زینب رحیمی سفیر قرآنی بیت الاحزان است که پس از حفظ کل قرآن در مؤسسه بیت الاحزان و گذراندن دوره های مربی گری، در سال 1391 با ترک شهرستان محل زندگی خود در داراب فارس به شهرستان منوجان در استان کرمان مهاجرت کرد تا معارف قرآن کریم را گسترش دهد. گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان با این بانوی قرآنی در ادامه تقدیم می گردد.

 

مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان نودژ از توابع شهرستان منوجان استان کرمان، در سال ۸۲ با همت سرکار خانم طاهره صالحی حافظ کل قرآن کریم از یک خانه قدیمی و کوچک در این شهرستان تحت عنوان دارالقرآن امام حسین (ع) فعالیت های قرآنی خود را آغاز کرد. این شعبه با امکانات محدودی که در اختیار داشت، فعالیت های خود را در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم با جذب حدود ۱۰۰ قرآن آموز ارتقاء بخشید و از سال ۹۴ با ورود سفیر قرآنی مؤسسه بیت الاحزان، سرکار خانم زینب رحیمی به نودژ، فعالیت خود را تحت عنوان شعبه مؤسسه بیت الاحزان با مسئولیت آقای غلامرضا صالحی گسترش داد. جهت آشنایی بیشتر با این سفیر قرآنی، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه تقدیم می گردد:

لطفاً ضمن معرفی مختصری از خودتان بفرمایید در چه سالی و کجا حافظ کل قرآن شدید.

زینب رحیمی هستم متولد داراب در استان فارس و در سال ۱۳۸۵ در شعبه مؤسسه بیت الاحزان شهرک فتح المبین داراب حافظ کل قرآن شدم و خانم طیبه شاهسونی در آن زمان استاد بنده بودند که از ایشان تشکر می کنم.

از چه سالی سفیر قرآنی بیت الاحزان شدید؟

از نیمه شهریور سال ۱۳۸۵ یعنی درست پس از جشن پایان حفظم به عنوان سفیر قرآنی به شعبه «هنگام» از توابع قیر و کارزین رفتم و در سالهای ۸۶ و ۸۷ در روستای دوبان داراب خدمت کردم. بعد از آن به مدت ۴ سال در خود شهرستان داراب مشغول بودم.

در واقع تا سال ۹۱ در شهر محل سکونتتان و روستاها و شهرهای اطراف آن مشغول فعالیت بودید. کی به استان کرمان رفتید؟

بله. از اسفند ۹۱ به عنوان سفیر قرآنی مؤسسه بیت الاحزان به شهرستان منوجان استان کرمان مهاجرت کردم و تا ۳ سال در این شهرستان مشغول بودم. البته در این مدت هفته ای حدوداً سه روز هم به شهر نودژ می رفتم و طی این مدت با همکاری دوستان شاخه ای از مؤسسه را در این شهرستان پایه ریزی کردیم.

یعنی در آن سالها هنوز شعبه بیت الاحزان نودژ رسماً راه اندازی نشده بود؟

درست است. این شعبه به صورت رسمی در اواخر سال ۹۳ کار خود را آغاز کرد و من هم از ابتدای سال ۹۵ به طور کامل در این شهر مستقر شدم.

لطفاً از کلاس هایی که در این شعبه برگزار می شود و تعداد قرآن آموزان و حافظان بفرمایید.

در طول هر سال دوره های متعدد آموزشی برگزار می‌شود که حاصلش از بدو تأسیس شعبه نودژ، تربیت تعداد ۷ نفر حافظ کل قرآن کریم و بیش از ۱۲۰ حافظ اجزاء شامل ۱ حافظ ۲۵ جزء، ۴ حافظ ۱۵جزء، ۶ حافظ ۵ الی ۱۰ جزء و ۴۳ حافظ ۱ تا ۵ جزء قرآن کریم می باشد.
در حال حاضر نیز ۵۷ قرآن آموز در رشته روخوانی، ۲۸ نفر در رشته تجوید، ۲۳ نفر در بخش حفظ عمومی و ۸ قرآن آموز در حفظ تخصصی مشغول به تحصیل هستند و کادر آموزشی این مؤسسه مجموعاً ۹ نفر است.

شعبه نودژ غیر از مباحث آموزشی در موارد دیگر نیز فعالیت دارد؟

بله از فعالیت های دیگر این مؤسسه فعالیت های فرهنگی هست که شامل جشن اعیاد ملی و مذهبی و عزاداری ائمه معصومین (علیهم السلام) و برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی و مراسم زیارت عاشورا در جوار قبور مطهر شهدای گمنام و سفره صلوات می باشد.

از افتخارات قرآنی شعبه بفرمایید.

تربیت ۷ نفر حافظ کل قرآن کریم ،تربیت ۹ مربی قرآنی و قرار گرفتن در رتبه دوم بر اساس نمودار پراکندگی حافظان شعب بیت الاحزان در سال ۹۷ از افتخارات این شعبه می باشد.

اطلاع دارید از شاگردان شما در مجموع سالهایی که فعالیت داشته اید، چه تعداد معلم قرآن شده اند؟

حدود ۱۸ نفر از شاگردانم در شعب بیت الاحزان مشغول تدریس قرآن کریم هستند و ۳ نفر از ایشان به عنوان سفیر قرآنی در اقصی نقاط کشور مشغول هستند.

از برنامه های آینده شعبه نودژ بفرمایید.

برنامه داریم که حافظان اجزاء قرآن کریم شعبه را به حفظ کل برسانیم و همچنین کلاسهای حفظ تخصصی را گسترش دهیم. با توجه به ظرفیت قرآنی این شهر، بنا داریم در آینده نزدیک با استفاده از حافظان کل تربیت شده در شعبه، کلاس های قرآنی را روستاهای میان ده، حسین آباد و لاریان نیز برگزار کنیم. ضمن این که هم اکنون ساختمان جدید بیت الاحزان نودژ به همت مسئولین و خیران و مردم خیر اندیش این شهر در حال ساخت می باشد که ان شاء الله در آینده نزدیک شاهد افتتاح آن باشیم.

چنانچه در پایان مطلبی دارید بفرمایید.

شهر نودژ از استعدادهای زیادی در زمینه قرآنی برخوردار است و از مسئولین تقاضا داریم ما را در امر تربیت قرآنی جوانان یاری کنند تا ان شاء الله شاهد تحقق فرمان مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
1 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات

سلام وخداقوت خدمت سرکار خانم رحیمی درپناه قرآن عمری پرخیروبرکت داشته باشند ان شاءالله