حجت الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت الاحزان در دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی که شامگاه جمعه، ۱۳ بهمن‌ماه در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار ‌شد در بخش مؤسسات قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا، از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی یادبود مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان، حافظ کل قرآن، شامگاه جمعه، ۱۳ بهمن‌ماه از ساعت ۱۹:۳۰ در محل سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار ‌شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، از مجریان برنامه‌های قرآنی و معارفی رسانه ملی همراه بود، پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت.
همچنین، در ادامه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و رئیس کمیته قرآنی دهه فجر به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین خیر مقدم به حاضرین در جلسه، گفت: امسال توفیق داریم در خدمت ۴۲ نفر از قرآنیان هستیم که شامل پیشکسوتان آموزش قرآن در رشته قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر، مدیران موفق مؤسسات، مدیران موفق قرآنی، افرادی که در سال ۹۶ رتبه بین‌المللی در حوزه قرآن برای کشور بدست آوردند، بخش خوشنویسی، ناشران و خیرین قرآنی است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: این سه بخش اخیر، جدید است که به برنامه مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی اضافه شده است که هدف قدرشناسی کردن از زحمات افرادی است که در عرصه و بخش‌های مختلف قرآنی خدمت و فعالیت می‌کنند.
قره‌شیخلو درباره برنامه کمیته قرآن ستاد دهه فجر اظهار کرد: بیش از دو هزار برنامه قرآنی با همکاری دیگر دستگاه‌های قرآنی همزمان با ایام دهه فجر، پیش‌بینی شده است که این نشان‌دهنده نوعی همدلی میان دستگاه‌های قرآنی کشور است که این برنامه‌ها به دلیل تداخل با ایام فاطمیه، رنگ و بوی قرآنی بیشتری خواهد داشت.
در ادامه این مراسم قرآنی و معنوی، بخش اول برنامه تجلیل از چهره‌های قرآنی که مربوط به مدیران منتخب قرآنی کشور بود اجرا شد که در این بخش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و تنی چند از پیشکسوتان قرآنی از حجت‌الاسلام والمسلمین صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، رئیس اداره امور قرآنی استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیر مؤسسات قرآنی ـ مردمی لرستان، جواد صدیق از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی از فارس، غلامرضا قاسمی کبریا از مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل میرابوالحسنی از گلستان، روح‌الله قاسمی از زنجان و زاهد مرادی از کردستان تجلیل و قدردانی شد.
همچنین، در ادامه این مراسم نیز گروه همسرایی محراب به اجرای برنامه خود پرداختند که این برنامه با استقبال فراوان حضار در مراسم رو‌به‌رو شد. پس از اجرای این بخش از مراسم نیز بخش دوم برنامه تکریم از چهره‌های قرآنی سال ۹۶ که مربوط به چهره‌های برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، پدیده‌های آزمون اعطای مدرک حفظ قرآن کریم، اساتید حوزه حفظ قرآن کریم با بیش از سه دهه فعالیت و مترجمان و مفسران قرآن کریم بود، برگزار شد که در این بخش نیز با حضور مسئولان و پیشکسوتان قرآنی کشور به ترتیب، زینب محمدنژاد از آذربایجان غربی، سعید پرویزی از تهران، سیدمحمد کرمانی از تهران، حامد علیزاده از خراسان رضوی، امیر لعل اول از خراسان رضوی، سوگند رفیع‌زاده از گیلان، فاطمه ترکاشوند از البرز، سیدرضا میرموسایی از تهران، حسین طرقی از تهران، حبیب حبیب‌زاده از اردبیل و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی از اصفهان مورد تکریم و تجلیل قرار گرفتند.
در ادامه این مراسم معنوی نیز حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین خیر مقدم به حاضرین در جلسه، درباره وضعیت فعالیت‌های قرآنی در قریب ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اگر کارکرد موفق تک تک حلقه‌های قرآنی در کشور، مساجد، محلات و حسینیه‌ها نبود و اگر نبود افرادی که سنگ زیرین این حرکت‌های قرآنی از قدیم تاکنون بوده‌اند، به این افتخار نرسیده بودیم.
خاموشی بیان کرد: در میان افرادی که امشب تجلیل شدن، سنشان از ۱۴ تا ۱۷ سال بود که با افتخار می‌گویم، نسل نوجوان و جوان در بخش بانوان و آقایان از رشد و بالندگی خوبی برخوردارند، اما هنوز به کمیتی که مقام معظم رهبری می‌خواهند، نرسیده‌ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص افق و چشم‌اندازی که برای فعالیت‌های قرآنی مد نظر است، افزود: فکر می‌کنم جامعه قرآنی ما باید خود را مهیا کند که در عرصه جهانی بتواند در شاخه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی، قد فرازی و فعالیت‌های قرآنی را رهبری کند و از دیگر کشورها پیشی بگیرد؛ چرا که باید دیگر کشورها جامعه ما را قرآنی ببیند و بداند.
وی تأکید کرد: توجه به آیه ۱۰ سوره طلاق «… قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا/ رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِ اللَّهِ مُبَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ…» که خداوند در آیه شریفه همه را به تقوا دعوت می‌کنند که این ویژگی‌های قرآنی را جامعه قرآنی در خود ظهور و بروز دهد تا بتوانند فراتر از جهان اسلام نفوذ کنند.
خاموشی در خصوص افق و چشم‌انداز سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه قرآن، اظهار کرد: برای فعالیت‌های سازمان باید در بخش فرهنگ دینی با تمام شاخه‎ها چون تبلیغ رخ به رخ و فعالیت‌های فناورانه و جدید و انتشارات و… همچنین بخش فعالیت‌های قرآنی به طور خاص و به صورت جدی فعالیت کنیم، لذا به منظور توجه خاص به فعالیت‌های قرآنی بر همین اساس سازمان دارالقرآن الکریم راه‌اندازی شد که فکر می‌کنم این مسیر رو به پیش است و بودجه‌های خاصی در این زمینه است و در کنار آن کمک‌های خیرین نیز هست.
وی درباره ضرورت برپایی آیین تکریم از چهره‌های قرآنی در پایان هر سال، تصریح کرد: اگر به عنوان نمونه به فعالیت مردم در زمینه برپایی سوگواره‌ها و برنامه‌ها طی ایام خاص در محرم و صفر و دیگر مناسبت‌ها، پیاده‌روی ایام اربعین اشاره کنیم، مردم هزینه زیادی را برای نشر و بسط فعالیت‌های دینی پرداخت می‌کنند و در مقام مقایسه فعالیت‌های مردمی با بودجه‌های سازمان‌ها و نهادها قابل مقایسه نیست، لذا باید در زمینه فعالیت‌های قرآنی، فعالیت‌های مردمی تقویت شود و این آیین در زمینه دیده شدن کارهای آنها است و به منظور تجلیل از آنهاست تا در این مسیر تشویق شوند.
وی تأکید کرد: وظیفه ما این است که این کار را انجام دهیم و این نوعی آرایش صحنه است و معتقدم کارکرد جامعه قرآنی است که حفظ انقلاب، حفظ مفاهیم قرآنی و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی را در جامعه به ارمغان می‌آورد و این مسیر را مستدام می‌کند.
خاموشی در پایان تقاضا کرد که همه اساتید و پیشکسوتان در مسیر کارکرد قرآنی‌شان تربیت قرآنی و ترویج سبک زندگی قرآنی را هدف‌گیری کنند و برای تک تک قرآن‌آموزان این را به عنوان هدف قرار دهند؛ چرا که «کونوا دُعاهَ الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم» و رفتار قرآنی را بر دیگر رفتارها و عملکرد ارجحیت دهند و تنها به ظاهر قرآن توجه نکنیم، بلکه قرآن باطنی دارد که با مهیا کردن شرایط آن در درون خود چون ایمان و تقوا شامل عنایت حضرت حق می‌شویم.

همچنین، در ادامه، برنامه تجلیل از خانواده مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان، از پیشکسوتان حفظ قرآن کریم که دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی به یاد وی برگزار شد، اجرا شد که پیش از اجرای این برنامه نیز کلیپی به عنوان یاد یاران که یادی از مرحومان استاد سیدمهدی فاطمیان، استاد حسان (چایچیان) و استاد فرقانی بود، پخش شد.
در ادامه این مراسم قرآنی، بخش سوم برنامه تکریم از چهره‌های قرآنی سال جاری که مربوط به خوشنویسان قرآن کریم، ناشران و خیّران قرآنی بود برگزار شد که در این بخش به ترتیب از رضا بنی‌رضی از تهران، سعید اقبال از تهران، مرتضی آخوندی از تهران، حبیب‌الله دعایی از خراسان جنوبی، علی توکلی از مرکزی و محمد انصاری از تهران تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است، نام محمد انصاری، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) و بانی مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در مراسم اعلام شد و پیش از این سازمان دارالقرآن صرفا اسامی ۴۱ نفر را اعلام کرده بود.
پس از اجرای بخش سوم مراسم تجلیل از چهره‌های قرآنی نیز سعید پرویزی، قاری بین‌المللی قرآن کریم به اجرای برنامه ابتهال‌خوانی پرداخت که این برنامه معنوی و تأثیرگذار با استقبال فراوان حضار در مراسم رو‌به‌رو شد.
بخش چهارم و پایانی برنامه تکریم از چهره‌های قرآنی سال ۹۶ نیز که مربوط به مدرسان حوزه قرائت قرآن کریم بود، پس از برنامه ابتهال‌خوانی برگزار شد که در این بخش از سیداسماعیل اتقیا از گیلان، احمد فرمانی از قزوین، حسین دهقانی‌زاده از تهران، رضا شریفی از سمنان، علی‌اکبر ملکشاهی از تهران، محمدصادق جعفری‌یگانه از خراسان رضوی، محمدحسین سعیدیان از تهران، محمدکاظم تقی‌زاده از یزد، حسن سلطان‌پناه از مازندران، بهمن یازرلو از گلستان، سیدجواد سادات‌فاطمی از خراسان رضوی، مرتضی مختاری از مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی حسینی‌اختیارآبادی از کرمان محمدحسن مقصودی از لرستان، محمدتقی گلبان از اصفهان و محمدرضا چروی از خراسان شمالی تجلیل شد.

پایان‌بخش دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی نیز اجرای برنامه قرعه‌کشی در میان حضار در مراسم بود که در این بخش به ۱۴ نفر (۹ نفر از آقایان و پنج نفر از بانوان) از حضار در مراسم به قید قرعه هدایایی اعطا شد.
یادآور می‌شود، یکی از حاشیه‌های جالب و تأثیرگذار این مراسم قرآنی و معنوی سخنان سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور در رابطه با مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان بود که در بخش تجلیل از خانواده آن مرحوم ایراد شد.
موسوی بلده در حاشیه این بخش طی سخنان کوتاهی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم استاد فاطمیان پرداخت و اظهار کرد: بنده و مرحوم استاد فاطمیان در یکی از مسابقات قرآنی که به عنوان داور حضور داشتیم، مشغول صحبت با هم بودیم که مرحوم فاطمیان دراین گفت‌و‌گو به بنده گفت که «والله العلی العظیم تا این لحظه و در طول زندگی خود دروغ نگفته‌ام».
همچنین، نظم خوب و اجرای به موقع برنامه‌های مختلف مراسم، فزونی حضور آقایان نسبت به بانوان، تشویق‌های پرشور حضار در زمان تلاوت قرآن حامد علیزاده و ابتهال‌خوانی سعید پرویزی، حضور نوجوانان و جوانان در مراسم، عدم حضور برخی از تکریم‌شوندگان مراسم و … نیز از دیگر حواشی این مراسم قرآنی و معنوی بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات