به مناسبت روز روشندلان و نابینایان
23 مهر هر سال به عنوان روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ چند تن از حافظان بیت الاحزان رفتیم که از نعمت بینایی محروم هستند. پیش از این گفت‌وگویی با سرکار خانم فریبا ضرغامی داشتیم و در مطلب پیش رو گفت‌وگوی پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان با سرکار خانم افتخار باقری را تقدیم می‌کنیم.

۲۳ مهر هر سال به عنوان روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است. به همین مناسبت به سراغ چند تن از حافظان بیت الاحزان رفتیم که از نعمت بینایی محروم هستند. پیش از این گفت‌وگویی با سرکار خانم فریبا ضرغامی داشتیم و در مطلب پیش رو گفت‌وگوی پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان با سرکار خانم افتخار باقری را تقدیم می‌کنیم.

 

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

افتخار باقری هستم متولد سال ۱۳۶۲ از شهر آباده طشک شهرستان بختگان استان فارس

 

چگونه به قرآن و حفظ قرآن علاقمند شدید؟

وقتی که بینا بودم سال ۸۴ موفق به حفظ ده جزء از قرآن کریم در دوره حفظ یکساله موسسه بیت الاحزان مرکزی شدم و در سال ۹۶ در شعبه آباده طشک طی دو سال کل قرآن کریم را حفظ نمودم.

 

مشوق شما در امور قرآنی چه کسانی بودند؟

اول خانواده و پس از آن‌ها مسئولین بیت الاحزان مرکزی بخصوص شخص حاج آقای شاهسونی و همکاران ایشان بودند که از همه آنها تشکر می کنم و در آباده طشک هم جناب سرهنگ کرونی و آقای شیخعلی و خانم دمیری و مربیان زحمت کشم خانم هاشمی، زارع، دمیری و هنگامی از مشوقان اصلی بنده هستند که از همه آنها سپاسگزاری می کنم.

 

آیا خانواده در این راه از شما حمایت می کردند؟

بله با این که سواد مدرسه ای نداشتند ولی امکانات مورد نیاز را برای من فراهم می کردند.

 

با توجه به مشکل کم بینایی، آیا حفظ قرآن برای شما سخت نبود؟

لطف خدا شامل حال بنده شد و بخاطر توکل و توسل و همچنین کمک دوستانم توانستم مشکلات و سختی ها را با آرامش طی کنم.

 

چگونه با چنین شرایطی قرآن را حفظ نمودید و روش شما در حفظ قرآن چگونه بود؟

بنده بدون استفاده از خط بریل و با کمک اساتید و دوستانم و همچنین گوش دادن به آیات به حفظ قرآن می پرداختم.

 

پس از حفظ به چه فعالیتی مشغول شدید؟

به رشته های دیگر قرآنی من جمله تجوید، صوت و لحن، مفاهیم و همچنین کمک به دوستانم برای انجام بهتر حفظ قرآن وهمچنین برگزاری کلاس های قرانی در کمیته امداد آباده طشک

 

پس از حفظ قرآن چه تغییری در زندگی خود احساس کردید؟

قرآن برای بنده عزت، آرامش، صبر و عشق به ارمغان آورده است.

 

در مسابقات قرآنی کشور هم صاحب مقام شده‌اید؟

بله در مسابقات سراسری قران کریم در موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) حائز رتبه‌هایی شده‌ام که جزئیات آن به این شرح است:
سال ۹۶ کسب مقام اول حفظ ده جز در استان
سال ۹۷ کسب مقام اول بیست جز در استان
سال ۹۸ کسب مقام اول بیست جز در استان
و همچنین در مسابقات سراسری قرآن کریم زیر نظر اداره بهزیستی کسب مقام‌های اول پنج جز، ده جز، بیست جز در استان فارس

 

فعالیت‌های مؤسسه بیت الاحزان بخصوص شعبه آباده طشک را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

فعالیت‌های موسسه بسیار عالی و پویا و به روز است و ان‌شاءالله روز به روز پیشرفت داشته باشند؛ و این شعبه توانسته است از سراسر کشور قرآن آموز جذب کند که در حال حاضر با ۲۵۰ قڔآن‌آموز و۱۴ استاد در دو واحد خواهران و برادران فعالیت دارند؛ که به حمد الهی امسال ۱۶ قرآن‌آموز از این شعبه حافظ کل شده‌اند؛ و ان‌شاءالله خدا به مسئولین بیت‌الاحزان توفیق روز افزون دهد تا در راه قرآن و عترت گام بردارند.

 

به افرادی که مانند شما از لحاظ جسمی مشکل دارند چه پیامی دارید؟

قران کریم به ما یاد داد که: «یَا وَیْلَتَىٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا» به این معنا که بهترین دوست قرآن است و در دنیا و آخرت باعث عزت و احترام برای ماست و بهترین دوست برای رفع گرفتاری‌ها است و به ما صبر و استقامت و به زندگی ما برنامه می دهد.

 

چه پیامی به روشندلان جامعه دارید؟

اینکه با قرآن مانوس شوند تا در تنهایی‌ها و مشکلات دستگیر آنها باشد؛ چرا که گاهی غیر از خدا کسی از حال و روز ما خبردار نیست؛ و بهترین مشاور قرآن است؛ و در شرایط سختی که معلولان با آن مواجه می شوند، بهترین مشاوره‌ها را قرآن ارائه می کند.

 

برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟

قصد شرکت در دوره تربیت مربی حفظ قرآن در گام اول و تدریس قرآن کریم در گام بعدی دارم.

 

چه توقعی از مسئولین قرآنی کشور دارید؟

در امور اداری کشور از حافظان قرآن استفاده نمایند؛ و برای اهل قرآن شأن و منزلت قائل شوند؛ و تسهیلات و امتیازات ویژه ای در همه دستگاه‌ها به فعالان قرآنی و حافظان قرآن ارائه دهند؛ چرا که فرق است بین کسی که قرآنی است با کسانی که از از قرآن دورند. ارتباط با قرآن باعث خودسازی اهل قرآن است؛ و مانع بسیاری از فسادها و جرائم توسط این عزیزان می گردد؛ و از بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری می نماید؛ و موجب هدایت مردم به راه راست می شوند. فلذا باید به این عزیزان توجه خاص و ویژه نمود تا زمینه رغبت مردم به انس بیشتر با قرآن کریم فراهم گردد.

 

چنانچه صحبت پایانی دارید بفرمایید.

ضمن تشکر مجدد از مسئولین بیت الاحزان و کسانی که بنده را در این راه یاری کردند از خدای متعال می خواهم که به همه جوانان توفیق شرکت در این برنامه های قرآنی عطا کند چرا که هر چه بخواهیم چه امور مادی و چه امور معنوی همه از خداست و اوست که می تواند این چیزها را به انسان عطا کند و این را باید بدانیم که اطاعت از خدا عزت و احترام می آورد. و من به عینه این آیه را مشاهده کردم که: « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا» (۹۶/مریم) و بر این باورم که تا خدا نخواهد ما در این مسیر قرار نخواهیم گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات