مهدی كی بای، جوان مسلمان چینی است كه به عشق فرا گرفتن علوم دینی به ایران آمده و در اینجا آرزوی حافظ كل قرآن شدن را در سر می‌پروراند. در این گزارش سخنانی چند از این جوان مشتاق كه بعد از ورود به ایران، شیعه هم شده است را می‌خوانیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، تکلم به زبان فارسی برایش سخت بود و برخی از کلمات را دست و پا شکسته تلفظ می‌کرد. در بعضی مواقع متوجه منظور مجری برنامه نمی‌شد و دوباره باید سئوالی از او پرسیده می‌شد.
اما هرچه بود به خوبی می‌شد شور عشق را از کلام و سخنانش فهمید. عشقی که او را از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر مرزهای ایران اسلامی به اینجا کشانده بود تا بتواند کل قرآن را حفظ کند.

از زمانی که پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد، دانشمندان بسیاری از مکتب اسلام برای طلب علم برخاستند و فرسنگ‌ها را طی کردند تا بتوانند به بار علمی خود بیفزایند، اما هرچه پیشتر رفتیم و علم و تکنولوژی گسترش یافت، گویی از همت‌ها کاسته شد. گرچه هنوز هم هستند کسانی که برای طلب علم هزاران کیلومتر را طی می‌کنند تا به مقصود خود دست یابند.

افراد معدودی امروز به عشق فرا گرفتن علوم دینی، فرسنگ‌ها را طی می‌کنند
اما در این زمان مدرنیته کنونی که مکتب‌های واهی و انسانی و عرفان‌های کاذب و یا بعضاً کفر و بی‌دینی اکثر نقاط دنیا را فرا گرفته است، پیدا کردن شخصی که برای دست یافتن به علم دینی، وطن خود را رها و هزاران کیلومتر را طی کند تا بتواند به مأوا و مقصود خود که همان علم دینی و فراگرفتن آیات آسمانی است، برسد، بسیار دشوار است زیرا این‌گونه افراد بسیار معدودند.
از عشقش برای کسب علوم دینی گفت. از اینکه برای تحصیل علم دینی از چین به ایران اسلامی آمده است تا بتواند علوم دینی را فرابگیرد اما شوق حافظ کل قرآن شدن او را لحظه‌ای آرام نمی‌گذارد تا اینکه تصمیم می‌گیرد برای مدتی تحصیل را رها کرده و به مدرسه شبانه‌روزی تخصصی حفظ یکساله قرآن حضرت شاهچراغ(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان بیاید و حافظ کل قرآن شود.
دقایقی با او همکلام شدیم تا از خودش بگوید و اینکه چرا بین این همه مراکز آموزشی علوم دینی به بیت‌الاحزان شیراز آمده است. در گام نخست خود را معرفی می‌کند و می‌گوید: «من مهدی کی بای، ۲۸ ساله از کشور چین هستم که در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمدم.

قریب ۲۵ میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند
در کشور من قریب ۲۵ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که همگی اهل سنت هستند اما من بعد از اینکه به ایران آمدم، مکتب تشیع را برگزیدم».
او از عشق بی‌پایانش به تحصیل علوم دینی و حفظ کل قرآن و همچنین از نحوه آمدنش به ایران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من در کشورم در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردم اما بسیار مشتاق بودم تا با دین خودم بیشتر آشنا شوم لذا به مدت یک سال به مسجدی رفتم و آنجا علوم دینی را فراگرفتم.

برای تحقق آرزویم تصمیم گرفتم به جامعهالمصطفی بروم
در آنجا استادم در جامعهالمصطفی ایران تحصیل کرده بود لذا ایشان همین مرکز را به من معرفی کرد تا من هم بتوانم علوم دینی را در این مرکز فرابگیرم به‌همین منظور راهی ایران شدم و به قم رفتم تا بتوانم به خواسته‌ام برسم.
بعد از قم به اصفهان رفتم و به مدت یکسال در آنجا زبان فارسی را فراگرفتم و دوباره به قم بازگشتم و در مدرسه امام خمینی(ره) به مدت یک سال و نیم درس خواندم اما بسیار مشتاق بودم که قرآن را حفظ کنم.

در مدرسه ما آموزش قرآن می‌دادند اما برای من بسیار سخت بود لذا می‌خواستم مدرسه‌ای پیدا کنم تا بتوانم به آرزوی خود که همان حفظ کل قرآن کریم است، برسم.

با مؤسسه بیت‌الاحزان از طریق پیامک آشنا شدم
در قم بودم که یک پیامک از مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن حضرت شاهچراغ(ع) متعلق به مؤسسه بیت‌الاحزان به دستم رسید و همین موجب شد که بیقرار شوم تا بتوانم هر طور که شده به اینجا آمده و به حفظ قرآن مشغول شوم.

برای حفظ قرآن مجبور شدم مرخصی ازدواج بگیرم
به این مدرسه آمدم و ثبت‌نام کردم و بعد از یک ماه به من تماس گرفتند تا بتوانم وارد دوره آزمایشی شوم. دوره آزمایشی مدرسه را در ایام تعطیلات تابستان گذراندم اما با شروع مدرسه باید دوباره باز می‌گشتم لذا تصمیم گرفتم که از مدرسه خود مرخصی بگیرم، بار اول که مراجعه کردم اجازه ندادند، لذا من مجبور شدم ترک کنم و این برای من بسیار سخت بود، دوباره برای مرخصی رفتم اما باز هم قبول نکردند تا اینکه بار سوم رفتم برای ازدواج مرخصی گرفتم تا توانستم به مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن بیایم و مشغول به حفظ قرآن شوم.
مدرسه ما چون زیر نظر جامعهالمصطفی فعالیت می‌کند، قوانینی دارد که باید به آن پایبند باشیم به همین دلیل مجبور شدم به بهانه ازدواج مرخصی بگیرم تا بتوانم به آرزوی دیرینه خودم دست یابم».

هم‌اکنون حافظ ۳ جزء قرآن هستم
کی بای که از زمانی که شیعه شده است، نام مهدی را برای خود برگزیده است، در پایان می‌گوید: «من قریب ۸ ماه فرصت دارم قرآن را حفظ کنم که اکنون قریب دو ماه است در مدرسه شبانه‌روزی شاهچراغ(ع) مشغول به حفظ قرآن بوده و تاکنون موفق به حفظ ۳ جزء قرآن کریم شده‌ام و امیدوارم بتوانم در فرصت باقی‌مانده کل قرآن را حفظ کنم».

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات