حضور 649 داوطلب غیر بومی و 57 داوطلب خارجی در طرح ملی رحله/ استان فارس، پرترافیک ترین استان، شهرستان فسا شلوغ ترین شهرستان/ 31 استان و 227 شهرستان در این طرح ثبت نام کننده داشتند.

 

به گزارش ، حجت الاسلام هادی سیاری دبیر طرح ملی رحله در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها)، از پایان مهلت نام نویسی در این طرح ملی خبر داد.

وی با بیان این که نام نویسی در پنجمین دوره طرح ملی رحله از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شد افزود: به دلیل استقبال داوطلبان و درخواست میزبانان، مهلت نام نویسی ۲ بار تمدید شد و در نهایت ۳۱ خرداد ماه به اتمام رسید.

این حافظ کل قرآن کریم خاطر نشان کرد: مراکز داوطلب میزبانی طرح در سال جاری با احتساب دوره آزمایشی مراکز شبانه روزی حفظ یک ساله که جزء طرح رحله محسوب می شوند جمعا ۵۵ مرکز بود که با انصراف برخی از مراکز و به حد نصاب نرسیدن شماری دیگر، در پایان ثبت نام مجموعاً طرح ملی رحله در ۳۷ مرکز مجزا با احتساب دوره آزمایشی مراکز شبانه روزی یکساله برگزار خواهد شد.

سیاری در ادامه به ارائه آمار تحلیلی از وضعیت ثبت نام در طرح ملی رحله و مراکز شبانه روزی یکساله پرداخت و گفت: در این طرح مجموعاً ۱۹۵۱ داوطلب ثبت نام کرده اند که با بررسی های صورت گرفته با توجه به وجود ۱۲ مرکز طرح رحله در استان فارس، مراکز این استان موفق به جذب ۷۳۸ نفر شدند و پس از آن مراکز استان‌های خوزستان با ۲۷۹ و خراسان رضوی با ۲۲۴ ثبت نام کننده از این حیث رتبه های بعدی را داشته اند.

دبیر طرح ملی رحله، مراکز شهرستان فسا را با جذب ۲۹۳ قرآن آموز، شهرستان برتر از نظر ثبت نام کننده خواند و افزود: شهرستان‌های استهبان و مشهد نیز به ترتیب با ۲۵۶ و ۱۳۵ ثبت نام کننده از دیگر شهرهای با بیشترین جذب قرآن آموز بوده اند.

وی در ادامه با اشاره به استان‌ها و شهرستان‌های محل تولد ثبت نام کنندگان طرح گفت: در این دوره از ۲۲۷ شهرستان و تمامی ۳۱ استان کشور و برخی کشور های خارجی ثبت نام کننده داشته ایم که در این بین ۴۱۸ نفر از ثبت نام کننده ها اهل استان فارس، ۳۹۲ نفر اهل خوزستان و ۲۱۸ نفر اهل استان کرمان بوده اند و سایر استان‌ها شرکت کننده های کمتری داشته اند.

این فعال قرآنی افزود: شهرستان‌های فسا، اهواز و مشهد نیز به ترتیب با ۱۰۵، ۹۰ و ۷۰ داوطلب، بیشترین متقاضیان حضور در دوره های حفظ شبانه روزی بیت الاحزان را تشکیل داده اند و ۵۷ نفر نیز اتباع کشورهای خارجی بوده اند.

حجت الاسلام سیاری با اشاره به شبانه روزی بودن این طرح ها و عدم لزوم بومی بودن جهت حضور در طرح ملی رحله افزود: طبق آماری که دوستان ما از سامانه استخراج کرده اند، ۱۳۰۲ نفر از ثبت نام کنندگان معادل ۶۷ درصد بومی استان محل ثبت نام بوده اند و ۶۴۹ نفر معادل ۳۳ درصد از استان‌هایی غیر از محل ثبت نام در طرح شرکت کرده اند.

دبیر طرح ملی رحله ادامه داد: از لحاظ جذب قرآن آموز بومی استانی، مرکز شبانه روزی شهید روستایی ملایر(۲ طرح) با مجموعاً ۸۱ داوطلب بومی رتبه اول، مؤسسه فرهنگی فاطمیه روستای قره بلاغ فسا با ۷۱ داوطلب رتبه دوم و مرکز شبانه روزی حفظ امام رضا(ع) بیرجند با ۶۴ داوطلب بومی رتبه سوم را در این بخش کسب کردند و مراکز شبانه روزی حضرت امیر المؤمنین(ع) صحرارود فسا(۲ طرح)، امام سجاد(ع) قم (۲ طرح)، و همچنین ثامن الحجج(ع) مشهد مقدس(۲ طرح) به ترتیب با ۹۵، ۹۱ و ۶۴ داوطلب غیر بومی، از لحاظ جذب داوطلبان سایر استان‌ها پیشتاز بوده اند.

وی در پایان با اشاره به تقویم اجرایی طرح تا شروع دوره یاد آور شد: در تاریخ پنجم تیرماه جلسه توجیهی کادر آموزشی طرح به منظور سهولت در برگزاری دوره، در سه استان خوزستان، فارس و قم برگزار می شود، ششم تیرماه از داوطلبان مصاحبه به عمل می آید، در تاریخ هفتم تیر جلسه توجیهی و افتتاحیه طرح ویژه قرآن آموزان برگزار می شود و شروع رسمی دوره از هشتم تیرماه در سراسر کشور خواهد بود.

یاد آور می شود طرح ملی رحله حفظ شبانه روزی ۴ جزء قرآن کریم در تعطیلات تابستان ویژه جوانان و نوجوانان ۱۴ تا ۲۲ ساله می باشد که مؤسسه بیت الاحزان در سال‌های گذشته ۴ دوره آن را با همکاری نهادهای قرآنی فرهنگی کشور برگزار کرده و طی این طرح ها موفق به تربیت بیش از ۵۰۰۰ نفر حافظ اجزاء قرآن کریم شده است و هم اکنون دوره پنجم آن در حال برگزاری است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات