنا ـ به‌عنوان خادم قرآن چه توصیه‌ای به دیگران دارید؟

خوب است که مسلمانان تمام فکر و دغدغه‌شان را مصروف قرآن و فعالیت‌های قرآنی کنند و در این مسیر قرار بگیرند که ارتباط با کتاب وحی باعث رشد و تعالی آن‌ها می‌شود.

ایکنا ـ قرآن چه تاثیری در زندگی شخصی شما داشته است؟

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏ افزاید» (آیه ۸۲ سوره اسرا). وقتی که قرآن را تلاوت می‌کنم مشکلات و سختی‌های زندگی برایم آسان می‌شود.

در حقیقت قرآن مایه رحمت و شفا برای مؤمنان و قرآن‌دوستان است و همین مسئله نیز به خوبی در زندگی من وجود دارد و همواره از قرآن به خصوص در سختی‌ها مدد می‌جویم.

ایکنا ـ چه عاملی باعث موفقیت شما در تربیت قرآن‌آموزان نخبه‌ای همچون خانم اعظم محمدی، حافظ بین‌المللی کشورمان شد؟

بنده به‌عنوان معلم قرآن تربیت حفاظ را وظیفه خودم دیدم و در تربیت تمامی شاگردها نهایت سعی و تلاش خودم را به کار گرفتم و به دلیل علاقه وافرم به موسسه بیت‌الاحزان و قرآن‌آموزان باعث موفقیت من در فعالیت‌های قرآنی شد.

ایکنا ـ چه تعداد حافظ قرآن تربیت کرده‌اید و از این تعداد چند نفر بعدها خود مربی و استاد قرآن کریم شدند؟ و در چه سال‌هایی فعالیت می‌کردید؟

از سال ۷۸ الی ۸۳ در روستای ماهفرخان در ساختمان قدیمی مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به‌عنوان مربی مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یک‌ساله فعالیت می‌کرد و به دلیل کمبود مکان در یکی از اتاق‌های مرکز مدیریت مؤسسه کلاس‌های حفظ برگزار ‌می‌شد.

بعد از آن در قالب کلاس‌های حفظ عمومی در بیت‌الاحزان روستای ماهفرخان مشغول تربیت قرآن‌آموزانی که در این کلاس‌ها حضور داشتند بودم و تاکنون بحمد الهی موفق به تربیت ۵۰ حافظ کل قرآن کریم شده‌ام که ۱۵ نفر از حافظانی که تربیت کردم به‌عنوان مربی و استاد خود، به تربیت قرآن‌آموزان می‌پردازند.

ایکنا ـ چند جزء از قرآن کریم را حفظ کردید و با توجه به اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان اساتید خود را از میان حافظان کل قرآن کریم انتخاب می‌کند چه شد که به‌عنوان مربی حفظ تخصصی یک‌ساله انتخاب شدید؟

بحمدالهی موفق به حفظ ۵ جزء از قرآن کریم شدم و به دلیل اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان در آن زمان با کمبود نیرویی که مربی و حافظ کل قرآن کریم باشد، مواجه بود، بنده به‌عنوان مربی مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله انتخاب شدم.

ایکنا ـ آیا تا به حال کمبود شاگرد انگیزه شما را در تربیت قرآن‌آموزان کم کرده است؟

خیر، اگر یک قرآن‌آموز هم داشته باشم و در کلاس شرکت کند، با تمام توان به‌عنوان یک معلم قرآن به تربیت شاگرد قرآن‌آموزم خواهم پرداخت.

ایکنا ـ چه چیزی باعث حضور چشمگیر شما در برنامه‌های قرآنی و فرهنگی می‌‌شود؟

پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین فرموده باشند دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار می‌گذارم، با توجه به این حدیث شریف در کنار تربیت قرآن‌آموزان و کار اداری، در مراسم‌های مختلف که به اسم اهل بیت(ع) باشد، شرکت می‌کنم.

ایکنا ـ اشاره‌ای هم به فعالیت‌های قرآنی شعبه ماهفرخان در حال حاضر می‌کنید؟

نزدیک به ۱۰۰ نفر از بانوانی که ۷۰ نفر از آنان دانش‌آموز هستند در دو کلاس جداگانه در کلاس‌های عمومی حفظ شرکت کردند، هم‌چنین در بخش آقایان ۶ کلاس روخوانی ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدائی داریم، در بخش بانوان و در مقطع سنی بزرگسالان کلاس روخوانی برگزار می‌کنیم و کلاس‌های مهد و پیش دبستانی، مفاهیم از دیگر برنامه‌های شعبه ماهفرخان است.

ایکنا ـ الگوی شما در زندگی شخصی کیست؟

مسلم است که من به‌عنوان یک بانوی مسلمان، الگوی زندگی خود را حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها قرار داده‌ام و تلاش می‌کنم همانند ایشان سهمی در ترویج و احیای دین خدا داشته باشم.

ایکنا ـ رسالت بیت‌الاحزان در زمان کنونی جامعه چیست؟

مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه حفظ تخصصی قرآن کشور به تأسی از فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ باید همچنان پیشرو در تربیت حافظان قرآن باشند باشد.

ایکنا ـ در شبانه‌روز چند ساعت وقت خود را به فعالیت‌های قرآنی اختصاص می‌دهید؟

از ساعت ۷ صبح الی ۲ بعد از ظهر که در مرکز مدیریت مؤسسه بیت‌الاحزان هستم و بعد از آن هم از ساعت دو و نیم عصر تا ساعت چهار و نیم عصر به‌عنوان مدیر شعبه و مربی در شعبه بیت‌الاحزان واقع در روستای ماهفرخان فعالیت می‌کنم.

ایکنا ـ آیا مسائل اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه تاثیری بر فعالیت‌های قرآنی شما دارد؟

سعی می‌کنم در مسائل حاشیه‌ای وارد نشوم و پیرو خط مقام معظم رهبری باشم و البته این مسائل هیچ تاثیری بر کارهای قرآنی بنده ندارد و بیشتر از هر زمان دیگری اراده‌ام در فعالیت‌های قرآنی راسخ‌تر از قبل می‌شود.

ایکنا ـ سئوال آخر اینکه آرزوی شما برای آینده فرزندانتان چیست؟

دوست دارم خودم و فرزندانم هم‌زمان در یکسال تحفیظی حافظ کل قرآن کریم بشویم و در مقاطع تحصیلی و زندگی موفق باشند و در مسیر قرآن حرکت کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات