همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه بیت الاحزان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان ضمن ارائه تحلیلی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب، بر لزوم توجه بیشتر به مقوله فرهنگ و در رأس آن قرآن کریم تأکید کرد.

 

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان ضمن ارائه تحلیلی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب، بر لزوم توجه بیشتر به مقوله فرهنگ و در رأس آن قرآن کریم تأکید کرد. مشروح این گفتگو در ادامه تقدیم می گردد:

به نظر شما وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران نسبت به انقلاب و جنبش های مردمی دیگر در جهان چیست؟

به عقیده من وجهه اسلامی بودن این انقلاب، وجه تمایز اصلی آن با سایر انقلاب های جهان است و در حقیقت جهت فکری آن در راستای حرکت انبیای الهی شکل گرفته است. در حدیثی از رسول گرامی اسلام آمده است که «العلماء ورثه الانبیاء»، امام خمینی نیز حرکتی پیامبرگونه انجام دادو کشور ما را از یک نظام غیر الهی به نظامی توحیدی تبدیل کرد.

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به عقیده شما چه بود؟

عوامل زیادی در این تحول بزرگ نقش داشت که از جمله آن می توان به اتحاد و همبستگی مردم، رهبری های خردمندانه امام خمینی(ره)، مدیریت شایسته شاگردان امام، اطلاعت پذیری از رهبری و مرجع تقلید و جاری بودن روحیه الهی و خدایی در آحاد جامعه اشاره کرد.

اگر مصداقی از آیات قرآن کریم در خصوص انقلاب اسلامی به ذهنتان می رسد بیان بفرمایید.

البته آیات بسیاری در خصوص وعده ها و کمک های الهی به کسانی که در راه خدا جهاد و تلاش می کنند وجود دارد. خداوند در آیه ۵ سوره مبارکه قصص به مستضعفان وعده داده که آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهد. این آیه که در رابطه با حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل است، به تمامی نهضت های دینی از جمله انقلاب اسلامی ما که در واقع نهضت مستضعفان علیه مستکبران بود وعده پیروزی می دهد و انقلاب ما نمونه و شاهد مثالی از حرکت جهانی حضرت صاحب الزمان(عج) می باشد.

آیات قرآن کریم حقیقتاً ظرفیت بسیار مناسبی جهت الگوگیری در روش حکومت ارائه می کنند که متأسفانه تاکنون به آن توجه چندانی نشده است. مثلا در داستان حکومت حضرت سلیمان یا حضرت یوسف (ع) الگوهای بسیار خوبی جهت اداره نظام اسلامی وجود دارد که شایسته است در بحث حکومت داری و اداره کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.

توصیف شما از دهه فجر چیست؟

عبارت «فجر» را می توان به معنای صبح و همچنین به معنای فتح و پیروزی در نظر گرفت. اوج انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و اوج سال ۵۷ از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه بود که نظام شاهنشاهی ساقط شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. در این دهه با توجه به این که هنوز حکومت شاهنشاهی برقرار بود، درایت امام خمینی(ره) که پله پله و با دست خالی و بدون نیروی مسلح انقلاب را به سمت پیروزی هدایت کرد بسیار ستودنی است و در میان حرکت های مردمی در سایر نقاط جهان بی بدیل است.

به نظر شما چه عواملی باعث تداوم انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته بوده است؟

در درجه اول الطاف خداوند تعالی و امام زمان(عج) این انقلاب را تاکنون حفظ کرده است و یکی از موارد مهم نقش رهبری عالمانه و حکیمانه امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری(مدظله) بوده است. وجود علما و بزرگان و افراد با بصیرت،  که دائماً در جامعه بصیرت افزایی می کنند و استقامت و پایداری مردم و روشنگری رسانه ها نیز بسیار مؤثر بوده است.

به عقیده شما انقلاب اسلامی در تحقق آرمان های خود تا چه میزان موفق بوده است؟

انقلاب اسلامی در بخش هایی مانند عرصه های پزشکی، علمی، نظامی و سیاسی بسیار توانمند و موفق عمل کرده است ولی در بخش هایی مثل فرهنگ و اقتصادی توفیق چندانی به دست نیاورده است. مثلاً در بحث قرآنی هنوز نتوانسته ایم بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم آنچنان که باید و شاید فرهنگ قرآنی را در میان عموم مردم پیاده سازی کنیم. این واقعاً یک نقطه ضعف است که علیرغم فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند « کتاب انقلاب، قرآن است» هم اکنون شاهد توجه اندک به مقوله قرآن کریم چه در بین مردم و چه در بین مسئولان هستیم.

در بحث اقتصاد هم علیرغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب به توجه به تولیدات داخلی، متأسفانه شاهد این هستیم که مسئولان تنها نگاه به بیرون دارند و از درونی سازی اقتصاد غافلند. امیدواریم که در سال های آتی با توجه بیشتر به دو مقوله مهم فرهنگ و اقتصاد، شاهد رشد و بالندگی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی باشیم.

به فعالیت های قرآنی اشاره کردید. به نظر شما انقلاب اسلامی چه میزان در رشد فعالیت های قرآنی مؤثر بوده و نقش مؤسسه بیت الاحزان در فعالیت های قرآنی کشور چگونه بوده است؟

در نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش فعالیت تخصصی قرآنی و پرورش نیروهای ویژه و خاص، شاهد موفقیت های خوبی بوده ایم و توانسته ایم طی این ۴۰ سال قاریان ، حافظان و مفسران درجه یک و بین المللی را تربیت کنیم اما در بخش فعالیت های عمومی قرآنی توفیق چندانی حاصل نشده است. علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری در عمومی کردن فعالیت های قرآنی، هنوز بعد از ۴۰ سال نتوانسته ایم این فعالیت ها را به میان آحاد ملت ایران توسعه دهیم و عموم مردم را به بحث قرآن کریم علاقمند کنیم.

مؤسسه بیت الاحزان هم از بدو تأسیس قدم های خوبی در این زمینه برداشته ولی اگر فعالیت های آن تاکنون به چشم آمده به این دلیل است که کارهای خوب در این خصوص کم انجام شده ولی باید فعالیت ها خیلی بیشتر و پرشتاب تر باشد تا ان شاء الله در سال های آتی با شناسایی ظرفیت ها، حرکت هایی بزرگ و گسترده در ترویج قرآن کریم در بین آحاد مردم شکل گیرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات