گفت‌وگو با فریبا ضرغامی
با یکی از بانوان کم بینای مؤسسه بیت الاحزان مصاحبه‌ای کرده ایم که با وجود این نقص عضو مادرزادی توانسته با پشتکار و همت زیاد علاوه بر حفظ کل قرآن کریم، موفقیت‌های بسیاری نیز در تحصیلات دانشگاهی، تدریس، اداره خانواده و عرصه های قرآنی کشور داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیت الاحزان، گفت‌وگویی با خانم فریبا ضرغامی یکی از بانوان کم بینای مؤسسه بیت الاحزان ترتیب داده است که با وجود نقص عضو مادرزادی توانسته با پشتکار و همت زیاد علاوه بر حفظ کل قرآن کریم، موفقیت‌های بسیاری نیز در تحصیلات دانشگاهی، تدریس، اداره خانواده و عرصه های قرآنی کشور داشته باشد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه ملاحظه بفرمایید.

 

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

فریبا ضرغامی هستم متولد شهرستان نور آباد ممسنی، حافظ کل قرآن کریم و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی. هم اکنون نیز در روستای کوشکک شهرستان بختگان سکونت دارم.

 

چگونه به قرآن و حفظ قرآن علاقمند شدید؟

در کودکی مادرم برایم قصه‌های قرآنی می‎خواند و سوره‌های کوچک قرآن را در همان سنین حفظ می‌کردم و در دوران دبستان و راهنمایی نیز در اکثر مسابقات قرآنی شرکت می‌کردم. از همان زمان این علاقه در من وجود داشت.

 

مشوق شما در امور قرآنی چه کس یا کسانی بودند؟

خانواده و مخصوصاً مادرم خیلی در این راه مشوق من بودند و همچنین حاج آقا شاهسونی مدیر بیت الاحزان و استاد عزیزم خانم سمیه شاهسونی.

 

چه زمانی به صورت جدی شروع به حفظ قرآن کریم کردید؟

در دوران دبیرستان و حدود ۱۴، ۱۵ سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کردم و پیش از این که با مؤسسه بیت الاحزان آشنا شوم حدود سه جزء قرآن را حفظ کردم. ولی پس از آشنایی با مؤسسه بیت الاحزان با راهنمایی استادم به صورت جدی تری کار حفظ را دنبال کردم و خوشبختانه در عرض حدود یک و نیم سال توانستم کل قرآن را حفظ کنم.

 

با توجه به مشکل کم بینایی، آیا حفظ قرآن برای شما سخت نبود؟

خدا بینایی کامل به من نداده اما در عوض اراده‌ای مستحکم به من بخشیده است که از کودکی علاقه و پشتکار زیادی در زمینه حفظ قرآن داشتم. البته حفظ برای من سختی‌های خاص خود را داشت. در آن دوران من در روستا زندگی می‌کردم و هنوز شعبه بیت الاحزان در روستای ما وجود نداشت. با توجه به مشکل بینایی که داشتم باید با نوار کار می‌کردم و طبیعتاً بعضی کلمات را دقیق متوجه نمی‌شدم. لذا مجبور بودم از دوستان کمک بگیرم و خیلی مواقع به خانه دوستانم می‌رفتم که آن‌ها آیات را برایم بخوانند. بعد هم که به صورت تلفنی با استاد حفظم خانم سمیه شاهسونی در ارتباط بودم و اشکالات را برطرف می‎کردم. آنقدر انگیزه داشتم که از استادم وضعیت حفظ سایر قرآن آموزان را می‌پرسیدم و اگر می‌دیدم آن‌ها جلوتر از من هستند تلاش میکردم که از آن‌ها جلو بزنم. انگیزه‌ام چنان زیاد بود که موفق شدم در کنار درس‌های مدرسه کل قرآن کریم را در حدود یک سال و ده ماه حفظ کنم.

 

پس از حفظ به چه فعالیتی مشغول شدید؟

بعد از اتمام حفظ تحصیلم را در سال سوم دبیرستان ادامه دادم و در همان مدرسه هم در کنار درس، با هم کلاسی‌ها قرآن کار می‌کردم. پس از آن در کنکور شرکت کردم و در دانشگاه دولتی کازرون در رشته ادبیات فارسی مشغول به تحصیل شدم. در همان دانشگاه هم با توجه به علاقه زیادم به قرآن کریم، فعالیت‌های قرآنی زیادی داشتم. پس از پایان دانشگاه و کسب مدرک کارشناسی، چندین سال به عنوان سفیر قرآنی بیت الاحزان در روستای قاسم آباد نی‌ریز و بهاباد یزد مشغول تدریس قرآن کریم بودم. هم اکنون هم پس از ازدواج با همسرم نزدیک به ۷ سال است که در روستای کوشکک شهرستان بختگان مشغول خدمت به قرآن کریم هستم.

 

درباره ازدواجتان به ما بگویید. فرزند هم دارید؟

در زمانی که در روستای قاسم آباد به عنوان معلم مهاجر مشغول فعالیت قرآنی بودم با آقای حدادی آشنا شدم که از خادمان قرآنی مؤسسه بیت الاحزان در شهرستان نی‌ریز بودند. این آشنایی منجر به ازدواجمان شد و ثمره این ازدواج هم دو دختر یک و سه ساله است. در حال حاضر هم، علاوه بر کار منزل و تربیت بچه ها، الحمد لله به عنوان استاد حفظ تلفنی شعبه کوشکک مشغول به فعالیت هستم و با شاگردانی از اقصی نقاط کشور در ارتباط هستم.

 

با توجه به مشکل بینایی که دارید، چه طور توانستید هم از پس زندگی شخصی و فعالیت قرآنی خود بر آیید و هم ادامه تحصیل دهید؟

به نظر من افراد باید هم از لحاظ تحصیلی و هم قرآنی رشد کنند و هدف من تحصیلات عالیه تا مدرک دکترا بود اما به دلیل ازدواج و نگه داری بچه ها و زندگی در روستا هنوز نتوانسته ام به این هدفم جامه عمل بپوشانم. ان شاء الله بتوانم در آینده دکترای علوم قرآنی بگیرم و بیشتر در عرصه‌های قرآنی فعال باشم.

 

پس از حفظ قرآن چه تغییری در زندگی خود احساس کردید؟

قبل از حفظ قرآن یک فرد کاملاً عادی بودم و حتی چادر هم نمی‌پوشیدم. ولی پس از حفظ قرآن کریم و تابیدن نور قرآن بر دلم خودم پوشیدن چادر را انتخاب کردم و همواره در دانشگاه و در زندگی و تربیت کودکان و روابط خانوادگی و تمامی عرصه ها حضور قرآن را در زندگی خود حس کردم. حتی پس از حفظ در درس و تحصیل هم موفق تر بودم.

 

در مسابقات قرآنی کشور هم صاحب مقام شده‌اید؟

بله خوشبختانه در مسابقات قرآنی آموزش و پرورش، هلال احمر، دارالقرآن امام علی (ع) و مسابقات دانشجویی و چندین مسابقه دیگر رتبه کشوری کسب کردم. همچنین در سال ۹۲ در یازدهمین دوره همایش بانوان قرآن پژوه در جمع ۲۵ بانوی قرآن پژوه جهان اسلام از من تجلیل شد.

 

همسر شما مسئول شعبه کوشکک هستند. کمی درباره برنامه‌های این شعبه بیت الاحزان برایمان بگویید.

شعبه کوشکک یکی از شعبه های فعال مؤسسه بیت الاحزان است و در صورت همکاری بیشتر مرکز مدیریت بیت الاحزان و سایر دستگاه‌های مسئول قرآنی می‌توانیم فعالیت‌ها را بیشتر گسترش دهیم. ان شاء الله در آینده قصد راه اندازی مرکز شبانه روزی حفظ قرآن کریم را هم داریم و مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم با حمایت‌های مسئولین بتوانیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

 

چه توقعی از مسئولین قرآنی کشور دارید؟

از مسئولین درخواست داریم که توجه بیشتری به حافظان قرآن کریم کنند و با در نظر گرفتن مزایایی همچون استخدام و سایر مزایا بتوانند در راه تربیت نسل آینده قرآنی کشور سهیم باشند.

 

فعالیت‌های مؤسسه بیت الاحزان را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

الحمد لله خیلی فعالیت‌های خوبی در مؤسسه انجام می‌شود و حتی در بخش‌های بین الملل هم فعالیت می‌کنند و در مجموع از هر نظر چشمگیر است.

 

به افرادی که مانند شما از لحاظ جسمی مشکل دارند چه پیامی دارید؟

به آن‌ها می‌گویم که معلولیت محدودیت نیست و نباید گوشه گیر باشند. اگر اراده قوی داشته باشند خدا هم کمک خواهد کرد و می‌توانند حتی از کسانی که هیچ مشکل جسمی ندارند هم جلوتر باشند.

 

چنانچه صحبت پایانی دارید بفرمایید.

اول از همه از مسئولین مؤسسه بیت الاحزان خصوصاً حاج آقا شاهسونی تشکر می‌کنم که با راه اندازی بیت الاحزان و تلاش‌های مستمر در راه ترویج قرآن کریم فعالیت می‌کنند. همچنین از دوستانم که در حفظ قرآن به من کمک کردند و استاد حفظم و خانواده و همسرم که در این راه مرا یاری کردند سپاسگذاری می‌کنم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات