به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، هجدهمین جشنواره ملی جبرئیل امین صبح پنجشنبه ۷ شهریور ماه با حضور بیش از ۱۰۰۰ حافظ و دوستدار قرآن کریم و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شیراز برگزار شد.

قریب ۳۰۰ نفر از حافظان قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) ابتدا به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) مشرف شدند و مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم را گلباران کردند.
بعد از آن حافظان قرآن به حافظیه، آرامگاه خواجه اهل راز رفتند و در آنجا نیز به تلاوت جمعی قرآن پرداختند و بعد از آن حافظان قرآن گلباران شدند.

پس از استقرار حافظان در تالار حافظ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز، مراسم به طور رسمی از ساعت ۹ با تلاوت دکتر قاسم فتحی آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه بیت الاحزان سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه مؤسسه بیت‌الاحزان ۲۳ سال است که فعالیت می‌کند، افزود: این مؤسسه از سال ۸۱ جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن را به صورت هر ساله برگزار می‌کند.
شاهسونی با اشاره به جشنواره امروز گفت: در جشنواره هجدهم، ۲۴۳ حافظ کل قرآن کریم از ۲۶ استان کشور و ۴ کشور خارجی عراق، پاکستان، هند و افغانستان تجلیل می‌شوند.


وی با بیان اینکه با این تعداد حافظان قرآن، تعداد حافظان کل قرآن بیت‌الاحزان به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد، گفت: کوچکترین حافظ کل قرآن جشنواره امسال ۱۱ سال و مسن‌ترین حافظ کل قرآن ۵۹ سال است که در این جشنواره تجلیل می شوند
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن در پایان گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان با کمک خیران و برخی از ادارات و ارگان‌ها از جمله وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سازمان بسیج دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و امیدواریم در آینده شاهد تربیت حافظان بیشتری از قرآن باشیم.

صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از این مراسم گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان کار خود را از یک روستای کوچک شروع کرد و امروز سرآمد مؤسسات قرآنی در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور شده است.
وی با بیان اینکه هیچ چیز کشور را نجات نخواهد داد مگر آمیخته شدن با آموزه‌های قرآنی به هر شکل ممکن، افزود: مسائل و مشکلاتی که در جامعه ما دیده می‌شود تنها با استفاده از آموزه‌های قرآنی حل خواهند شد.


سهرابی با اشاره به حضور گسترده حافظان قرآن از سراسر کشور در این مراسم گفت: امروز ۲۴۳ حافظ کل قرآن در این مراسم تجلیل می‌شوند که امیدواریم روزی برسد که این تعداد افراد خودشان بانی ۲۴۳ حافظ کل قرآن دیگر شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که با حمایت از فعالیت‌های قرآنی به خصوص فعالیت مؤسسات مردمی بتوان آموز‌ های قرآن را بیش از پیش در جامعه نشر داد.

سیدتقی سهرابی، مدیرکل صدا و سیمای فارس نیز با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در این بیانیه سه موضوع خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خیلی درخشان و نورانی است.
وی با بیان اینکه در ادامه مسیر انقلاب نیاز به این مؤلفه داریم، افزود: در این مسیر بسیار مهمی که پیش روی ماست، تربیت نیروی انسانی فعال، هوشیار و بصیر یکی از کارهای مهم و راهبردی است که باید انجام دهیم.
سهرابی، موضوع تربیت در انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی و برآمده از حوزه و دین را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: اقداماتی که مؤسسه بیت‌الاحزان انجام می دهد همگی با حمایت خداوند است که از یک روستا برآمده و این چنین در جهان درخشان شده است.
مدیرکل صدا و سیمای فارس خواستار توجه به این مؤسسات قرآنی شد و گفت: امروز حدود ۳۰۰ شبکه ماهواره و هزاران کانال اینترنتی تلاش دارند دین و اخلاق و امید و آگاهی ما را بگیرند و راه نجات و نسخه حیات‌بخشی که می‌تواند ما را از این توطئه‌ها و تبلیغات مسموم نجات دهد تأسی به قرآن و انس با آن و تدبر در قرآن است و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم که این یک حرف کاملا استراتژیک و راهبردی برای تداوم مسیر انقلاب است.


وی با بیان اینکه اگر جامعه و جوان ما قرآن را بفهمند و با آن انس بگیرند، بسیاری از این توطئه‌هایی که دقیقه‌ای برای ما طراحی می‌شود نقش بر آب خواهد شد چون قرآن کتاب زندگی است، گفت: در ادامه مسیر انقلاب بعد از ۴۰ سال سربلندی و افتخار و کسب دستاوردها نیاز به انس با قرآن و تدبر در آن داریم.
مدیرکل صدا و سیمای فارس یادآور شد: اگر به مقاومت در مقابل دشمن و توجه به خود و اقتصاد مقاومتی، بصیرت، دشمن‌شناسی و حیات طیبه و امر به معروف دعوت می شویم، راز و نسخه تمام اینها تدبر در قرآن، توسل به قرآن و انس با قرآن است و باید خاضعانه دست بوس کسانی باشیم که امروز با دریافت این پیام از رهبر راهبردیمان که می‌فرماید ۱۰ میلیون حافظ قران باید داشته باشیم، آستین همت بالا زدند و بدون توجه به مشکلات و کمبودها و سختی راه از دل یک روستا و خانه کاهگلی کار خود را شروع می‌کنند و هزاران نفر حافظ قران تربیت کردند.


سهرابی با تأکید بر اینکه برای ادامه این مسیر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به مؤسساتی چون بیت‌الاحزان هستیم، ابراز امیدواری کرد که توجه بیش از پیشی به این مؤسسات شود که این چنین با عشق و علاقه بدون اینکه منتظر بمانند آتش به اختیار کار خود را شروع کردند و حمایت همه جانبه شود تا در سال‌های آینده بیش از ۲۴۳ نفر در سال حافظ کل قرآن ببینیم که تربیت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر سخنران این جشنواره بود. وی گفت: حاملان قرآنی نورانی هستند و هر جا حضور داشته باشند نور معرفت الهی که خداوند به آن ها داده، ساطع است و از فیض آن جمعیت‌های بزرگی مستفیض می‌شوند.
وی با بیان اینکه حملهالقرآن حکم یک ملت و جهان دارند که آثار و باقیات صالحات آن‌ها باقی مانده است، گفت: توفیقات الهی و موفقیت از سوی خداست و آن توفیقی که خداوند عنایت کند ماندگار و جاودانه است و جاودانگی آن تا ابدیت است نه در این دنیای فانی که گذراست و ماندگار نیست.
عاملی در ادامه به تبیین مباحثی در خصوص معرفت‌شناسی قرآن کریم پرداخت و گفت: دانش معرفت‌شناسی یک دانش درجه دوم است یعنی از بیرون به حوزه معرفت نگاه می‌کنند. قرآن یک معرفت بزرگ و پیام الهی است که دربردارنده معارف عظیمی است و زمانی که در تک تک آیات قرآن غور و تدبیر و حفظ می‌کنیم و آن‌ها را ذره ذره در وجودمان نفوذ می‌دهیم باید با نگاه کلانتر به پیام اساسی قرآن توجه داشته باشیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه پیام قرآن یک پیام جهانی است، گفت: اساسا پیام ادیان الهی، جهانی بوده‌اند اینکه خداوند در کتاب‌های خود همه مردم را خطاب می‌کند به همین دلیل است و در قرآن کریم نیز خداوند ۸۰ بار کلمه ناس را تکرار می‌کند و نشان می‌دهد که این پیام باید در دل مردم جهان بنشیند.
وی یادآور شد که در دوره جهانی شدن زندگی می‌کنیم و پیام خدا نیز پیام جهانی است و باید از ابزارهای امروز برای انتقال پیام خدا در جهان استفاده کنیم.
عاملی با بیان اینکه قرآن برای مردم و ساختن افراد و جامعه است، گفت: قرآن آمده است که هدایت جامعه انسانی را به دست بگیرد و مهم‌تر اینکه تنها مرجع هدایت انسان‌ها، قرآن و عترت است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که دسترسی به سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها میسر شده و برخی مفسده‌ها را به وجود آورده است. اینترنت، ماهواره‌ها و تلویزیون‌های جهانی باعث شده‌اند که بخشی از جوامع و ملت‌های مختلف در معرض خطرهای جدی قرار گیرند در عین حال این امکانات یک تیغ دو لبه هستند.

استفاده از ظرفیت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر اینترنت برای تبلیغ دین
وی با تصریح اینکه امروز در ایران ۶۲ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و ۷۶ درصد جامعه کشورمان تخت نفوذ اینترنت هستند، گفت: در دنیا ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر اینترنت هستند و این یعنی ظرفیت ارسال پیام خدا.
عاملی در ادامه با بیان اینکه دین از جوامع مختلف دور شده است ولی نیاز به دین همچنان پررنگ است، گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز مردم به دین عمیق‌تر شده است برای اینکه تحت تأثیر بلاهای شیطانی قرار گرفتند و امروز دنیا تشنه دین است و اگر در ارسال پیام جهانی موفق باشیم، قطعاً آثار و برکات ارسال پیام الهی را می‌بینیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امروز جامعه مخالف با وضعیت موجود جهان در حال افزایش است، گفت: هرچه فضای جامعه به گناه آلوده شود، نیاز به حق در آن بیشتر می‌شود.
وی در ادامه حق را بایسته‌های هستی در تشریع و تکوین دانست و گفت: خداوند یک قانون برای هستی خلق کرده است که اگر خلاف قانون هستی عمل کرده و هستی را دچار مشکل کنیم و قوانین خدا را رعایت نکنیم، روابط انسان با خودش با دیگران و طبیعت تخریب می‌شود.
عاملی با بیان اینکه قرآن در درجه اول ما را با تشویق به تلاوت قرآن به خودش متصل می‌کند، گفت: اتصال به قرآن موضوعیت محوری و اصلی دارد و کسانی که ارزش حفظ قرآن را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند این یک فقط کلمه الهی است توجه ندارند که حاملان، عاملان قرآن هستند و قرآن به وجود آنان نفوذ می‌کند و مرجع سلامت اجتماعی و توسعه صلاح جامعه هستند.‌
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تصریح اینکه قرآن دائماً ما را به تلاوت خودش تشویق می‌کند، گفت: خداوند منشأ تکامل انسان را تلاوت آیات قرآن می‌داند بنابراین ارتباط با خود قرآن موضوعیت اصلی دارد که بعد خیرات و برکات زیادی از آن به وجود می‌آید.
عاملی با تأکید بر توجه به عقلانیت، گفت: مقام معظم رهبری این فاخرترین رهبر بشری و حکیم بیانیه گام دوم انقلاب را تبیین کردند و نباید کلمات ایشان را معمولی تلقی کنیم و ایشان در این بیانیه به ظرفیت‌ها تأکید دارند و از انقلاب به انقلاب کبیر اسلامی تعبیر کردند که همه نهادهای اجتماعی را تغییر می‌دهد.
وی بیان کرد: ایشان ۷ راهبرد در بیانیه گام دوم تعیین کردند و راهبرد نخست آموزش و پژوهش است. هیچ سکانداری مانند ایشان بر علم و فناوری تأکید نکردند و می‌فرمایند آن سوی دانایی توانایی است و چه توفیقی بیشتر از دانایی نسبت به قرآن.
عاملی با بیان اینکه باید خود را مسلح به علم و دانش کنیم، گفت: خداوند با ۱۲ واژه مختلف ما را تشویق به تعلم کرده است و اینقدر قرآن به تفکر تأکید کرده است که همه زیبایی‌های جهان آخرت را منوط به تفکر کرده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امروز در دوران سختی قرار داریم، گفت: نجات ما در دوران حیران، قرآن کریم و اهل بیت(ع) است.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس نیز در سخنانی گفت: اولیای دین و ائمه معصومین به کرات در ارتباط با انس با قرآن و تلاوت قرآن مطالب ارزشمندی را اشاره داشتند و حتما این همه تأکید بر حفظ و مجالست با قرآن و انس با آن دارای اهدافی است که اگر خوب فکر کنیم شاید این گونه بتوانیم بیان کنیم که هدف از خواندن و قرائت قرآن، هدایت شدن و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.
وی با بیان اینکه حافظ قرآن تدبر و تفکر در قرآن را بهتر می‌تواند انجام دهد چرا که آیات قرآن ملکه ذهن وی شده است و با او همیشه همراه است، گفت: حافظ قرآن، انس با قرآن و کلام خالق هستی را همیشه همراه خود دارد و حفظ قرآن وسیله‌ای برای انس با هر چه بیشتر با قرآن و عمل کردن به دستورات آن است.
رحیمی با تصریح اینکه همه تلاش‌ها برای حفظ و قرائت قرآن برای عمل کردن به تعالیم متعالی و نورانی اسلام است، گفت: حافظ قرآن همیشه در حال تبرک به قرآن به دست آوردن ثواب اخروی است.


استاندار فارس گفت: به عنوان نماینده عالی دولت قطعاً به همکاران خود توصیه می‌کنم که در امر ترویج شعائر اسلامی و توجه به مفاهیم قرآن و انس با آن و قرائت قرآن و حافظ بودن اهتمام لازم را داشته باشند.
وی فعالیت‌های بیت‌الاحزان را ستود و گفت: در بیت‌الاحزان با یک اراده قوی در این مسیر گام برداشته‌اند و امروز شاهد تجلیل از ۲۴۳ حافظ کل قرآن در این مراسم هستیم که با این تعداد تاکنون این مؤسسه ۲۲۰۰ حافظ کل قرآن را تربیت کرده است و این مسئله جای بسی افتخار برای استان فارس و شهرستان قرآنی استهبان است.
رحیمی با بیان اینکه مهیمانانی از ۴ کشور عراق، افغانستان و پاکستان و هند در این جمع ارزشمند حضور دارند، گفت: شهرستان قرآنی استهبان توانسته است میزبان عاشقان کلام وحی باشد و از تمام استان‌ها برای حفظ قرآن به این شهرستان مراجعه می‌کنند.
استاندار فارس در عین حال این نکته را یادآور شد که کسانی که حافظ قرآن هستند قطعاً حافظ ارزش‌های دین و ترویج کننده شعائر اسلامی هستند.
وی باز هم فعالیت‌های بیت‌الاحزان را یادآور شد و گفت: این مؤسسه توانسته با داشته‌ها و اراده راسخ یک کار فرهنگی بزرگ ارزشمند را انجام دهد و قطعاً همه متولیان فرهنگی استان و دستگاه‌های اجرایی به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و راه و شهرسازی به نیازهای آنان توجه ویژه خواهند کرد.
رحیمی با بیان اینکه از راه و شهرسازی استان خواسته است تا قطعه زمینی را برای احداث مرکز آموزش قرآن در شیراز در اختیار بیت‌الاحزان قرار دهد، گفت: یک خیر نیز حاضر شده است که ساختمان این مرکز را احداث کند و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم عملیات اجرایی چنین مرکزی را در شیراز داشته باشیم.
استاندار فارس در پایان از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا از اعتباراتی که در اختیار دارند، به مجموعه فرهنگی بیت‌الاحزان کمک کنند.

روایت «روح‌الله جلیله» که خود را نجات‌یافته قرآن خوانده بود، از ماجراهای قرآنی این برنامه بود که تاثیر بسیاری بر حاضران گذاشت. او یکی از افرادی است که به جرم حمل مواد مخدر تا پای چوبه دار رفته بود و با حفظ قرآن کریم در زندان از مرگ رهایی یافت و هم‌اکنون به آموزش قرآن در موسسه بیت‌الاحزان می‌پردازد.

تجلیل از حافظان قرآن کریم خواهر و برادر در دو بخش جداگانه، تجلیل از برترین مراکز و افراد در تربیت حافظان قرآن، تجلیل از نخبگان و چهره های شاخص حافظ قرآن مؤسسه، اجرای برنامه حفظ قرآن کریم توسط حافظان قرآن و تلاوت سید مرتضی هاشمی قاری کشوری و استاد مراکز حفظ بیت الاحزان از دیگر برنامه های این مراسم باشکوه قرآنی بود.

یاد آور می شود این جشنواره به طور زنده از شبکه استانی فارس پخش شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات