رحله، طرحی هزینه‌بر است که تامین تمام هزینه‌های آن از عهده یک مجموعه‌ای همچون بیت‌الاحزان به تنهایی ساخته نیست/ یکی از خیران قول داده است که کمکی به اندازه سرانه هر نفر 150 هزار تومان تا 200 تومان را پرداخت کند./ برای هر نفر در این طرح 53 روزه، تقریباً بیش از 2میلیون و 500 هزار تومان هزینه می‌شود و عموماً هزینه‌های اساتید و خادمان و غیره با مبالغ حمایتی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان اوقاف تامین می‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نقل از تسنیم، هفته گذشته نام‌نویسی متقاضیان دریافت میزبانی طرح تابستانی «رحله» ویژه حفظ ۴ جزء قرآن‌کریم در فصل تابستان آغاز شد. طرحی که هدف از اجرای آن، ایجاد روحیه و انگیزه به حفظ قرآن‌کریم در بین جوانان در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، تربیت قرآنی و آشنایی با معارف اهل‌ بیت (ع)، تربیت مدرسان و مبلغان علوم قرآنی، نهادینه کردن فضائل اسلامی و تربیت اخلاقی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:

نام نویسی متقاضیان میزبانی طرح رحله ۵ آغاز شد

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با تسنیم گفت: طرح ملی رحله پنجمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و امسال خودمان را آماده کرده‌ایم برای اینکه بتوانیم این طرح را به‌صورت سراسری و منظم برگزار کنیم.

وی افزود: این طرح از جهاتی حائز اهمیت است. جهت اصلی آن این است که طرح رحله، طرح اوقات فراغت تابستانه‌ای است که به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان انجام می‌شود. دومین ویژگی آن اینکه طرح رحله ویژه برادران است. می‌دانید که فعالیت‌های قرآنی در بخش برادران به‌ویژه در حفظ قرآن بسیار محدود و اندک است و اگر فعالیتی هم در این زمینه اجرا می‌شود، بیشتر در بخش بانوان است.

شاهسونی یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح را شبانه‌روزی بودن آن عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در مدارس شبانه‌روزی پیگیری می‌کنیم این است که عزیزانی که برای حفظ جزء سی‌ام قرآن و سوره مبارکه بقره مراجعه می‌کنند علاوه بر حفظ قرآن، به مباحث دیگر تربیتی، اعتقادی و اخلاقی هم برسند. طرح رحله فقط یک طرح صرف برای حفظ قرآن نیست بلکه طرح آموزشی و تربیتی است که می‌تواند برای آینده نوجوانان و جوانان راهگشا باشد و واقعاً عزیزانی که در ادوار گذشته در این طرح شرکت کردند از لحاظ اخلاقی، اعتقادی و غیره بسیار رشد کردند و همچنان تلاش می‌کنند که به حفظ کل قرآن برسند کما اینکه برخی افرادی که در سال‌های اول طرح رحله شرکت کردند، در سال پنجم که امسال باشد، تقریباً به حفظ کل قرآن کریم نائل شدند و توفیق حفظ کل قرآن نصیبشان شده است.

شاهسونی با اشاره به تامین هزینه‌های این طرح، گفت: رحله، طرحی هزینه‌بر است که تامین تمام هزینه‌های آن از عهده یک مجموعه‌ای همچون بیت‌الاحزان به تنهایی ساخته نیست چراکه هم بحث فضا و مکان برای برپایی این طرح شبانه‌روزی مورد توجه است و هم هزینه‌هایی که برای شبانه‌روزی بودن طرح اعم از تغذیه، حق‌الزحمه اساتید، خادمان و غیره مد نظر است. قاعدتاً برای تامین این هزینه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. البته امسال مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد قول مساعدت دادند هرچند که در سال ۹۷ حمایت این نهادها کاهش پیدا کرده است اما امیدواریم برای طرح ۹۸ حمایت بیشتری انجام گیرد.

سرانه ۲۰۰ هزار تومانی برای حافظان طرح رحله

شاهسونی به حمایت‌های خیران در طرح ملی رحله اشاره کرد و گفت: با برخی از خیّران بزرگوار، مذاکراتی انجام شده که به خاطر اهمیت این طرح حمایت جدی‌تری را از موسسه بیت‌الاحزان(س) داشته باشند که یکی از خیران قول داده است که کمکی به اندازه سرانه هر نفر ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ تومان را پرداخت کند. این حمایت لازمه‌اش این است که شرکت‌کننده تا پایان طرح حضور داشته باشد و مراحل حفظ را به‌پایان برساند.

شاهسونی در این رابطه افزود: برای هر نفر در این طرح ۵۳ روزه، تقریباً بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود و حمایت نهادهای حامی در برابر هزینه‌کردها، مبلغ آنچنان زیادی نیست امّا خوشبختانه بیشتر هزینه‌های طرح رحله هر شهرستان توسط خیران همان شهرستان انجام می‌شود و عموماً هزینه‌های اساتید و خادمان و غیره با مبالغ حمایتی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان اوقاف تامین می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در پاسخ به این سوال که آیا حضور و جذب برگزیدگان این طرح در مدارس شبانه‌روزی و حوزه علمیه قرآن محور بیت‌الاحزان(س) به قوت خود باقی است؟ گفت: برگزیدگان این طرح می‌توانند در مراکز شبانه‌روزی حفظ یکساله بیت‌الاحزان(س) شرکت کنند و به حفظ کل قرآن نائل شوند و همچنین می‌توانند در حوزه علمیه قرآن‌محور بیت‌الاحزان(س) که برنامه حفظ کل قرآن را در دو سال اول طلبگی خود دارد، شرکت کنند و لباس مقدّس سربازی امام زمان (عج) را بر تن کنند.

شاهسونی در ادامه گفت: پنجمین طرح ملی رحله با محوریت جزء سی‌ام قرآن و سوره مبارکه بقره است که تقریباً چهار جزء قرآن کریم را شامل می‌شود. عزیرانی که سال گذشته در طرح شرکت کردند و سوره مبارکه بقره را حفظ کردند، می‌توانند حفظ سوره مبارکه آل‌عمران و نساء را در دستور کار داشته باشند و مسیر حفظ خود را ادامه دهند.

مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در پایان خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از سال گذشته که حدود ۲ هزار نفر در این طرح شرکت کردند، متقاضی داشته باشیم. به نظر می‌رسد با اجرای طرح ۱۴۵۲، فضای کشور بیش از گذشته قرآنی شده است که امیدواریم با همکاری رسانه‌های قرآنی شاهد حضور بیشتر نوجوانان و جوانان در این طرح باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات