رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به تشریح جزئیات برگزاری هفدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در این استان پرداخت

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز گذشته، ۲۴ دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح جزئیات هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پرداخت و گفت: این آزمون با همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی توسط وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این آزمون افزود: تقویت وحدت و انسجام برنامه و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مدارس، مؤسسات و مراکز قرآنی کشور، ایجاد انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، استانداردسازی و جهت دهی آموز‌ه‌های قرآن و عترت در مدارس، مؤسسات و مراکز قرآنی سراسر کشور از جمله اهداف برگزاری این آزمون هستند.
نداف همچنین شناسایی و معرفی نخبگان و استعداد های درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان و به‌روزرسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی کشور در رشته‌های مختلف آموزش قرآن و عترت را از دیگر اهداف برگزاری این آزمون برشمرد.
رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس با بیان اینکه آزمون مذکور در سه بخش کتبی، شفاهی و الکترونیک برگزار می‌شود، گفت:‌ آزمون کتبی به‌صورت همزمان و سراسری در تاریخ ۹ اسفندماه امسال و به‌همت اداره‌کل ارشاد و با نظارت سازمان اوقاف اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: آزمون شفاهی نیز طی روزهای ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه در بقاع متبرکه و مساجد و حسینیه‌های سراسر استان به‌همت سازمان اوقاف و با نظارت وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.
نداف زمان برگزاری آزمون الکترونیک را روزهای اول و دوم اسفندماه اعلام کرد و گفت: این آزمون در سه رشته سبک زندگی و سیره معصومین، ترجمه و مفاهیم قرآن و روخوانی قرآن کریم اجرا می‌شود که متقاضیان جهت دریافت منابع این رشته‌ها می‌توانند به ترتیب به سامانه‌های مجازی نورالمجتبی، واژه‌های آسمانی و حم مراجعه کنند.
رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس با بیان اینکه امسال این آزمون دارای تفاوت‌هایی با آزمون‌های سال گذشته دارد، گفت: در سال‌های گذشته این آزمون تنها به همت وزارت ارشاد اجرا می‌شد و از سال گذشته این آزمون به‌صورت مشترک وزارت ارشاد و سازمان اوقاف اجرا شد که در استان فارس قریب ۱۷ هزار نفر در آن مشارکت کردند.
وی ادامه داد: امسال وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان مجری در این آزمون مشارکت دارد، بدین ترتیب این وزارتخانه تنها آزمون جزء ۳۰ دانش‌آموزان و فرهنگیان را در قالب اجرای طرح ۱۴۵۲ (بشارت) برگزار می‌کند.
نداف بیان کرد: امسال سه گروه امتحانی در ۱۸ رشته که ۸ رشته شامل حفظ قرآن، ۷ رشته شامل مفاهیم قرآن و ۳ رشته شامل آزمون الکترونیک برای این آزمون در نظر گرفته شده است.
رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس ادامه داد: رشته حفظ شامل حفظ جزء اول، ۳ جزء اول، ۵ جزء اول، ۱۰ جزء اول، ۱۵ جزء اول، ۲۰ جزء اول حفظ کل و رشته مفاهیم شامل ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن، معارف و حفظ موضوعی قرآن کریم، معارف و حفظ احادیث نهج‌البلاغه، مفاهیم نهج‌البلاغه و مفاهیم صحیفه سجادیه است.
وی با بیان اینکه تمام کارهای مربوط به این آزمون به‌صورت ستادی و با همکاری مشترک این سه دستگاه اجرا می‌شود، گفت: در تمام شهرستان‌ها نیز به همین منوال آزمون اجرا می‌شود.
نداف در پایان با تصریح اینکه مهلت ثبت‌نام در این آزمون تا ۳۰ دی‌ماه جاری است، گفت: همچنین مهلت ثبت نام و مشاهده دوره آموزشی برای رشته‌های الکترونیکی تا پایان بهمن‌ماه اعلام شده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات