مرتضی و مصطفی قربانی، برادران دوقلوی بردسکنی، که طی یکسال حافظ کل قرآن کریم شده‌اند مشوق‌های قرآنی را کمرنگ معرفی کردند و عامل حافظ شدن خود را گرفتن یک هدیه دانستند.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها به نقل از ایکنا، مرتضی و مصطفی قربانی، برادران دوقلوی بردسکنی، که طی یکسال حافظ کل قرآن کریم شده‌اند، مشوق‌های قرآنی را کمرنگ معرفی کردند و عامل حافظ شدن خود را گرفتن یک هدیه دانستند.

مرتضی قربانی، حافظ کل قرآن و کارشناس علوم قرآن و حدیث و یکی از دو برادر قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه از عواملی که باعث می‌شود افراد به سمت کاری جذب شود، وجود مشوق‌ها و محرک‌های مثبت است، افزود: در زمینه جذب اقشار مختلف جامعه به سمت قرآن مشوق‌های زیادی وجود ندارد.

وی افزود: همان طور که غرب از سنین پایین سرمایه‌گذاری کرده تا افراد را با اعتقاداتشان بیگانه کند، ما نیز باید در نقطه مقابل تمام اندوخته‌های خود را به کار ببریم تا کودکان را با دین مبین اسلام آشنا کرده و اعتقادات مذهبی را به گونه‌ای در افراد تقویت کنیم که هیچ سرمایه‌ای نتواند آن را ضعیف کند.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: در سن هشت سالگی همراه برادرم از فردی ساعت مچی هدیه گرفتیم تا برای نماز به مسجد برویم، همین جایزه سبب شد هر شب برای اینکه فرد خیر ما را ببیند نمازهایمان را در مسجد می‌خواندیم و پس از گذشت مدتی مکبر مسجد شدیم و همان جایزه عامل این شد که در راه قرآن ثابت‌قدم برداریم.

مرتضی تصریح کرد: به صورت نیمه حرفه‌ای از سال ۸۹ برخی از جزء‌های قرآن را حفظ کردیم و همین درگیر شدن با آیات قرآن و حمایت‌های خانواده سبب شد به صورت جدی به حفظ کل قرآن کریم بپردازیم.

این جوان ۲۴ ساله قرآنی افزود: سال ۹۵ با فعالیت مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) آشنا شدیم و از دانشگاه یکسال مرخصی گرفته و مشغول حفظ به صورت حرفه‌ای شدیم، سپس نیمه ماه رمضان سال ۹۶ به لطف خدا حافظ کل قرآن کریم شدیم و جشن فارغ‌التحفیظ در شیراز برگزار شد.

نگاه جامعه به حافظان قرآن مثبت است

مصطفی قربانی، دیگر حافظ کل قرآن در ادامه صحبت‌های برادرش، بیان کرد: نگاه جامعه به حافظ کل قرآن به این صورت که بتوانیم سؤالات قرآنی را با تفسیر، تدبر کامل و واضح پاسخ‌ دهیم، بسیار مثبت است و همین مهم سبب جذب مستمعان به سمت قرآن و مفاهیم آن می‌شود.

وی افزود: تکلیف ما به عنوان کسی که آیات نورانی حق را در سینه نگهداری می‌کند، بسیار سنگین است و باید آن را به عنوان زکات علم در اختیار سایرین قرار دهیم، سفره قرآن برای همگان پهن شده و هر کس به اندازه لیاقتش از آن تناول می‌کند.

هیچ کس ذاتاً قرآنی نیست

مصطفی در ادامه گفت: هیچ‌کس از زمان تولد قرآنی به دنیا نمی‌آید و افراد خودشان تقدیرشان را رقم می‌زنند. بهترین زمان برای فراگیری آموزه‌های قرآن از سن هشت سال به بالا است که کودک خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرد، بهترین سن جهت حفظ آیات قرآن از ۱۲ الی ۲۲ سالگی است و تکرار مستمر و شنیدن آیات قرآن سبب آمادگی بیشتر ذهن می‌شود.

وی ابراز کرد: افرادی که با قرآن مأنوس هستند، نسبت به زندگی دیدگاه مثبتی دارند و هر روز تلاش می‌کنند نسبت به روز قبل پیشرفت داشته باشند. برکات قرآن در سراسر زندگی حافظان و حاملان قرآن مشهود است و کسی که با قرآن انس دارد، هرچه در زندگی پیش رود متوجه خواهد شد که مطالب ارزشمند این کتاب هدایت در زندگی روزمره تجلی دارد.

دوقلو بودن؛ رمز پیروزی ما

این حافظ کل قرآن گفت: اینکه من و برادرم تمام کارهایمان را با مشورت و هماهنگی یکدیگر انجام می‌دهیم، سبب شده تا در انجام امور محوله موفق باشیم، حفظ قرآن یک اقدام مهم بود که برای انجامش با یکدیگر تصمیم گرفتیم و تاکنون همیشه و به صورت مستمر آن را پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: روزی که برای اعزام خدمت سربازی رفته بودیم قرار شد یکی از ما در مشهد باشد، اما به اصرار خواستیم هرکجا که اعزاممان می‌کنند با هم باشیم، منطقه خدمت برایمان مهم نبود، فقط بودن کنار یکدیگر از این جهت که بتوانیم محفوظاتمان را تحویل دهیم و آن را ترک نکنیم، حائز اهمیت بود. وقتی به هنگ مرزی تایباد آمدیم با رویکرد قرآنی که این فرماندهی داشت، فرصت خوبی برای مرور محفوظاتمان ایجاد شد و حافظ کل بودن شرایطی را در خدمت برایمان فراهم کرد که با توجه به اینکه فرمانده و ریاست عقیدتی سیاسی هنگ تایباد به قرآن و فعالیت‌های قرآنی بسیار توجه دارد، ما را در مسئولیت دژبانی گذاشته تا بتوانیم از فرصت‌های خالی خود برای مرور و تمرین قرآن بهره‌مند شویم.

برادران قربانی با اشاره به برنامه مهمی که در آینده اجرا خواهند کرد، افزودند: یکی از بزرگترین اهدافمان در راه رفع مهجوریت قرآن، افتتاح یک مرکز بزرگ قرآنی است تا بتوانیم افراد زیادی را در سنین مختلف با آموزه‌های قرآن آشنا کنیم.

این دو حافظ قرآن کریم در پایان ضمن تقدیر از حمایت‌ و همراهی والدین خود در مسیر فعالیت‌های قرآنی، از زحمات و تلاش‌های رضا محزون، استاد پشتیبانشان در زمینه قرائت و حفظ قرآن تشکر و قدردانی کردند و به صورت ویژه یادی کردند از استاد محسن حاجی‌حسنی کارگر«شهید منا» که یکی از بزرگترین آرزوهایشان این است که در رفتار و اخلاق مانند آن مرحوم باشند.

یادآور می‌شود که عامل تمایز این دو برادر حافظ، تلاوت زیبای آن‎ها به صورت همخوانی است که به گفته بیشتر اساتید و صاحب‌نظران در امور قرآنی این مورد تلاوت و قرائت قرآن کریم به صورت حفظ و همخوانی دو نفره در کشور وجود ندارد، مرتضی و مصطفی در این راه صاحب نام هستند. این دوقلوی قاری و حافظ از سال ۹۶ به صورت حرفه‌ای کار حفظ را به پایان رسانده‌اند. مصطفی در مسابقات ۲۰ جزء مقام سوم و مرتضی مقام دوم در المپیاد قرآنی ـ دانشجویی کل کشور را در کارنامه موفقیت‌های خود ثبت کرده‌اند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات